13. jan 2022.

Da li je naučno novinarstvo oksimoron?

Piše Milan M. Ćirković
IZVOR Talas

Novinarsko shvatanje objektivnosti je za nauku smetnja koja često vodi ničim zasluženoj afirmaciji pseudonauke. Čime bi tačno zagovornici astrologije, kreacionizma, Teslinog tajnog oružja ili antivakserstva zaslužili da se nađu u medijima – osim ako ne zbog puke činjenice da se protive „hegemonističkoj“ naučnoj „dogmi“?

29. dec 2021.

Ivan Čolović: Štampana reč nas spasava od pogubne površnosti i brzine

Piše Dušan Stošić
IZVOR NUNS

Ivan Čolović, urednik najuticajnije biblioteke na Balkanu – XX vek, koja, od svog osnivanja 1971, objavljuje naučna i esejistička dela domaćih i stranih autora o širokom krugu antropoloških tema, za Dosije NUNS govori o stanju u oblasti izdavaštva (knjige i informativni štampani mediji) u Srbiji i okruženju, medijskim slobodama, „trovanju“ medijskog prostora…

23. dec 2021.

Analitika nije uređivanje (VIDEO)

Uređivačka politika je granica koja stoji između dva ekstrema koje stvara praćenje analitike čitanosti -jurenja za klikovima i njenog potpunog ignorisanja, poruka je sa današnjeg skupa “Inovacije u medijima – kako se prilagoditi, zaraditi i opstati”, u organizaciji Asocijacije medija.

23. dec 2021.

Vraćanje medija na fabrička podešavanja

Piše Vanja Stokić

Polovina građana Bosne i Hercegovine ne vjeruje medijima, a kao glavne razloge za to navode njihovu povezanost sa političkim partijama, širenje dezinformacija i propagande, kao i promovisanje ekonomskih moćnika. Takođe smatraju da mediji ne poštuju profesionalne etičke standarde, ne služe javnom interesu, te ne objavljuju informacije o vlasničkoj strukturi. Istraživanje Mediacentra Sarajevo pokazalo je i da mladi ljudi kritikuju rad medija, ali nisu u stanju da objasne šta su to novinarski standardi niti koje procedure mediji prolaze prilikom rada.

18. dec 2021.

Posledice infodemije u pandemiji: Mladi često veruju da je kovid bezopasan

IZVOR NUNS

Najčešća pitanja mladih u vezi sa vakcinacijom ticala su se uticaja vakcina na reproduktivno zdravlje, i to je ujedno bila dezinformacija koja ih je uglavnom i odvraćala od vakcina. Druga stvar koja ih je odvraćala bio je utisak da se na njih vrši pritisak da prime vakcinu a da njima nije bilo jasno zašto to treba da urade. Na kraju dovodili su u pitanje i efikasnost vakcina jer su imali primere iz neposrednog okruženja osoba koje su vakcinisane a koje su se zarazile, rečeno je između ostalog danas na konferenciji za medije „Kako zaustaviti infodemiju“, koju je organizovalo Udrženje novinara Srbije.

18. dec 2021.

Novinari su dužni izvještavati o klimatskim promjenama

Piše Amina Vatreš

Novinarsko izvještavanje o klimatskim promjenama u okviru bh. medija gotovo da u potpunosti izostaje – zaključci su s webinara o medijskom izvještavanju o klimatskim promjenama, održanog 3. decembra u realizaciji Mediacentra Sarajevo i Bosanskohercegovačko-američke akademije nauka i umjetnosti u okviru projekta „Razvoj naučnog novinarstva u BiH“. Iako globalno relevantan problem s potencijalno ireverzibilnim posljedicama, u bh. medijima svoj prostor nalazi tek u naznakama i uglavnom na dnevno-aktuelnom nivou pri čemu se nerijetko ne izvještava o suštini, već o pojedinim izolovanim događajima.

16. dec 2021.

