
Iako Akcioni plan za sprovođenje Medijske strategije i dalje nije usvojen, Ministarstvo je paralelno pokrenulo postupak izmena zakona koji su od posebnog javnog interesa, ignorišući principe javnosti, participacije i zakonitosti.
Podsećamo da su, prema članovima 77. i 78. Zakona o državnoj upravi, kao i Uredbi o načinu, postupku i načelima za sprovođenje javne rasprave, javne rasprave obavezne za zakone koji se tiču javnog interesa i da njihovo trajanje ne može biti kraće od 20 dana. U ovom slučaju, nacrti dva zakona nikada nisu ni objavljeni, a javne rasprave nisu sprovedene.
U slučaju Zakona o javnim medijskim servisima, javna rasprava jeste formalno sprovedena, ali u periodu novogodišnjih i božićnih praznika, od 27. decembra 2024. do 16. januara 2025. godine, u najkraćem zakonskom roku, bez stvarne mogućnosti kvalitetne javne debate. Od više od 50 predloga iznetih tokom rasprave, usvojene su svega četiri tehničke ispravke, dok su suštinske primedbe — poput pitanja finansijske nezavisnosti javnih servisa i problematične promene termina „republički“ u „nacionalni“ — potpuno ignorisane.
Nacrt Zakona o javnom informisanju i medijima, kao i nacrt Zakona o elektronskim medijima, nikada nisu objavljeni, niti su prošli bilo kakvu formu javne rasprave. Radne grupe su formirane i završile posao u roku od svega dve nedelje u decembru 2024. godine. Dokumenti su zatim, bez prethodne javne konsultacije, poslati Evropskoj komisiji na komentare.
Dodatno zabrinjava činjenica da članovi i članice radnih grupa — uključujući i neke od predstavnika organizacija koje čine Koaliciju za slobodu medija — nisu na vreme dobijali radne verzije tekstova, niti su imali dovoljno vremena za ozbiljnu i argumentovanu diskusiju. Radni proces bio je netransparentan, isključujući, i sproveden suprotno osnovnim načelima demokratskog donošenja zakona.
U tom kontekstu, NUNS, NDNV i GS KUM Nezavisnost su odlučili da ne prisustvuje zatvorenim sastancima Ministarstva na kojima se predstavljaju nacrti koji nisu prethodno objavljeni i dostupni ni članovima i članicama radnih grupa ni široj stručnoj javnosti. Očekujemo da se svi nacrti zakona odmah javno objave i da se otpočne sa najmanje 20 dana formalne javne rasprave, kako bi proces bio zakonit i usklađen sa evropskim standardima.
Takođe, pozivamo međunarodnu zajednicu — naročito one aktere koji prate ispunjavanje i učestvuju u razvojnim i pretpristupnim procesima Srbije na putu ka EU kao posmatrači ili partneri — da pozovu Vladu Republike Srbije da postupi u skladu sa osnovnim principima vladavine prava, transparentnosti i participacije. Reforme u oblasti medijskog zakonodavstva mogu biti kredibilne samo ako se odvijaju u otvorenom, inkluzivnom i odgovornom institucionalnom okruženju.
Nema opravdanja za donošenje medijskih zakona iza zatvorenih vrata, bez uključivanja onih na koje se ti zakoni direktno odnose – novinara, medijskih radnika, urednika, izdavača i građana. Transparentnost, odgovornost i učešće javnosti nisu formalnosti, već preduslovi za reformu u interesu demokratije.
Koalicija za slobodu medija
Beograd, 16. maj 2025.
Koaliciju za slobodu medija čine: Asocijacija medija, Asocijacija onlajn medija (AOM), Nezavisno društvo novinara Vojvodine (NDNV), Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS), Poslovno udruženje Asocijacija lokalnih i nezavisnih medija „Lokal Pres“, Slavko Ćuruvija fondacija i GS KUM Nezavisnost
Žene koje su progovorile o seksualnom zlostavljanju: Kakve posledice ostavljaju senzacionalističko izveštavanje i javni sudski postupak?
Grozev: Vrednost FSB izveštaja o zvučnom oružju je nula, duboko je uvredljiv za svakog ko kritički razmišlja
Deset istraživačkih priča koje svaki građanin Srbije treba da pročita
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.