03. feb 2023.

Kako privući mlađu publiku?

Piše Lejla Huremović

Studija Mladi u ogledalu medija iz 2021. godine navodi da su mladi u Srbiji između 13 i 24 godine bili najčešća dobna skupina koja je koristila platforme društvenih medija, a oni između 25 i 34 godine su bili najčešća dobna skupina za objavljivanje na društvenim mrežama.

01. feb 2023.

AI žurnalistika: kapacitet veštačke inteligencije u obavljanju novinarskih zadataka

Piše Stefan Janjić

Novinski tekst je, osim lidom, moguće početi i digresijom, primerom, anegdotom. (Ovaj, kao što vidite, počinje digresijom). Zamislite kada bih mogao da ovaj tekst, posvećen algoritmima, započnem anegdotom koja odgovara vašem smislu za humor, ili primerom koji bi vam bio posebno prijemčiv; da iz mora mogućnosti odaberem baš onu koju ćete zapamtiti, onu koja uključuje vaš omiljeni sport, vašu omiljenu glumicu, omiljeno voće, istorijsku epohu, omiljeni roman ili omiljenog crtanog junaka. Šanse da ćete pročitati ovaj tekst do kraja znatno bi porasle kad bih umeo da na takav način gađam u centar mete.

11. jan 2023.

Kako postati TikTok novinar/ka

Piše Lejla Huremović

Platforma TikTok iz godine u godinu postaje sve važnija u novinarstvu, naročitu u segmentu izgradnje i kontakta sa mlađom publikom. Na TikToku možete ostvariti blizak dijalog sa vašom ciljnom skupinom, dobiti povratne informacije, odgovoriti na pitanja i biti dostupni. Nigdje drugo danas mladi ljudi nisu tako aktivni u komentarima kao na TikToku. Upravo tu možete imate priliku dobiti direktne odgovore na vaš sadržaj. Na taj način možete dalje razvijati sadržaj, ali i graditi odnos sa vašom publikom.

06. jan 2023.

2023: Moj kolega, robot

Peđa Obradović
IZVOR N1

Eno sam se, naivan, silno iznenadio kada sam otkrio koliko vesti dnevno pogledam, ono makar samo naslov, a da ih nije otkucalo deset ljudskih prstiju ili izdiktirao glas proizveden vibriranjem čovekovih glasnih žica. One ekonomske vesti sa berzi i tržišta prepune brojki i trendova, vremenske prognoze ili sportske izveštaje koji mi dolaze na Tviter-lajni sa naloga uglavnom aglofonskih medija i agencija koje tamo pratim, izgleda, pisala je mašina i ja to uopšte nisam primetio. Tek kada sam pročitao prognozu da će američki lokalni mediji u 2023. godini uložiti u veštačku inteligenciju (AI) kako bi nadoknadili smanjenu produkciju, pre svega servisnih informacija, čiji je broj drastično opao posle talasa otpuštanja zbog smanjenih prihoda od marketinga poslednjih godina, promislio sam da se uputim o čemu se radi i zatekao se nedopustivo neobaveštenim. Izmaklo mi je da je 2022. godina bila ključna kada se radi o razvoju veštačke inteligencije (AI), kao i godina u kojoj su u najširem forumu otvorena pitanja šta to znači za budućnosti novinarstva. I još važnije, kako će promene uticati na to kako je društvo obavešteno o pojavama i događajima koji su ključni za živote ljudi?

30. dec 2022.

Klikbejt

Piše Hajrudin Hromadžić

Ako nitko normalan ne vjeruje u budalaštine koje nam se obilato serviraju pod krinkom informacija, priča i vijesti, ali bez obzira na to nemamo bolji odgovor na takve izazove nego zauzeti ironičnu i ciničnu pozu, e onda smo definitivno poraženi do dosad neslućenih razina

27. dec 2022.

Konstruktivno novinarstvo naspram tradicionalnog novinarstva

Piše Valentina Sigeti
IZVOR NNŠ

Objektivnost i neutralnost prilikom izveštavanja o problemima u društvu, kao i o aktivnostima zloupotrebe moći funkcionera koji bi trebalo da rade u interesu svih građana osnovno je načelo i norma profesionalnog novinarstva. Međutim ovakvo shvatanje novinarstva redefiniše se konstruktivnim novinarstvom koje pruža mogućnost novinarima ne samo da ukazuju na problem, već i na potencijalna rešenja tog problema.

