12. sep 2018.

O stanju medija u Srbiji i svetu

Za one koji su imali prilike da čitaju udžbenike iz oblasti medija i novinarstva, posebno za studente žurnalistike, dobar deo ovog priručnika biće „preslišavanje“ i podsećanje na ono što su naučili od profesorke Snježane Milivojević, profesora Siniše Atlagića i drugih.

Preuzeto sa danas.rs

Za one koji, pak, razmišljaju o novinarstvu kao budućem zanimanju, a nemaju previše znanja i iskustva, knjiga „Mediji i novinarstvo u praksi“ („NNK Internacional“, Beograd 2018) dr Mirka Jakovljevića i dr Radenka Šćekića može da posluži kao sjajan uvid u realno stanje medija u Srbiji, ali i svetu.

Osim hronologije nastanka i razvijanja medija i osvrta na to kako su štampa, radio, TV i internet uticali na način informisanja i pogodnosti za širenje propagande, autori na „insajderski“ način prenose atmosferu koja vlada među redakcijskim kolegama, rivalstvu, ljubomori, konkurenciji i načinu na koji se to odražava na njihov rad i kreativnost. Detaljnim osvrtom na uticaj masovnih medija na formiranje javnog mnjenja, autori navode niz primera kako su se političke poruke prenosile tokom 20. i 21. veka. Skreće se pažnja i na nova zanimanja, poput PR-ova i spin doktora, kao i posledice sve manjih ideoloških razlika među izbornim kandidatima, što je naročito primetno u Sjedinjenim Američkim Državama.

“Partije postepeno gube ulogu posrednika između kandidata i birača, tako kandidati nastoje da se biračima obraćaju ne više posredstvom partije i partijskih akcija, već posredstvom medija, tako da glasanje postaje vremenom zavisno od procjena koje birači stvaraju na osnovu medijskih informacija koje birači stvaraju na osnovu medijskih informacija koje dobijaju o kandidatima“, ističu autori.

Internet komunikacija, koja sa sobom nosi i nove načine obraćanja, umnogome je promenila međuljudske odnose i u redakcijama. Prema mišljenju autora, korišćenje slenga i pokušaj stvaranja neformalne atmosfere praćene razgovorima na „ti“, još jedan je od faktora koji unazađuje profesiju i „zbunjuje“ novinare, koji, kao i konzumenti medija, sebi „ne nalaze pravo mesto“ u svetu.

Oni ističu poguban uticaj koji globalna ekonomska kriza ima na kreatore televizijskog programa, budući da televizija “mora da realizuje planirane programske ciljeve i samim tim opravda ulogu televizijskog programa u političkom, ekonomskom i ukupnom životu“.

Ono što knjigu „Mediji i novinarstvo u praksi“ takođe čini modernom jeste i poglavlje u kojem se autori bave ulogom medija u kreiranju ekološke svesti, čime se pažnja skreće na jednu od njihovih osnovnih funkcija, a to je – obrazovanje. Iako daleko fleksibilniji izvor znanja od škola, manjkavosti njihove obrazovne funkcije ogledaju se, kako ističu autori, u preobilju informacija, nepostojanju potrebne selekcije, imperativu da se bude prvi u emitovanju, a ne u plasiranju kvalitetnog sadržaja. “Uloga medija u stvaranju ekološke kulture, kao i sam odnos medija prema životnoj sredini, nije statičan“.

„Dinamika tih odnosa ogleda se u stalnom aktuelizovanju ugroženosti životne sredine, svkodnevno podsećanje na opasnosti, redovno izveštavanje o novim naučnim teorijskim i praktičnim saznanjima iz oblasti ekologije“, smatraju autori. Oni zaključuju da se u zemljama sa razvijenom ekološkom kulturom, ekološka politika bavi „prevencijom, a ne samo saniranjem“, a mediji upravo u tom procesu imaju „nemerljivu ulogu“.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend