28. maj 2021.

REM ne kažnjava Pink i Hepi ni zbog nasilja i pretnji smrću, dok zabranjuje Radio Puls zbog uvreda

REM gleda kroz prste televizijama Pink i Hepi i posle brutalnih uvreda Vojislava Šešelja ili više puta ponovljenih pretnji smrću Kristijana Golubovića u Zadruzi. Objašnjenje: Nije bilo potrebne većine prilikom odlučivanja. Istovremeno, privremena zabrana emitovanja Radija Puls iz Grocke jednoglasno je usvojena

Olivera Zekić tvrdi da niko nije povlašćen, rezultati glasanja pokazuju drugačije: Savet REM-a (foto: Ivana Predić / Cenzolovka)

Kristijan: _ebaću vam mamicu… sad ćeš da vidiš… sad ću da vam _ebem mamu! Sad ću iz šteka prangiju… Kristijan gura obezbeđenje koje ga drži, sprečava, a on preti rukom i govori: stezo me za gušu… skloni se… Kristijan potom izlazi u dvorište i obraća se obezbeđenju: … zapamti, siso, kunem ti se u dete… slušaj samo da ti kažem (u kontekstu pretnji)…

U tom trenutku izleće Tara u dvorište, zadrugari je sprečavaju. Sadržaj je delimično prekriven visokofrekventnim tonom, a čuje se:

Uzela makaze da izbode… Taraaaa… pusti to, bre! Stani, ima nož! Kristijan prilazi Tari, slika je zamagljena, zadrugari ga sprečavaju… Mića: Nemoj, molim te!… Kristijan: Još neko da me dirne… (utrčava u pab, nešto uzima) … ajde da vidim sad ko će… još jednom neko da me dirne (visokofrekventni ton)… gde je onaj plavi, gotovo… zaklaću mu sudnicu.

Ovo je deo transkripta iz izveštaja Službe za nadzor i analizu programa emitera Regulatornog tela za elektronske medije (REM) o tome šta se događalo u rijalitiju „Zadruga“, prikazanom na Pinku 1. marta.

Posledice ovakvog rada REM-a po društvo su katastrofalne. Teško je pronaći adekvatnu reč koja bi na pravi način opisala kakvu su štetu programi televizija Pink i Hepi naneli našem društvu (Maja Divac)

U izveštaju Stručne službe napominje se da je sporni sadržaj emitovan odloženo, ali da i pored eskalacije nasilja, Pink nije isključio delove rijalitija čije prikazivanje nije dozvoljeno.

„Utoliko je veća odgovornost pružaoca medijskih usluga (PMU), jer je osobi koja je i ranije dovođena u vezu sa nasiljem, i pritom osuđena za više krivičnih dela, dozvolio da ponovo iznosi pretnje, da bude nasilna, ugrožava druge učesnike. I drugi učesnici se ponašaju društveno neprihvatljivo, pokazuju želju za fizičkim obračunavanjem uz upotrebu psovki i uvredljivog govora“, piše u izveštaju Službe za nadzor.

Zbog ovakvih brutalnih pretnji nasiljem – koje uznemiravaju već tokom čitanja, a kamoli prilikom gledanja ovakvih scena – Savet REM-a je polovinom marta pokrenuo postupak protiv TV Pink.

Članovi Saveta su se ipak brzo predomislili – Pink zbog ovog divljanja na nacionalnoj frekvenciji, i to u 22 sata, nije kažnjen, a postupak je obustavljen.

Na sednici Saveta REM-a održanoj 10. maja članovi Saveta se nisu usaglasili oko izricanja mera za čak sedam prekršaja na televizijama Hepi i Pink, među kojima je i ova pretnja smrću.

Kristijan Golubović je više puta pretio ubistvom u rijalitiju, zbog čega je jednom REM podneo i krivičnu prijavu i pokrenuo postupak protiv Pinka. Epilog ovog slučaja bio je očekivan – krivična prijava je odbačena, a postupak obustavljen.

