18. maj 2016.

Novinarska pobuna na RTV: Zašto se preko noći smenjuju urednici hvaljene televizije

 

Novinarke RTV na sastanku sa šefom centralnog deska

Novinarke RTV na sastanku sa šefom centralnog deska

Buran sastanak šefa centralnog deska Radio-televizije Vojvodine Budimira Markovića sa novinarima i urednicima: u oštrim verbalnim duelima oni su tražili objašnjenje za smene u trenutku kada program vojvođanskog javnog servisa dobija pohvalne ocene. Marković za Cenzolovku rekao kako je Vera Korponaić tražila da bude razrešena dužnosti urednika Informativnog programa, dok ona kaže kako je upravo Marković tražio od nje da napiše molbu za premeštaj

Predstavnici novouspostavljene upravljačke garniture Radio-televizije Vojvodine negirali su juče da je sedmoro urednika Informativnog programa te medijske kuće smenjeno s uredničkih pozicija, poručivši članovima redakcije da niko ne mora da se brine za svoju bezbednost, autonomiju u radu, radno mesto i platu.

Uprkos ovakvim uveravanjima, deo novinara Informativne i drugih redakcija u okviru RTV i dalje smatra da je četvoro urednika Dnevnika u 17 i troje urednika Razglednica – smenjeno.

U otvorenom pismu naslovljenom „Zašto smo smenjeni preko noći?“, koje je potpisalo 77 urednika, novinara i saradnika pokrajinskog javnog servisa, navodi se da je do smene urednika i voditelja Informativnog programa došlo bez ikakvog obrazloženja „i to pre postavljenja nove v.d. glavne i odgovorne urednice Prvog programa televizije, a već u prvoj nedelji rada v.d. rukovodstva“.

Marković je nekoliko puta upao u oštre verbalne duele sa novinarima. Oni su od njega pre svega tražili konkretan odgovor na pitanje zašto se smenjuju urednici kada je program RTV dobio pohvalnu ocenu Programskog saveta RTV

„Sedmoro urednika Dnevnika u 17 i emisije Razglednice bez ikakvog rešenja je juče (utorak) kasno posle podne samo obavešteno telefonom da narednog dana neće uređivati te emisije, da bi jutros bio promenjen i gotovo ceo tim jutarnjeg programa Dobro jutro, Vojvodino. Time je ozbiljno doveden u pitanje kvalitet dnevnog informativnog programa. Osim toga, aktuelni plan rada važio je još svega pet dana, budući da se radi o nedeljnom rasporedu, pa se nameće pitanje zbog čega je smene bilo važno tako brzo sprovesti, stavljajući u drugi plan obaveze i odgovornost koju kao javni servis imamo prema građanima. Vrlo je indikativno to da je do smena došlo u istom danu kada je Upravni odbor konstatovao ostavku glavne i odgovorne urednice Prvog programa televizije Marjane Jović, i to sat vremena pre početka sednice na kojoj je njena ostavka konstatovana, ističe se u pismu grupe urednika i novinara RTV.

Podršku ovoj grupi novinara uputila je danas Marjana Jović, čiju je ostavku na mesto glavne i odgovorne urednice Prvog programa Upravni odbor juče prihvatio. Jovićeva je ostavku na tu funkciju podnela u petak generalnom direktoru RTV Srđanu Mihajloviću, koji je isti dan takođe podneo ostavku. Kao razlog za ostavku, Jovićeva navodi da „u novonastalim uslovima“ više ne bi bila u mogućnosti da obezbedi programske standarde RTV koje je u proteklih godinu dana stručna kritika ocenjivala s najvišom ocenom.

„O objektivnosti i profesionalnosti programa koji sam uređivala govori i izveštaj posmatračke misije OEBS-a u Srbiji, po kome je on bio najuravnoteženiji u odnosu na sve druge televizije u Srbiji. U novonastalim uslovima ne bih bila u mogućnosti da obezbedim takve programske standarde i to je razlog zbog kojeg sam podnela ostavku na mesto glavnog i odgovornog urednika RTV Prvog programa televizije. A prvi potezi novog v.d. rukovodstva samo su dokaz više da sam bila u pravu. S tim u vezi, apsolutnu podršku dajem kolegama sa kojima sam do sada veoma uspešno sarađivala u pripremi i proizvodnji izuzetno kvalitetnog i uglednog  programa“, navodi se u saopštenju za javnost Marjane Jović, bivše glavne i odgovorne urednice Prvog programa televizije Radio-televizije Vojvodine.

Kalkan: Urednici se ne smenjuju, samo se premeštaju

Njena netom postavljena naslednica u v.d. statusu Nada Kalkan u događajima od utorka posle podne, kada su urednici naprasno telefonom obaveštavani o novim radnim zadacima, vidi isključivo „potrebu novog urednika da izabere svoj tim“.

„Ne radi se ni o kakvoj smeni urednika“, izjavila je Nada Kalkan za Cenzolovku odmah nakon što je preuzela novu funkciju. Kada je reč o tih sedmoro kolega, oni će svi zadržati status urednika, kakav imaju po sistematizaciji, ali će od sada raditi druge uredničke poslove.

U otvorenom pismu naslovljenom „Zašto smo smenjeni preko noći?“, koje je potpisalo 77 urednika, novinara i saradnika pokrajinskog javnog servisa, navodi se da je do smene urednika i voditelja Informativnog programa došlo bez ikakvog obrazloženja „i to pre postavljenja nove v.d. glavne i odgovorne urednice Prvog programa televizije, a već u prvoj nedelji rada v.d. rukovodstva“

„Glavni i odgovorni urednik ima pravo da bira svoj tim, i u tom kontekstu je logično da se na uređivačkim pozicijama menjaju ljudi.“

Na naše pitanje ko će činiti njen novi tim, Nada Kalkan je uzvratila da će u njemu biti kvalitetni novinari „kojima do sada nisu davali priliku da rade“, potvrdivši da će jedan od urednika Dnevnika u 17 biti dosadašnji urednik Vesti Milan Pešut.

Pre pet godina, u vreme dok je Pešut uređivao istu emisiju, izveštaj o poseti Vladimira Putina Srbiji bio je potpisan sa „Potvrda neprijateljstva“. Zbog tog skandala jedan radnik je dobio otkaz, a više njih je bilo suspendovano, dok je rukovodstvo RTV grešku u potpisu okarakterisalo kao „napad“ na tu medijsku kuću i pokušaj da se „poljuljaju i ugroze tradicionalno prijateljski odnosi srpskog i ruskog naroda“.

Jeste, kolega Pešut je uređivao taj Dnevnik, potvrdila je vršilac dužnosti glavne i odgovorne urednice Prvog programa Nada Kalkan, ali je zbog tog propusta kažnjen – novčano.

Kao jedan od svojih prvih poteza na novoj funkciji, Nada Kalkan je odlučila da od danas u Dnevniku u 17 više neće svakodnevno biti najavljivanja Pravog ugla, emisije koja se emituje odmah nakon Dnevnika.

Na RTV je, inače, godinama bila praksa da se autori emisije koja se emituje nakon DnevnikaDanica Vučenić, dok je vodila Jedan na jedan, i sada Ljubica Gojgić, autorka Pravog ugla – sa svojim gostom na nekoliko minuta uključe u Dnevnik u 17.

Vršilac dužnosti direktora programa Slavica Subotić Braun čita nova urednička zaduženja. Pored nje je šef deska Slobodan Marković, a iza glavna urednica Nada Kalkan

Vršilac dužnosti direktorke programa Slavica Subotić Braun čita nova urednička zaduženja. Pored nje je šef deska Budimir Marković, a iza glavna urednica Nada Kalkan

Vršilac dužnosti glavne i odgovorne urednice Prvog programa priznaje za Cenzolovku da joj je „oduvek smetao“ takav koncept i da je zato, sad kada je u mogućnosti, odlučila da sa tim raskrsti. Ali ne i – definitivno. Biće, kaže, i dalje uključenja Pravog ugla u Dnevnik, ali samo kada u toj emisiji budu „izuzetni gosti“.

„Svakodnevna uključenja u Dnevnik smatram neprimerenim“, kazala je Nada Kalkan.

Buran sastanak sa šefom centralnog deska

Kakve još promene iz radionice novog uredničko-upravljačkog tima mogu da očekuju zaposleni u RTV, odnosno gledaoci te medijske kuće? U prvom redu – drugačiju uređivačku politiku.

Detalje o tome novinarima Informativne redakcije izneli su danas šef centralnog deska Budimir Marković i v.d. direktorica programa Slavica Subotić Braun, koju je na to mesto pre dve nedelje postavio Upravni odbor nakon smene Slobodana Arežine. Tom sastanku prisustvovali su, i pored otvorenog negodovanja pojedinca, novinar Cenzolovke i ekipa N1 televizije.

Moraćemo se potruditi da budemo objektivniji, da imamo izbalansiranu uređivačku politiku na koju neće uticati ni opozicija ni vlast, ni nevladine organizacije, pa ni Nezavisno društvo novinara Vojvodine. Ako se za sve ovo izborimo, uspećemo da očuvamo pokrajinski javni servis. Nije tačno da su na RTV došli naprednjaci, već su to profesionalci koji znaju svoj posao (Budimir Marković, šef centralnog deska)

„Nikom neće hvaliti ni dlaka s glave, niko neće ostati bez posla, nikome neće biti smanjen koeficijent za zaradu i neće biti ukidanja emisija“, poručio je kolegama Marković. „Ali, ubuduće će se morati raditi drukčije, moraćemo se potruditi da budemo objektivniji, da imamo izbalansiranu uređivačku politiku na koju neće uticati ni opozicija ni vlast, ni nevladine organizacije, pa ni Nezavisno društvo novinara Vojvodine. Ako se za sve ovo izborimo, uspećemo da očuvamo pokrajinski javni servis.“

Marković je negodovao što se od „RTV pravi fama, pišu peticije i stvaraju podele“ i pozvao novinare da više ne potpisuju peticije „kojima brane sebe, a ne druge“, jer jedino tako „RTV može da se izvuče iz blata koje se kreira spolja“.

Na RTV se stvara novi tim u kojem će biti ljudi koji nisu u strankama, kako ih prozivaju, i koji nisu nesposobni. Nije tačno da su na RTV došli naprednjaci, već su to profesionalci koji znaju svoj posao, kazao je šef centralnog deska RTV.

Kritikujući pojedine emisije RTV zbog jednostranosti i neobjektivnosti – posebno ekipu Radara zbog toga što su, kako je naveo, u emisiji o migrantima sa Bliskog istoka govorili samo predstavnici Hrvatske, dok je jedini sagovornik iz Srbije bio predsednik NDNV, „a on je pljuvao po svojoj državi“ – Marković je nekoliko puta upao u oštre verbalne duele sa novinarima. Oni su od njega pre svega tražili konkretan odgovor na pitanje zašto se smenjuju urednici kada je program RTV dobio pohvalnu ocenu Programskog saveta RTV.

Promene su posledice odluke Upravnog odbora i mi protiv toga ne možemo, više puta je nakon upornog insistiranja novinara ponovila v.d. direktorica programa Slavice Subotić Braun.

„Jučerašnjom odlukom urednici nisu smenjeni, već su samo raspoređeni na druge uredničke pozicije. Uostalom zašto da ne menjamo urednike – to je naše pravo i mi želimo da vidimo da li i drugi mogu dobro da rade taj posao.“

Uz napomenu da „novi glavni urednik ima pravo da pravi novi tim“, Subotić Braun se osvrnula na to što su „neki ljudi u Informativnoj redakciji godinama bili neopravdano skrajnuti“. Njima sada dajemo šansu da pokažu da mogu da budu bolji urednici, a tako i da program bude bolji.

Vera Korponaić: Marković me prebacio na drugi posao

U novom uredničkom timu, koji je juče predstavljen, a koji će potpisivati ključne emisije Informativnog programa – Dnevnik u 17, Jutarnji program, Razglednice i Vesti (u mnogim emisijama promenjeni su i prezenteri, odnosno voditelji), naći će se svega nekoliko imena iz starog sastava. Među njima je i Vera Korponaić, bivša urednica Informativnog programa (Cenzolovka je, pozivajući se na sajt RTV, danas greškom navela da je Korponaić odgovorna urednica Informativnog programa na srpskom jeziku), koja će ubuduće uređivati Vesti.

Prema objašnjenju koje je šef centralnog deska Budimir Marković ponudio Cenzolovci, Vera Korponaić je uputila molbu u kojoj traži da bude razrešena dužnosti urednice rubrike i bude premeštena u centralni desk. Na naše pitanje zašto je to učinila baš juče (17. maja), Marković je kao mogući razlog naveo – godine života i zamor materijala.

„Pa i ja imam dosta godina i isto se tako osećam“, odgovorio je lakonski na našu primedbu da je neukusno spekulisati o tuđim godinama.

Nazivajući Markovićeve reći „potpuno neprimerenim“, Vera Korponaić je za Cenzolovku rekla da su razlozi za njenu molbu za premeštajem daleko prozaičniji:

„Upravo je šef centralnog deska Budimir Marković tražio da zbog stvaranja novog uredničkog tima napišem molbu za premeštaj.“

5 komentara za: “Novinarska pobuna na RTV: Zašto se preko noći smenjuju urednici hvaljene televizije

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend