25. sep 2014.

Finansiranje medija samo preko javnih konkursa

konkursno finansiranje medijaLokalne samouprave više neće moći selektivno da subvencionišu pojedine medije novcem iz budžeta, jer će od 2015. godine jedina mogućnost finansiranja medija biti putem javnih konkursa, rečeno je na okruglom stolu koji je na ovu temu održan u Nišu.

Ovu novinu predviđa novi Zakon o javnom informisanju čija je primena počela 13. avgusta.

Kako je na okruglom stolu rečeno, ideja je da mediji projektima učestvuju na javnim konkursima čiji će uslovi biti transparentni, i sa tačno određenom sumom novca koja je na raspolaganju. Jasnim definisanjem kriterijuma za ocenjivanje projekata biće podsticana zdrava konkurencija i proizvodnja originalnog i kvalitetnog sadržaja.

Prema rečima predsednika Nezavisnog udruženja novinara Srbije Vukašina Obradovića, ovakvo projektno finansiranje bi onemogućilo favorizovanje pojedinih medija kao što je to do sada bio slučaj.

„Svim dosadašnjim načinima finansiranja, naročito direktnim subvencionisanjem, vlast, država, partije ili pojedinci su novcem poreskih obveznika kupovali politički uticaj u medijima. Neophodno je taj novac preusmeriti na medijske sadržaje, koji će onda biti kvalitetniji“ – kaže Obradović.

„Svim dosadašnjim načinima finansiranja, naročito direktnim subvencionisanjem, vlast, država, partije ili pojedinci su novcem poreskih obveznika kupovali politički uticaj u medijima.“

Da građani, ali i novinari, nisu svesni problema koje sa sobom nosi finansiranje medija iz lokalnih budžeta bez kontrole i jasnih kriterijuma, smatra glavni i odgovorni urednik “Južnih vesti” Predrag Blagojević.

„Nije problem samo u tome što se novac građana troši uzalud, već što vlast taj novac koristi da bi lagala te iste građane, da bi dezinformisala ili da bi se prećutala bitna informacija. A građani toga jednostavno nisu svesni“ – navodi Blagojević.

Kako je zaključeno na okruglom stolu, da bi ovaj sistem finansiranja medija dao rezultate, neophodno je u najskorije vreme doneti niz podzakonskih akata, koji će jasno definisati načine odvijanja konkursa, ocenjivanja projekata, kao i nadzora potrošnje novca.

Žurili da plate sopstvenu reklamu

Najskoriji slučaj zloupotreba je konkurs koji je gradonačelnik Niša raspisao samo 2 dana pre usvajanja novog zakona koji zabranjuje takvu praksu.

Rezultati tog konkursa bili su poznati i pre njegovog završetka, s obzirom na to da su uslovi za učešće prilagođeni određenim medijima.

Pored toga, gradonačelnik Zoran Perišić je novcem poreskih obveznika zapravo platio sopstvenu promociju. Tačnije, predmet javne nabavke je bio „Izbor elektronskih medija za potrebe javnog informisanja od značaja za Grad Niš“

Medijska koalicija, koju čine najveća novinarska i medijska udruženja je osudila ovakav potez gradonačelnika.

„Dosadašnji medijski projekti svodili se na promociju“

Govoreći o ovoj temi, Tanja Maksić iz BIRN-a (Balkan Investigative Reporting Network) navodi da su se javni konkursi do sada uglavnom sprovodili na neadekvatan način. Značajne sume novca su, kaže ona, iz republičkog ali i lokalnih budžeta davane medijima za različite projekte, bez jasno utvrđenih pravila i kriterijuma.

Prema njenim rečima, u najvećem broju finansiranih medija nema analitičkih žanrova niti ukazivanja na konkretne probleme, već se „program finansiran iz budžeta svodi na promociju”. Takođe, ona dodaje da su neki mediji dobijali nesrazmerno više novca od drugih, a kako je on potrošen ne može se precizno utvrditi, zbog nedostatka procedure izveštavanja o utrošku sredstava.

Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.

Send this to a friend