Divac: REM ima osnova i da im oduzme dozvolu

Emitovanje scena brutalnog nasilja i pretnji smrću, prema mišljenju ekspertkinje za medijsku regulativu Maje Divac, zaslužuje i izricanje težih mera, kao što je privremena zabrana emitovanja programa.

„S obzirom na to da se tako ozbiljni prekršaji stalno ponavljaju u slučaju televizija Pink i Hepi, Regulator je odavno imao osnova ne samo da im izrekne meru privremene zabrane emitovanja programa već i da im oduzme dozvolu“, ocenjuje Divac.

Ipak, članovi Saveta REM-a nisu bili jednoglasni i nisu mogli da se dogovore o tome koje sankcije treba izreći televizijama, kaže za Cenzolovku Višnja Aranđelović, članica Saveta REM-a.

„Nijedna predložena mera nije imala većinu. To je problem koji smo dobili zbog nekompletnog sastava u kojem REM trenutno zaseda. Nisam zadovoljna takvim ishodom, jer se slažem da su u pitanju krupni prekršaji“, rekla je Višnja Aranđelović.

Judita Popović, njena koleginica iz Saveta, skreće pažnju na još dva postupka u kojima je došlo do drastičnog kršenja Zakona o elektronskim medijima i Pravilnika o zaštiti ljudskih prava u oblasti pružanja medijskih usluga, ali Televizija Hepi nije kažnjena.

„Zadruga“ je emitovana odloženo, ali i pored eskalacije nasilja, Pink nije isključio delove rijalitija čije prikazivanje nije dozvoljeno

Reč je o spornoj izjavi Milomira Marića i režisera Predraga Antonijevića o logorima u okolini Prijedora u emisiji „Dobro jutro, Srbijo“, 22. februara 2021.

Prijave su podneli Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji i Udruženje logoraša „Kozarac“ iz Bosne i Hercegovine. Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji ukazuje na to „da su urednik i njegov gost izrekli laži na televiziji sa nacionalnom frekvencijom“. „Narušen je osnovni medijski princip, ali i zakonska obaveza koja se odnosi na istinito i objektivno informisanje javnosti. Ovakvim izjavama, TV Hepi, Marić i Antonijević krše osnovna ljudska prava, vređaju dostojanstvo žrtve i dovode u zabludu građane Srbije i na prostoru bivše Jugoslavije.“

Postupak je objedinjen i pokrenut 26. aprila.

„Kada pogledamo temu gostovanja režisera Predraga Antonijevića i širu sliku, uočava se da voditelj nije negirao postojanje samog logora ili više logora na tom prostoru, kao ni zločine koji su tamo učinjeni i za šta postoji presuda Međunarodnog suda za zločine u Hagu“, navodi se u izveštaju Službe za nadzor i dodaje da se zbog kvalifikacija kao što su „to je onaj sa tuberkulozom“ i „odveli su onog mršavog i prikazivali su ga u cirkusu, po Evropi“ može govoriti o pitanju povrede ličnog interesa.

Međutim, članovima Saveta REM-a ni to nije zasmetalo, pa Hepi zbog ovog prekršaja nije kažnjen. I u drugom postupku protiv te televizije, Savet je odlučio da nema potrebe da ih kazni zbog gadosti koje je izrekao Vojislav Šešelj.

Kako piše u izveštaju Službe za nadzor, ovaj političar je „izneo grube uvrede na račun novinarke RTRS Nataše Miljanović Zubac; pomenutim tragičnim detaljima iz prošlosti novinarke povređeno je njeno dostojanstvo, ali i dostojanstvo svih članova porodice, naročito dece“.

„Ovakvim grubim zadiranjem u privatnost i iznetim uvredljivim optužbama i klevetama narušena su ljudska prava novinarke, bez mogućnosti da na njih odgovori. Voditelji, kao i uredništvo (osim izjašnjenja koje je naknadno stiglo na zahtev REM-a), nisu reagovali na iznete uvrede“, navodi se u izveštaju Službe REM-a i dodaje da je ovakvim sadržajem prekršen Zakon o elektronskim medijima u delu koji se odnosi na poštovanje ljudskih prava, a naročito dostojanstva ličnosti, te Pravilnik o zaštiti ljudskih prava u oblasti pružanja medijskih usluga.

AF KAZNE I SAMOREGULACIJA U EVROPI

Za evropska medijska regulatorna tela, zaštita dece i maloletnika od štetnih medijskih sadržaja jedna je od najvažnijih tema. Mediji moraju da poštuju pravila – kako u zemljama članicama, tako i u onima koje su kandidati za članstvo.

U Velikoj Britaniji, na primer, za regulatorno telo Ofcom ova tema je „jedan od najvažnijih zadataka“. Programi koji mogu da nanesu štetu moralnom i fizičkom razvoju maloletnika ne smeju da se prikazuju pre 21 sat, i to je osnovno pravilo u britanskoj regulativi za elektronske medije koje se naziva „vododelnica u 21h“.

Regulatorna tela evropskih zemalja koriste različite mehanizme za sankcionisanje elektronskih medija. Određuju i izriču kazne na osnovu procene šta će prekršioca odvratiti od ponavljanja istog prestupa, a druge medije destimulisati od činjenja sličnog prekršaja.

Tako je, na primer, zbog uvreda i govora mržnje satelitski kanal The Islam Channel kažnjen sa 20.000 funti.

I u komšijskim zemljama, poput Bosne i Hercegovine i Hrvatske, regulatorna tela imaju mogućnost izricanja novčanih kazni. Tako je, na primer, za promovisanje i veličanje konzumacije alkohola u rijalitiju „Veliki brat“ na hrvatskom RTL-u, ta televizija kažnjena sa 100.000 kuna za pravno lice i 10.000 kuna za odgovorno lice.

Televizijama Pink i Hepi sve dozvoljeno

Prikazivanje navedenih medijskih sadržaja mora biti sankcionisano, kaže za Cenzolovku Olivera Zekić, predsednica Saveta REM-a, koja objašnjava da emiteri sa nacionalnom frekvencijom nisu kažnjeni zbog ovako grubih prekršaja jer nije bilo potrebne većine glasova.

S druge strane, odluku o izricanju veoma stroge mere, petnaestodnevne zabrane emitovanja programa (koju je REM izrekao svega tri puta od 2014), Radiju Puls iz Grocke članovi Saveta doneli su jednoglasno. Reč je o tome da je vlasnik ove radio-stanice u dva navrata grubo vređao bivše saradnike.

Da li to onda znači da REM štiti Hepi i Pink, dok bez problema kažnjava lokalne medije?

S obzirom na to da se tako ozbiljni prekršaji stalno ponavljaju u slučaju televizija Pink i Hepi, Regulator je odavno imao osnova da im ne samo izrekne meru privremene zabrane emitovanja programa već i da im oduzme dozvolu (Maja Divac)

Olivera Zekić odgovara da REM primenjuje iste kriterijume prema svim emiterima i da niko nije povlašćen, „što potvrđuje i samo Vaše pitanje u kome konstatujete da Pink i Hepi imaju veliki broj izrečenih mera“.

Višnja Aranđelović navodi da u svoje ime može da kaže da ona nije tu ni da štiti emitere koji joj se dopadaju, niti da bi vodila rat protiv onih koji nisu po njenom ukusu.

„Postoje jasna pravila i moje odluke imaju veze samo sa njima“, decidirana je Aranđelović.

Međutim, Maja Divac smatra da se u Savet REM-a biraju i članovi koji su spremni da štite interese privatnih televizija, i čine deo propagandne mašinerije vladajuće strukture, umesto da štite interes javnosti kao što im to zakon nalaže.

„Televizijama kao što su Pink i Hepi, za koje se može reći da su uz tabloide medijski stubovi vladajućeg režima, sve je dozvoljeno. U njihovim programima se kontinuirano krše brojne zakonske odredbe, na osnovu čega su ove televizije odavno mogle da budu ugašene. Međutim, ovakav politički podoban Savet REM-a im ne izriče zaslužene sankcije zato što to nije u interesu aktuelnog režima. Jasno je da su u takvoj igri interesi građana ne samo zanemareni već i ozbiljno ugroženi“, ocenjuje Divac.