Beri Vajs, Džulijan Asanž i vrli novi medijski poredak: Život u paralelnim realnostima

Piše Srđan Garčević
IZVOR RTS

Osećaj da je nešto izgubljeno i duboko pogrešno sa medijima krenuo je da se preliva na sve strane. Otud i novi film Vesa Andersona "Francuska depeša", koji je elegija za vremenom velikih novinara i časopisa, kada je još bilo prostora za škakljive teme i za drugačije ljude u redakcijama čija glavna snaga nije bila u slepoj odanosti ovim ili onim ideološkim diktatima... Gubitak poverenja u mejnstrim medije deo je dublje krize koja se ocrtava i u gubitku poverenja ne samo u političke institucije, već i u bazični konsenzus na kom počiva društvo, sve do nauke - što se posebno istaklo tokom pandemije.

08. dec 2021.

Trebaju li nam mediji ako živimo onlajn?

Piše Dunja Karanović

Nove tehnologije razvijene krajem prošlog i početkom novog milenijuma transformisale su odnos između kreatora i konzumenata medijskih sadržaja, tj. nekadašnjih medija i nekadašnje publike. Ova transformacija je dovela do znatno horizontalnijih odnosa, interaktivnosti i demokratizacije informacija, ali i postavila brojne izazove pred medijske kuće. Da li se uloga medija nepovratno promenila, ili oni i u ovim okolnostima mogu biti čuvari javnog interesa, čitajte u tekstu Dunje Karanović.

04. dec 2021.

Specijalni izvještaj OSCE-a: Tužbe kao vid pritiska na novinare

Pored prijetnji fizičkim i online nasiljem, mnogi novinari i novinarke i drugi medijski profesionalci i profesionalke suočavaju se sa rizikom da budu mete pravnog uznemiravanja i zloupotrebe pokretanja parnica protiv njih s ciljem njihovog sprečavanja da rade novinarski posao. Takav način pritiska koristi se kao vid odmazde za nepoželjne istraživačke priče ili izvještavanje o određenim temama, zaključak je specijalnog izvještaja OSCE-a „Pravno uznemiravanje i zloupotreba pravosudnog sistema protiv medija“.

04. dec 2021.

079 – Pogled u budućnost (PODCAST)

Usled razvoja tehnologije redakcije se smanjuju, pa cela televizijska ekipa može da stane u jedan džep. Veštačka inteligencija preti da zauzme neka radna mesta, a novinari-amateri uveliko se bave produkcijom, pa je profesionalnim novinarima ostala samo njihova etika, objektivnost, nepristrasnost, fakticitet, sa kojom se mogu prekvalifikovati na druge pozicije, navodi profesorka komunikologije na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu, dr Jelena Kleut.

30. nov 2021.

Kratka istorija propagande (1): Od zida u pećini do zida na Fejsbuku

Piše Aleksej Kišjuhas

Tabloidi i tabloidne televizije besramno hvale uspehe vlasti i još besramnije napadaju pojedine opozicione lidere, susede, Evropu i Zapad. Vučić se propagandistički predstavlja kao borac, spasilac, pobednik, žrtva, marljivac, asketa, student, štreber, poliglota, enolog, ljubitelj domaće kuhinje... Ali nije to ništa novo. Propagandisti su oduvek nastojali da nam prodaju nešto, od zubne paste do – rata. Nasušna potreba da se rukovodi stavovima, ponašanjima i osećanjima stanovništva matora je koliko i svaka organizovana politička zajednica

30. nov 2021.

Informacija po meri mladih: Kratko, sažeto, i samo pozitiva

Emra Ljalja ima 26 godina i po zanimanju je kuvar. O aktuelnim dešavanjima se najviše informiše onlajn, i to preko telefona, na kom provodi dosta vremena.   “Na Instagramu, da budem precizniji. Tamo mi uglavnom izađu storiji lokalnih medija poput Subotica.com ili 021.rs. Uglavnom samo pročitam naslov, a ako je neka vest interesantnija, čitam apsolutno sve”, kaže Emra.…

Send this to a friend