23. dec 2022.

Građani Srbije imaju problem da prepoznaju lažne vesti

Piše Milomir Mandić
IZVOR Demostat

Građani Srbije veruju da znaju odakle dolaze lažne vesti, koji su kanali i motivi za njihovo plasiranje i širenje, međutim, nisu uvek sposobni da ih prepoznaju, pokazalo je Demostatovo istraživanje percepcije fenomena lažnih vesti. Učesnici fokus grupe smatraju da su u korenu dezinformacija interesi, veći profit, uticaj i moć, a da su agresivni senzacionalizam i hiperprodukcija vesti dodatni problem, jer su građani zaslepljeni ogromnom količinom informacija i nemaju vremena da se posvete njihovoj proveri. 

19. dec 2022.

Stariji ljudi i digitalizacija – prednosti interneta menjaju čekanjem u redu (VIDEO)

Piše Tamara Tasić

Godine, zdravlje ili nezainteresovanost glavni su razlozi što većina starijih građana u Srbiji ne koristi tehnologije i prednosti interneta. Tako pojedinim ljudima nije problem čekanje u redu za određene dokumente što mogu da završe i samo jednim klikom preko mobilnih uređaja. Druga epizoda treće sezone serijala Robin hud, u produkciji NVO 35mm, upravo se bavi digitalni veštinama starijih ljudi za koje stručnjaci kažu da nikad nije kasno da se poboljšaju.

12. dec 2022.

Mališić i Bodrožić: Zašto je novinarstvo obesmišljeno

IZVOR NUNS

Živimo u prividu slobode govora i slobodnog novinarstva, čak i onda kad govoriš ili pišeš sve ono što misliš, smatra zamenica glavnog i odgovornog urednika nedeljnika NIN Vesna Mališić, dok predsednik NUNS Željko Bodrožić ukazuje da su i oni koji govore slobodno, limitirani činjenicom da njihove reči ne dopiru do dve trećine ljudi.

12. dec 2022.

Nove runde dezinformacija o napadu na Kule bliznakinje

Piše Tamara Tančić
IZVOR Istinomer

U viralnom videu sa Fejsbuka manipuliše se hronologijom događaja vezano za teroristički napad na Kule bliznakinje, kako bi se pobudila sumnja da je tragičan događaj - izrežiran. Suprotno insinuacijama na društvenim mražama, američki biznismen Lari Silverstajn osigurao je Svetski trgovinski centar u junu 2001. godine zato što ga je tada zakupio, a ne zato što je unapred znao kada će se napad dogoditi. Prema američkom Institutu za informacije o osiguranju, sve komercijalne polise osiguranja prodate u SAD pre 11. septembra pokrivale su terorističke incidente kao nešto što se podrazumeva. “Proročke reči” koje su, navodno trenutak pre napada, izgovorila deca tokom časa sa tadašnjim predsednikom Džordžom Bušom, zapravo su izmišljene.

30. nov 2022.

Informisanje u Srbiji: Mladi na mrežama, a stariji od 40 ispred televizora

Piše Nikola Kojić
IZVOR N1
Izvor: Unsplash/Daria Nepriakhina

Građani Srbije se najčešće informišu preko društvenih mreža, a polovina ispitanika veoma retko ili nikad ne proverava izvore informacija koje su čuli ili pročitali. Trend koji se primećuje jeste i da je u 2022. godini porasla učestalost informisanja putem televizije, ali i poverenje u taj medij, pokazuju rezultati istraživanja CeSID u okviru programa „Nova pismenost“, koji partnerski sprovode Propulsion i Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID).

25. nov 2022.

Trku s brojkama mogu da prate samo veliki mediji, lokalni za to nemaju resurse

Pišu Danica Đokić i Una Grekulović

Lokalni mediji i mediji civilnog društva zavise od donatorske pomoći i kad ta pomoć istekne, moraju odustati od upotrebe alata veštačke inteligencije. Fokus nije na profesionalnom novinarstvu, nego na ekonomskim interesima. Algoritam i veštačka inteligencija promeniće život svih u medijskoj sferi, neki su od zaključaka konferencije „Dizajnirano društvo – veštačka inteligencije i sloboda izražavanja”