Posledice rada REM-a po društvo katastrofalne

Učestalim emitovanjem sukoba, svađa, grubih uvreda, pretnji nasiljem, navodno prekrivenih tehničkim merama, ali, uprkos tome, vrlo jasnog konteksta, Pink zapravo afirmiše takvo ponašanje i indirektno ukazuje na to da je ono dozvoljeno, smatra Stručna služba REM-a u izveštaju.

Toga je očigledno svestan i Kristijan Golubović koji je više puta pretio smrću u rijalitiju, bez sankcija, pa je to ponovo učinio 10. maja. Na pitanje da li će Stručna služba REM-a reagovati po službenoj dužnosti i pokrenuti postupak ili će prijavu podneti neko od članova REM-a, Olivera Zekić odgovara da njihove službe prate dešavanja u rijalitijima u pojačanom nadzoru i, ukoliko ustanove da je učinjen prekršaj, sačinjavaju izveštaj i upoznaju članove Saveta s tim.

„To ne umanjuje pravo svakog pojedinca, samim tim ni člana Saveta, da postupi u skladu sa svojim saznanjima i uverenjima“, kaže Zekić.

Višnja Aranđelović kaže da praksa pokazuje da, i onda kada Služba za nadzor i analizu programa pokreće postupke po službenoj dužnosti, Savet na takve slučajeve blagonaklono gleda.

„Tako je bilo i pre tri meseca, tako je bilo i pre šest godina“, zaključuje Aranđelović.

Posledice ovakvog rada REM-a po društvo su katastrofalne, upozorava Maja Divac. Ona objašnjava da je teško pronaći adekvatnu reč koja bi na pravi način opisala kakvu su štetu programi ovih televizija naneli našem društvu i kakve su tegobne posledice ostavili kako na generacije mladih ljudi tako i na celokupnu populaciju.

„Nemoguće je predvideti koliko će vremena srpskom društvu biti potrebno da se, jednoga dana kada se ovakvi programi uklone iz javnog prostora, ponovo vrati vrednostima kao što su poštovanje ljudskog dostojanstva, zaštita ljudskih prava, da se vrati pristojnom ophođenju, da se u javni diskurs ponovo vrate obrazovni i kulturni modeli ponašanja. U svakom slučaju, svi koji stoje iza sistematskog urušavanja osnovnih civilizacijskih vrednosti i sistematskog sprovođenja propagande moraće jednog dana da odgovaraju“, zaključuje Divac.

HEPI KAŽNJEN 20 PUTA ZA SEDAM I PO GODINA

REM, prema Zakonu o elektronskim medijima, može da kazni medij opomenom, upozorenjem, privremenom zabranom emitovanja, a može mu oduzeti i dozvolu.

Od 2014. do danas Savet REM-a nije nikom oduzeo dozvolu.

Podaci na sajtu REM-a pokazuju da je 2014. izrečeno ukupno 75 mera, najviše 2015. godine, čak 25, a najmanje 2017, samo tri.

Mere upozorenja i opomene izrečene su po 35 puta, dok je tri puta privremeno zabranjeno emitovanje programa.

Televizija Hepi je kažnjena 20 puta, TV Pink sedam, a TV Prva pet puta.

Pink i Hepi su zaslužili i mnoštvo kazni koje im je REM oprostio, poput vređanja novinarke Žakline Tatalović na TV Pink, ruganja žrtvama silovanja na TV Hepi, emitovanja slika leševa na 10 televizija (uključujući i ove dve), nereagovanja na medijski linč novinara KRIK-a, vređanja žena.

REM je takođe omogućio televizijama Pink i Hepi da nastave da plasiraju skaredne i brutalne sadržaje tokom celog dana, jer nije usvojio pravilnik o ograničenju vremena emitovanja rijaliti programa.

1 komentar za: “REM ne kažnjava Pink i Hepi ni zbog nasilja i pretnji smrću, dok zabranjuje Radio Puls zbog uvreda

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend