01. sep 2022.

Bruto, neto, kamata, anuitet: I novinari uče i medijski se opismenjavaju

Ako su mediji danas u Srbiji mnogima osnovni izvor informacija i zabave, prirodno je da za njih treba usvojiti mnoge veštine kako bi selektovali informacije sistematski i kritički.

Ali isto tako i novinari su pred istim zadatkom, svakodnevno selektuju informacije koje do njih stižu, izbegavajući saopštenja, marketinške i PR zamke, tražeći odgovore koji su razumljivi čitaocima.

U šumi informacija ekonomske teme nameću se kao nezaobilazne, hteli – ne hteli, morate da se bavite novcem. Posebno sada, kada je inflacija. Ne samo u životu, nego i u novinarstvu ako ste taj poziv odabrali.

„Ekonomske teme su važne za sve ljude, posebno danas kada živimo i radimo u tržišnim uslovima. Malo šta na nas lično i na odnose u društvu utiče kao ekonomija, odnosno novac“, kaže ekonomista i vanredi profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu dr Dejan Molnar, koji je učestvovao kao predavač i edukator u više novinarskih radionica.

On dodaje da o čemu god da se radi, brzo se dolazi do pitanja kao što su – koliko to košta, ko će to da plati, gde pronaći novac.

„Ljudi često ne razumeju te procese, tako da smatram da je ekonomsko opismenjavanje ljudi, pojašnjavanje ekonomskih kategorija i procesa na nivou koji je razumljiv prosečnom čitaocu jako važno“, priča Dejan Molnar.

List Zrenjanin, koji izlazi jednom nedeljno i koji je osnovan pre tačno 70 godina, spada u najprodavanija lokalna izdanja u zemlji.

Suočen sa smenom generacija i izazovima koje se dešavaju u sferi znanja i samim medijima, list je značajnu pažnju posvetio dodatnom obrazovanju novinara.

„Slali smo urednike i novinare na edukacije koje organizuju reprezentativne institucije, Udruženje novinara Srbije, Asocijacija medija a naši zaposleni su bili polaznici studijskih poseta u SAD i Holandiji. Dalje, priređivali smo stručne skupove i radionice unutar same redakcije“, priča direktor i glavni i odgovorni urednik lista Zrenjanina Dalibor Bubnjević, i sam novinar.

Trud nije bio bez odjeka, pa su pomogli Ministarstvo kulture i informisanja, Pokrajinski sekretarijat za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednicama i grad Zrenjanin.

„Uspeli smo da realizujemo brojne projekte čiji je fokus na unapređenju profesionalnih standarda. Naši predavači su bili univerzitetski profesori dr Dejan Molnar, dr Ljiljana Lj. Bulatović, dr Goran Bulatović i drugi. Smatram da kontinuirano obrazovanje novinara daje efekte, budući da rezultira kvalitetnijim sadržajima. Napominjem da istinito, nepristrasno, prvovremeno i potpuno informisanje je moguće isključivo ukoliko medijski uposlenici poseduju kompetencije koje im omogućavaju da razumeju procese koji se dešavaju oko njih“, priča prvi čovek lista Zrenjanin Dalibor Bubnjević.

Iz ugla novinara – sa studija pravo u ekonomiju

Miroslava Malbaški je novinarka, koja je u redakciju lista „Zrenjanin“ došla krajem 2017. preko konkursa „Moja prva šansa“ nakon završenih studija srpske književnosti i jezika.

Kako kaže, ranije nije imala novinarskog iskustva, predznanja o pisanju tekstova, niti je razmišljala da će njen budući posao biti rad u medijima.

„S početka mi je bilo veoma teško, jer sam došla bukvalno sa fakulteta. Sve što sam ranije pisala bili su studentski radovi. Redakcija je za mene, tada, bila neki novi i drugačiji svet, pomalo nepoznat i stran. I danas još uvek učim i usavršavam se u poslu i zahvalna sam kolegama iod kojih sam sticala znanja“, priča Miroslava Malbaški.

Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.

Send this to a friend