20. apr 2022.

Uticaj medija na naše mentalno zdravlje

U Helsinškoj deklaraciji – Deklaraciji o mentalnom zdravlju za Evropu, SZO ističe kao prioritet negovanje svesti o važnosti mentalnog zdravlja, a upravo mediji mogu biti od velike koristi svojim kontinuiranim i pouzdanim informisanjem o važnim temama o ovoj oblasti.

Svesni smo činjenice postojanja masovnih medija kao moćnih sredstava za informisanje (u Srbiji ih ima preko 2.000), koji predstavljaju sastavni deo naših života i kao takvi, imaju veliki uticaj na nas posredno ili neposredno, sa naglaskom na one sa tabloidnim, senzacionalističkim, „lešinarskim“ i lažnim izveštavanjem.

O uticaju medija na naše mentalno zdravlje, govori Anne Marie Alves Curčić: „Brojne naučne studije ukazuju na ogroman uticaj medija na mentalno zdravlje, odnosno, na moguće posledice konstantne izloženosti lošim vestima.

Uznemirenost, stres, anksioznost, osećaj nemoći, depresija samo su neke od mogućih posledica. Nažalost, živimo u vremenima u kojima je i globalno i lokalno ljudska patnja postala vrlo unosna roba kojom se trguje. Ona medijima donosi klikove, donosi veću čitanost, a time i profit.

Uslovno rečeno, to samo po sebi i ne bi bio toliki problem kada bi se mediji prilikom izveštavanja o događajima koji uključuju ljudsku patnju i bol , striktno držali etičkih kodeksa struke, kao i preporuka za stručnjaka za mentalno zdravlje.

Kod nas, nažalost, veliki broj medija ne samo da svesno krši novinarski kodeks, već i zakonima i Ustavom garantovanom pravu građanki i građana na dostojanstvo i privatnost i to bez ikakvih posledica.

Kada izveštavamo o događajima koji uključuju ljudsku patnju i bol, moramo biti svesni odgovornosti koju imamo i posledica neetičkog, senzacionalističkog, tabloidnog izveštavanja o takvim događajima – (re)viktimizacija, (re)traumatizacija, stigmatizacija aktera tih događaja i/ili njihovih bližnjih, ali i drugih osetljivih grupa poput populacije mladih, samo su neke od njih.“

Kada govorimo o zaštiti svog mentalnog zdravlja u ovakvom medijskom okruženju, Anne Marie Alves Curčić ističe da bi pravo pitanje bilo „da li znamo na koji način možemo da se zaštitimo, da li se i koliko promovišu ti mehanizmi, te tehnike zaštite. I podjednako važno pitanje, posebno u kontekstu digitalnog doba u kojem živimo – da li smo i u kojoj meri i kao pojedinci i kao društvo medijski pismeni.“

Takođe naglašava da bi novinari trebalo da poštuju etički kodeks novinara, kao i medijske zakone i Ustav.

Kako bi promovisala važnost brige o mentalnom zdravlju, Anne Marie Alves Curčić je pokrenula inicijativu „Za Tebe #VAŽNO JE“, a od juče i kampanju #StaviSeUMojeCipele.

„Inicijativa “Za Tebe #VAŽNOJE” pokrenuta je u decembru 2018. godine sa inicijalnom idejom da putem društvenih mreža, odnosno, istoimenih naloga na Facebooku i Instagramu promovišemo važnost brige o mentalnom zdravlju, pre svega kroz edukativne sadržaje iz proverenih izvora. Razlog za njeno pokretanje bio je vrlo ličan – naime, nakon tragičnog gubitka naše ćerke Marije, vrlo brzo sam postala svesna da smo, kao porodica, zapravo imali “sreće” ne smo zbog podrške bližeg, ali i šireg okruženja, već i zbog toga što smo znali gde i kome se tačno obratiti za psihološku podršku i pomoć. Nažalost, koliko god neverovatno zvučalo, to mnogi ne znaju jer, između ostalog, stručnjaci/pomagači iz oblasti zaštite i unapređenja mentalnog zdravlja kod nas još uvek nisu dovoljno vidljivi. Uz to, ne treba gubiti iz vida da su poteškoće/poremećaji mentalnog zdravlja i dalje obavijeni velom tabua – negativni stereotipi, predrasude, stigma, strah od nerazumevanja, odbacivanja, sve su to stvari zbog kojih se mnogi ne usuđuju ni da sa bliskim osobama razgovaraju o psihološkim/emocionalnim izazovima s kojima se suočavaju, a još manje da potraže stručnu podršku i pomoć“, navodi Anne Marie Alves Curčić.

Facebook grupa “Za Tebe #VAŽNOJE” je profilisana kao bezbedna online grupe podrške, u kojima se može otvoreno razgovarati o poteškoćama sa kojima se suočavamo, ali i edukovati o mnogim temama koje se tiču mentalnog zdravlja.

„Nije li znanje ključ efikasne prevencije, nije li znanje najefikasnija alatka za rušenje stereotipa, predrasuda i stigme?“, dodaje Anne Marie Alves Curčić

Od 18.aprila 2022. godine pokrenuta je nova kampanja #StaviSeUMojeCipele, u saradnji sa Psihološkim centrom za mentalno zdravlje MentalHub.

„Cilj kampanje je skretanje pažnje šire i stručne javnosti na posledice tabloidnog i senzacionalističkog izveštavanja o događajima koji uključuju ljudsku patnju i bol, bilo da je reč o slučajevima suicida, ubistava, fizičkog i seksualnog nasilja, ili saobraćajnim i drugim nesrećama. Neizmerno nas raduje što je kampanju podržao veliki broj organizacija i udruženja, uključujući NUNS i UNS, ali i profesionalna udruženja stručnjaka iz oblasti zaštite mentalnog zdravlja. Koristim priliku da pozovem sve zainteresovane da se priključe kampanji deleći sadržaje koje objavljujemo na našim nalozima na društvenim mrežama uz hešteg #StaviSeUMojeCipele“, zakljućila je Anne Marie Alves Curčić.

Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.

Send this to a friend