08. feb 2018.

Volonteri razbijaju medijski mrak i propagandu Orbanove vlade

Kao i u Srbiji, mađarska medijska scena je potpuno kontrolisana i njom dominira propaganda premijera Viktora Orbana. Pokret „Štampaj i ti!“, koji je iz revolta i očaja pokrenula grupa aktivista, objavljuje kritičke tekstova nezavisnih novinara na običnom papiru i deli ih besplatno, posebno po manjim mestima i selima.

Deljenje kritičkih tekstova u Mađarskoj (foto: Fejsbuk strana Pokreta)

Vlada Mađarske je u poslednjih osam godina svesno i sistematski zauzela značajan broj medija, a biznismeni, kao produžena ruka vlasti, pokupovali su velike medije, stavili ih u službu države i od njih napravili propagandne mašinerije, rekao je u razgovoru za Cenzolovku Janoš Laslo iz Sentandreje u Mađarskoj, aktivista i idejni tvorac sve popularnijeg mađarskog pokreta „Štampaj i ti!“.

Ovo je samo jedan od problema sa kojim se susreću mediji i medijski radnici u Mađarskoj, a koji su slični ili isti kao pritisci na novinare i medije u Srbiji.

Pokret „Štampaj i ti!“ nastao je iz revolta zbog sužavanja prostora za slobodne medije. Na  jednostavan način, sa minimalnim finansijskim ulaganjima, uz pomoć velikog broja volontera na teritoriji cele države, Pokret pokušava da izbalansira medijsku sliku koju je stvorila vlada premijera Viktora Orbana. Njegovi pripadnici dele građanima članke koji potiču iz slobodnih medija, a koje potom štampaju na papiru formata A4. Kada se presaviju, izgledaju kao prave novine sa četiri stranice. Na njihovom portalu postoji i video/audio snimak štampanih izdanja. Pokret ima internet sajt i Fejsbuk stranicu.

Stanovnici izolovani od pravih informacija

Janoš Laslo je ujedno i lider civilne organizacije eDemokrácia Műhely, koja stoji iza Pokreta „Štampaj i ti!“. U ovoj organizaciji su uglavnom intelektualci, njih 15-20, među kojima ima i novinara.

„Prvo je promenom medijskog zakona napravljen ‘javni’ servis (televizija, radio, novinska agencija) koji služi isključivo propagandističkim ciljevima vlade. Tako već više od dve godine ti ‘mediji’ emituju ‘vesti’ o migrantima i njihovim zlodelima, a pored izbeglica, glavna meta je postao i Džordž Soros“ (Gabor Bodiš)

Laslo kaže da je Orbanova vlada od javnog medijskog servisa napravila sopstveni razglas, a da su radio-frekvencije raspodeljene tako da ne postoji nijedna opoziciona radio-stanica koja pokriva celu teritoriju Mađarske.

„Uz pomoć pojedinih prijateljskih preduzeća kupljeni su jedna od najvećih komercijalnih TV stanica i informativni portali. Manje, nezavisne TV emitere izostavljaju iz ponuda za jeftine TV pakete koji se kupuju po selima. Takođe, prijateljska preduzeća kupila su sve dnevne listove u okrugu, a nakon kupovine ugašen je najveći politički dnevni list Nepsabadšag“, podsetio je Laslo.

Prema njegovi rečima, besplatni primerci propagandnih listova vlasti, kamuflirani u reklamne novine, dele se po metroima i u velikim gradovima, dok u većim naseljima gradonačelnici, koji pripadaju vodećoj stranci u Mađarskoj, stranci na vlasti (Fides), izdaju ozbiljno pristrasne lokalne listove.

„Vlada i javna preduzeća su se ranije mnogo više reklamirali u prijateljskim medijima i na takav način ih održavali. Kompanije se zastrašuju raznim upakovanim pretnjama da se ne oglašavaju u opozicionim medijima“, rekao je Laslo.

On je podsetio da je u toku i gruba kampanja mržnje putem plakata koja se finansira iz državnog budžeta gde se ili Evropska unija ili migranti ili američki milijarder mađarskog porekla Džordž Soros napada, i da je sve to dovelo do toga da je u malim mestima, gde malo ljudi koristi internet, stanovništvo potpuno izolovano od pravih informacija.

„Zbog toga smo odlučili da jednim jeftinim, veoma jednostavnim rešenjem, zasnovanim na volonterskom radu, iznađemo rešenje i izbalansiramo medijsku sliku koju je stvorila vlada. Sa obe strane A4 papira štampamo tekstove i kada ih presavijemo, dobijamo jedan pravi format novina. Nedeljne biltene stavljamo na centralni internet sajt sa kog svako može da ih preuzme, štampa i deli“, kazao je Laslo.

Kako je rekao, članci su prikupljeni iz nezavisnih medija iz kojih se na nedeljnom nivou biraju najuzbudljiviji tekstovi koji se potom skraćuju i prilagođavaju za štampu.

Povezane priče

„Naša primarna ciljna grupa jesu ljudi koji žive u malim naseljima i oni koji su aktivni u gradu i žele da nam se pridruže i šire naša izdanja. Novine ubacujemo u poštanske sandučiće, delimo na pojedinim javnim skupovima, u vozu, prolaznicima na ulici. Šaljemo i poštom 50-100 komada onima koji traže“, kaže Laslo.

Deluju u više od pola županija (okruga), dok ih građani podržavaju manjim finansijskim donacijama, korišćenim štampačima, papirom i obezbeđenim štampanjem.

Janoš Laslo (foto: lična arhiva)

Da bi se u okruzima brže širili, sarađuju sa nezavisnim internet portalima koje su uglavnom osnovali novinari koji su dobili otkaze u drugim medijima, i tako reklamiraju novine i prikupljaju veći broj aktivista kojih u pojedinim okruzima ima 30–40.

„Nemamo dovoljno povratnih informacija, jer novine uglavnom delimo nepoznatim osobama i ubacujemo ih u poštanske sandučiće“, kaže Laslo i dodaje da sprovode onlajn anketiranje. Prema njegovim rečima, polovina anketiranih smatra da je sadržaj novina dobar.

Laslo tvrdi da ne dobijaju pretnje, ali da se u manjim naseljima mnogi žale da ne smeju otvoreno da dele novine, već da ih noću ubacuju u sandučiće „jer se plaše odmazde, a što je veće naselje, to je više i onih koji se ne plaše“.

Bodiš: Pokret nastao iz očaja

Dugogodišnji novinar Gabor Bodiš, saradnik nedeljnika Vreme, nekadašnji dopisnik Radija Slobodna Evropa i mnogih drugih medija, kaže za Cenzolovku da je medijski projekat „Štampaj i ti!“ nastao iz očaja koji je izazvan neviđenim monopolom Orbanove vlade nad medijima u Mađarskoj.

On podseća da je ovo posledica osmogodišnje vladavine premijera koji je lansirao ideju o neliberalnoj državi i koji je u velikoj meri i ostvario tu svoju nameru.

Orbanova vlada je od javnog medijskog servisa napravila sopstveni razglas, dok su radio-frekvencije raspodeljene tako da ne postoji nijedna opoziciona radio-stanica koja pokriva celu teritoriju Mađarske

„Prvo je promenom medijskog zakona napravljen ‘javni’ servis (televizija, radio, novinska agencija) koji služi isključivo propagandističkim ciljevima vlade. Tako već više od dve godine ti ‘mediji’ emituju ‘vesti’ o migrantima i njihovim zlodelima, a pored izbeglica, glavna meta je postao i Džordž Soros“, kaže Bodiš.

On tvrdi da su Orbanovi novi nacionalni tajkuni, novcem mađarskih i evropskih poreskih obveznika kupili sve radijske i televizijske stanice, portale i novine, u svim mađarskim gradovima.

„Ima bukvalno samo nekoliko nezavisnih medija, i to samo portala na internetu. A nije redak slučaj da sve novine, izvan Budimpešte, budu objavljene sa identičnim naslovnim stranicama“, rekao je Bodiš.

On je upozorio da sejanje straha i mržnje isključivo služi za medijsku kampanju pred izbore zakazane za 8. april ove godine.

„Viktor Orban je garantovao opstanak na vlasti i osigurao potpunu kontrolu nad medijima. Posle ‘javnog’ servisa, kupljena je i druga najgledanija komercijalna televizija (TV2) koja je, odmah nakon promene vlasnika, počela da emituje laži i neistine u najboljem maniru ruske propagande. I zloglasni RT (Russia Today) dobio je poseban kanal kod kablovskih kompanija“, podsetio je Bodiš.

GAŠENJE KRITIČKOG DNEVNIKA NEPSABADŠAG

Nekoliko hiljada Mađara okupilo se u oktobru 2016. godine u Budimpešti na protestu protiv gušenja medijskih sloboda, a protest je organizovan neposredno nakon iznenadnog zatvaranja opozicionog dnevnika Nepsabadšag.

Kompanija „Medijavorks“, vlasnik lista, koju kontrolišu Austrijanci, saopštila je da je ugasila list pošto je on nagomilao velike gubitke uprkos smanjenju troškova, kao i da štamparija neće biti pokrenuta dok ne bude „formulisan novi koncept lista“.

Organizacije za zaštitu ljudskih prava tvrdile su da je Nepsabadšag ugašen zato što je objavljivao tekstove koji su bili kritični prema vladi premijera Viktora Orbana.

Govornici na protestu optužili su konzervativnog premijera Viktora Orbana da vrši pritisak na sve medije koji ga ne podržavaju. Tvrde i da Orban i njegovi bliski saradnici kontrolišu medije kako bi prikrili korupciju.

Nepsabadšag je pokrenut pre 60 godina i imao je najveći tiraž u Mađarskoj, a često je kritikovao vlast.

1 komentar za: “Volonteri razbijaju medijski mrak i propagandu Orbanove vlade

  1. pedja

    Odličsn članak iz koga sam mnogo saznao, a što nisam znao. Mađarska je tako blizu ali u Srbiji tako mnogo problema da mi je sve ovo promakla. Sad shvatam otkud Orbanova podrška Vučiću, kao faktoru stabilnosti na Balkanu.

    14. feb 2018. at 18:29

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend