05. jan 2019.

Film produkcije „Essentis“ koja je dobila najviše novca na konkursu MKI skinut s programa

Film „Srbija - 100 godina nakon Soluna“ produkcije „Essentis“ nije emitovan na Radio-televiziji Srbije (RTS), iako je to bilo predviđeno projektom za koji je ova produkcija dobila najviše novca - 4,9 miliona dinara, na konkursu Ministarstva kulture i informisanja (MKI) u 2018. godini.

Naime, prošle nedelje, u programskoj šemi objavljenoj na sajtu RTS-a najavljeno je da će film u trajanju od 45 minuta biti prikazan 27. decembra u 14.24 sati, na Drugom programu RTS-a. To se nije desilo.

Na pitanje UNS-a zašto film „Srbija – 100 godina nakon Soluna“ nije prikazan, u RTS-u su rekli da „pomenuti sadržaj nije, niti će biti emitovan, jer nisu ispoštovane interne procedure RTS-a“.

UNS-u u RTS-u nije odgovoreno o kojim procedurama je reč, ko ih nije ispoštovao, kao i da li bi film „Srbija – 100 godina nakon Soluna“ bio emitovan da su one ispoštovane.

Povezane priče

„Po našim saznanjima, to će biti emitovano na drugoj televiziji“, rečeno je UNS-u u RTS-u.

U firmi ne znaju imejlvlasnik produkcije ne odgovara na pitanja

Na telefonski poziv UNS-a, u firmi „Essentis“ rečeno nam je da nema nikog ko bi u ime ove firme odgovarao na pitanja, da pitanja pošaljemo na imejl, ali da oni trenutno ne znaju tačno na koji.

Osim firme, UNS je pozvao vlasnika firme „Essentis“ Vladimira Đurića, koji se nije javljao. UNS mu je zatim poslao pitanja, na koja ni četvrti dan ne odgovara.

Potvrda nije dokaz da će medijski sadržaj biti emitovan?

Kako bi dokazala da će film „Srbija-100 godina nakon Soluna“ biti emitovan na RTS-u, produkcija „Essentis“ je uz prijavu na konkurs podnela i potvrdu RTS –a, koju je potpisao tadašnji odgovorni urednik redakcije „Aktuelnosti“ Dragan Stojanović.

Na pitanje UNS-a da li je ova potvrda dovoljan dokaz da se film „Srbija-100 godina nakon Soluna“ emituje, u RTS-u su rekli da to znači da su „zainteresovani“.

„Načelno smo dali saglasnost, pod uslovom da sadržaji ispunjavaju programske standarde Javnog medijskog servisa“, rečeno je tada UNS-u u RTS-u.

Međutim, film na RTS-u i uz njihovu potvrdu, prošle nedelje nije emitovan. Inače, ponedeljak je bio poslednji dan da projekat, koji je na Konkursu MKI dobio 4,9 miliona dinara, bude završen, a film emitovan.

Trajanje filma četiri puta kraće

U prijavi na konkurs produkcije „Essenis“, u koju je UNS imao uvid, navodi se da će igrano-dokumentarni film „Srbija-nakon Soluna“ trajati 180 minuta, kao i da se očekuje, nakon emitovanja filma na RTS-u, „uvećanje znanja i informisanosti o ulozi srpske države u Prvom svetskom ratu, njenom razvoju u periodu od sto godina, kao i njenoj aktuelonoj ulozi u evropskoj i međunarodnoj politici“.

Suprotno tome, u programskoj šemi RTS-a stoji da film koji je trebalo da bude emitovan traje 45 minuta, odnosno četiri puta kraće od onoga što je stoji u projektu produkcije „Essentis“.

Reditelj ne učestvuje u projektuPromenjen vlasnik produkcije

Ključni učesnici ovog projekta, kako se navodi u prijavi, su producent Tatjana Lukić, scenarista Miloš Rajković i reditelj Ivan Živković.

Živković je sredinom oktobra rekao da neće učestvovati u realizaciji ovog projekta.

„Nisam više deo tog projekta, mi smo našu saradnju okončali, pre svega zbog nemogućnosti usklađivanja termina. Ne znam tačno zašto, produkcija je imala pretpostavljam svoje turbulencije, ja sam u međuvremenu krenuo da radim svoje stvari i neki prozor vremena u kome je to bilo moguće je prošao. Verovatno sam i ja kriv, jednako kao i oni, ali rastali smo prijateljski. Nismo nikada imali ugovor, to je sve više bio dogovor i koliko znam taj projekat nastavlja da se radi“, rekao je tada Živković.

Pre toga, početkom septembra, produkcija „Essentis“ je promenila vlasnika.

Umesto dosadašnje vlasnice Tatjane Lukić, ujedno i producenta projekta, na sajtu Agencije za privredne registre (APR), upisan je Vladimir Đurić, poznatiji kao „Đuro Mornar“.

Međutim, kada ga je UNS pozvao,  Đurić je negirao da je vlasnik firme „Essentis“.

Osim Živkovića i Lukić, ključni učesnik projekta je i Miloš Rajković, inače nekadašnji član Saveta Regulatornog tela za elektronske medije (REM).

„Essentis“ ne proizvodi medijske sadržaje, nema zaposlene, niti isplaćuje honorare

Podsetimo, UNS je nakon raspodele sredstava projektima na prošlogodišnjem konkursu MKI utvrdio da „Essentis“ ne proizvodi medijske sadržaje. U prijavi na Konkurs ove produkcije stoji, da je u prethodnoj godini proizvela „video spotove i promo materijale“, ali ne i medijske sadržaje.

Takođe, UNS je utvrdio da „Essentis“ od 2014. godini nije imao zaposlene, niti isplaćivao honorare.

U prijavi na konkurs ove firme navodi se da je broj zaposlenih (ukupan broj stalno zaposlenih i honorarnih saradnika) 15.

Prema evidenciji Agencije za privredne registre (APR), ova firma je u 2014. bila neaktivna. Prema finansijskim izveštajima sa sajta APR-a u 2015. i 2016. i 2017. godini produkcija „Essentis“ nije isplaćivala novac fizičkim licima po osnovu autorskog i ugovora o delu, što znači da nije isplaćivala honorare.

Još jedna sporna činjenica je to što u prijavi ove firme stoji da, u delu „tehnički kapaciteti“ , poseduje HD kameru Panasonic AF100, komplet Nicon i Laica optiku, nelinernu montažu, rasvetu i tonsku opremu.

Međutim, u istoj prijavi, u delu budžeta „operativni troškovi“, navedeno je da će firma, kako bi realizovala projekat,  potrošiti više od 2 miliona dinara za kameru, stative, kontrolni monitor, tonsku opremu, rasvetu, „specijalne efekte“, „izradu i najam scenografije i rekvizita“, „specijalne efekte“, „najam montaže“…

Novinarska i medijska udruženja su u avgustu prošle godine poslala pismo ministru kulture i informisanja Vladanu Vukosavljeviću i pozvala ga da ispita da li su opravdane njihove sumnje da je bilo nezakonitosti u prijavi i realizaciji konkursa i raspodele.

Da bi navodi iz pisma udruženja „o potencijalnim nedostacima i propustima pri dodeli sredstava na konkursu“ bili provereni, Vukosavljević je početkom avgusta rekao da je formirana Radna grupa MKI i da će ona sutradan saopštiti zaključak.

Do danas, zaključak ove Radne grupe nije saopšten.

Povraćaj novca, ukoliko „Essentis“ ne opravda projekat

U zaključcima Radne grupe MKI, u koje je UNS imao uvid, navodi se da „prihodi firme nisu deo projektne dokumentacije“, te da se u prijavi na konkurs „traži broj stalno zaposlenih i honorarnih saradnika što znači da podaci u APR-u i prijavi ne moraju biti identični“, kao  da je „komisija mogla da konstatuje da predlagač projekta poseduje visoke stručne i profesionalne reference“.

„Sva sredstva koja je firma ‘Essentis’tražila za proizvodnju medijskih sadržaja, moraju po realizaciji projekta biti pravdana. U suprotnom, na osnovu potpisanog ugovora Ministarstvo će tražiti povraćaj sredstava“, navodi se u zaključcima Radne grupe, koji su dostavljeni ministru.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend