12. nov 2018.

Nevolje s kontekstom

Ne vredi, zurim u Coraxovu karikaturu i ne vidim Vučića na njoj. Nema na njoj ni zarđalih kašika, kojima je Corax, verno predstavivši stavove radikalskog oca osnivača, trajno obeležio kontinuitet politike radikala i novoradikala. Bez tih kašika, Aleksandar Martinović i Vladimir Orlić na najnovijem Coraxovom crtežu prepušteni su samima sebi. Izmestivši ih iz njihovog izvornog političkog konteksta obeleženog kašikom, Corax ih je postavio u jedan drugi, istorijski kontekst, obeležen kukastim krstom. Razume se, ni to nije uradio proizvoljno: prvo je Hitlera i Gebelsa u usta uzeo Martinović, a posle ih je sve zajedno nacrtao Corax. Ako ima smisla tumačiti očigledno, onda bi se reklo da je Corax hteo da kaže da su Martinović i Orlić zadojeni ako ne baš fašizmom, onda barem gebelsovskim modelima propagande.

Ali, povikaće sad neko, nema nikakve razlike između zarđale kašike i kukastog krsta. I taj neko nije bilo ko – reč je upravo o ministarstvu kulture. Dobro, nisu ni oni pominjali kašiku. Evo šta su tačno rekli: „Ministarstvo kulture i informisanja smatra da su naslovna strana i karikatura Predraga Koraksića Koraksa dnevnog lista ’Danas’ krajnje neprimereni, jer direktno ili indirektno stavljaju u neprihvatljiv i moralno nedopustiv kontekst predsednika Republike Srbije Aleksandra Vučića, kao i poslanike Narodne skupštine Aleksandra Martinovića i Vladimira Orlića.“ Šta je tačno na Coraxovoj slici asociralo ministarstvo na Vučića? Jedini način da se Vučić dovede u vezu sa ovom slikom bio bi crtanje zarđalih kašika umesto kukastog krsta na crvenim trakama oko ruku Hitlera i Gebelsa.

Pošto tih kašika tamo nema, jedino je logično pretpostaviti da je samo ministarstvo poistovetilo kašiku sa kukastim krstom i tako Vučića dovelo u vezu sa „neprihvatljivim i moralno nedopustivim kontekstom“. Tako bi se ljutiti komentar ministarstva protiv jedne karikature morao zapravo čitati kao svojevrsna samokritika: samo ministarstvo dovelo je Vučića u vezu sa „neprihvatljivim i moralno nedopustivim kontekstom“, videvši umesto kukastog krsta na rukavima Hitlera i Gebelsa – zarđalu kašiku. Sasvim je drugo pitanje da li je ministarstvo napravivši takav previd zaista i pogrešilo. Ako se držimo samog crteža, veze o kojoj ministarstvo govori tu nema.

Zato ćemo ostaviti crtež i okrenuti se kontekstu koji je učinio da ministarstvo – reklo bi se, sasvim opravdano – poistoveti zarđalu kašiku i kukasti krst. Zapitajmo se šta je to tačno nedopustiv i moralno neprihvatljiv kontekst za ministarstvo. Kada Martinović uradi isto ono što je uradio Corax, pa jednu dnevnu novinu poveže sa Hitlerom i Gebelsom, ministarstvo ćuti. Dakle, biće da za ministarstvo nisu sporni Hitler i Gebels sami po sebi. Sporne su veze koje se sa njima uspostavljaju. Drugim rečima, nije bitno kada na jednom kraju stoje Hitler i Gebels, računa se samo ko je na drugom kraju. Ako je to, recimo, list „Danas“, onda je sve u redu. Ali, ako list „Danas“ na to mesto postavi Martinovića i Orlića, za ministarstvo to postaje „neprihvatljivo i moralno nedopustivo“. Zašto?

Zamislimo sad da umesto Hitlera i Gebelsa, na karikaturi imamo Nedića i Ljotića kako doje Martinovića i Orlića. Da li bi ministarstvo i to videlo kao „neprihvatljiv i moralno nedopustiv kontekst“? Možemo onda otići i korak dalje, pa zamisliti karikaturu na kojoj Hitler i Gebels fašizmom napajaju Nedića i Ljotića. Da li bi išta bilo sporno na toj slici? Pokušajmo sad da zamislimo Coraxa i „Danas“ u naručju Nedića i Ljotića. Nezamislivo, je l’ da? Ta veza je u toj meri nemoguća, da bi bila uvreda za zdravu pamet na to ministarski reagovati. Za prethodni primer to ne važi. I upravo je to demonstriralo ministarstvo kada se oglasilo. Kao od šale zaposleni u ministarstvu su umesto kukastog krsta videli zarđale kašike i na sliku dodali Vučića. Za njih onda ostaje pitanje: kako za to mogu biti krivi „Danas“ i Corax?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend