05. jun 2019.

Od 2008. o informisanju odlučuju lokalni moćnici. Ugrožena sloboda medija u Svilajncu

Posle konstituisanja opštinske skupštine 31.maja 2008.godine i izbora novog rukovodstva, dva medija su nasilno izbačena na ulicu. TV Resava koja je emitovala program posredstvom kablovskog operatera Kopernikus iz Svilajnca, neovlašćeno je isključena iz programa 4. juna.

Na grub način i uz pretnju policijom izbačena je iz iznajmljenih prostorija od strane popisne komisije koju je, istog dana, formirao zamenik predsednika opštine Svilajnac Predrag Milanović, inače tada predsednik Okružnog odbora Demokratske stranke Pomoravskog okruga. Snimanje konstitutivne sednice opštine nije dozvoljeno TV Resavi jer navodno nije imala akreditaciju, koju nisu imali ni drugi mediji, a zabranu je izrekao rođeni brat tadašnjeg predsednika Skupštine opštine.

Navedene prostorije u ulici Svetog Save br. 60 u Svilajncu D.O.O. „Jablanović CO“ Plažane – Despotovac iznajmila je avgusta 2007. godine od opštine Svilajnac, putem javnog nadmetanja na deset godina. Sačinjen je ugovor koji je overen u opštinskom sudu. Iako su ugovorom precizirani rokovi i razlozi za njegovo otkazivanje, iseljenje je izvršeno usmenim nalogom sa rokom odmah.

Na taj način, primenom samovolje i kršenja nekoliko zakona prekinut je program TV Resave koja se, posredstvom drugih kablovskih operatera gledala i u opštinama Despotovac, Žagubica, Rača i Žabari. Ova stanica, osim servisnih informacija, imala je i informativni program sa vestima u tri i više termina. Svakodnevno su snimani prilozi, reportaže, kulturno- zabavni, dečiji, sportski i drugi programi. Zbog aktuelnosti i raznovrsnosti programa bila je gledana, a i nosilac značajnih akcija. Realizovani su direktni prenosi skupštinskih zasedanja, sportskih i drugih manifestacija.

U redakcijama TV „Resave“ i „Resavskog poštonoše“, najstarijeg provincijskog lista iz 1871. godine, osim zaposlenih bio je uključen i veliki broj novinara-saradnika starije i mlađe generacije. U tome je učestvovao i Radomir-Rade Ugrnić, jedan od najstarijih TV izveštača u Srbiji ( 70 godina se bavi novinarstvom), a emitovale su se i vesti od dopisnika sa Kosmeta. Bez posla je ostala samohrana majka i otac troje dece.

Na ovakav način prekida rada TV i izbacivanja redakcije štampanog medija reagovalo je Udruženje novinara Srbije saopštenjem u kome je istaknuto da ovakav postupak prema medijima nije zapamćen u novijoj novinarskoj profesiji.

Novinari su sprečeni u obavljanju svojih zadataka čime im je oduzeto pravo na rad – najvećoj demokratskoj tekovini. Posle prekida programa šest stalno zaposlenih radnika ostalo je bez posla. I ranije su novinari imali pretnje u vidu verbalnih napada, pokušaja zabrane rada, od strane aktivista Demokratske stranke, a to se nažalost i realizovalo. Nakon izbacivanja oprema je privremeno prebačena u prostorije crkvene opštine Svilajnac. Ovakva postupanja nove vlasti bili su neka vrsta odmazde za neposlušne novinare koji su profesionalno izvršavali svoje dnevne zadatke.

Lažna obećanja o vraćanju redakcija predsedniku UNS-a

Opštinsko rukovodstvo 11. juna obišao je tadašnji predsednik Udruženja novinara Srbije Nino Brajović i član Izvršnog odbora UNS-a Petar Jeremić. Zamenik predsednika opštine Svilajnac Predrag Milanović uveravao ih je da će redakcije biti vraćene u prostorije. Međutim, to se nije dogodilo. Naprotiv, 25. juna vlasniku TV i izdavaču „Resavakog poštonoše“ stiglo je rešenje o iseljenju, koje je potpisala predsednik opštine dr Gorice Dimčić-Tasić antidatirano na 5. juni. Za to vreme prostorije iz kojih su izbačene TV i list se uveliko renoviraju i prepravljaju za neku novu TV koja će raditi po diktatu lokalne vlasti.

Sprovodeći samovolju pojedinci iz opštinskog rukovodstva učinili su krivična dela i naneli ogromnu štetu slobodi medija. Međutim postavlja se i pitanje vladavine prava. Kako je moguće da na kršenje zakona ne reaguju državni organi? Primer iz Svilajnca pokazuje da se na lokalnom nivou mogu nezakonito ugasiti mediji snagom vlasti bez posledica.

Saopštenje za javnost

„Udruženje novinara Srbije (UNS) najoštrije osuđuje izbacivanje redakcije TV Resava i časopisa RESAVSKI POŠTONOŠA iz prostorija čiji je vlasnik opština Svilajnac, kao i nasilno prekidanje televizijskog programa koje je 4.juna sprovela komisija Opštinskog veća Svilajnca po nalogu zamenika predsednika opštine i predsednika Okružnog odbora Demokratske stranke za Pomoravlje, Predraga Milanovića“.

UNS ističe da je komisija Opštinskog veća formirana radi preuzimanja televizijske opreme koja je vlasništvo opštine, ali je zloupotrebila ovlašćenje i umesto da preuzme opremu, čemu se niko u Televiziji Resava nije protivio, izbacila zaposlene, naredila prekid programa i kroz kablovsku mrežu čiji je TV Resava zakupac, pustila signal lokalnog privatnog radija ČIČICA.

Inače, TV Resava posedovala je vlastitu opremu za emitovanje programa i nije joj bila neophodna tehnika koja je vlasnistvo opštine.

UNS podseća opštinsko rukovodstvo Svilajnca na Zakon o informisanju po kojem „niko ne sme da vrši bilo kakav fizički ili drugi pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla“ i traži da Sud zbog povrede slobode javnog informisanja u skladu sa Zakonom, reaguje po hitnom postupku.

UNS traži da opštinsko rukovodstvo omogući povratak i nesmetan rad redakcijama TV Resava i najstarijeg lokalnog lista RESAVSKI POŠTONOŠA u zakupljeni prostor i nadoknadi štetu nastalu nezakonitim nasilnim prekidom programa.

U Beogradu, 07.06.2008.

UNS upozorio Tadića i Bradića na bahatost DS kadra

Tadašnji predsednik Udruženja novinara Srbije (UNS) Nino Brajović uputio je otvoreno pismo predsedniku Republike Borisu Tadiću i ministru kulture Nebojšu Bradiću u kome traži da se njih dvojica, u okviru svojih nadležnosti, zauzmu i spreče zamenika predsednika te opštine i predsednika okružnog odbora Demokratske stranke za Pomoravlje Predraga Milanovića da zloupotrebljava vlast i krši zakone.

Brajović u pismu ističe da je rukovodstvo te opštine u junu nezakonito i nasilno izbacilo na ulicu radnike Televizije Resava i časopisa Resavski poštonoša, koji su uredno zakupile prostorije u opštinskoj zgradi.

– U tim adaptiranim prostorijama, u međuvremenu, program je počela da emituje TV Centar, čiji je većinski vlasnik majka pomenutog funkcionera opštine i DS-a Predraga Milanovića, Dobrila Milanović, a sedište na njegovoj kućnoj adresi. Da bahatost lokalnih vlasti bude veća za direktorku Televizije Centar postavljena je Dragana Radević, ista osoba koja je u ime opštine nezakonito iselila dve redakcije. Radevićeva je u radnom odnosu u opštini, gde se odlučuje o izdvajanju sredstava i za televiziju u kojoj je direktor – piše Brajović u svome pismu predsedniku i ministru.

Mnogobrojne su zloupotrebe tada činjene, bez ugovora i dozvola emitovan je signal buduće televizije, oprema je nabavljana za „keš“ koji su donosili pojedini funkcioneri opštine, a program je počeo da se emituje i pre registrovanja preduzeća u Agenciji za privredne registre. U novoj privatnoj televiziji radili su zaposleni u opštini i koristila se opštinska vozila.

Određeni mediji i novinari pod uticajem lokalne vlasti

Ovakva situacija u medijskoj slici opštine Svilajnac i danas traje. Najviše sredstva za finansiranje projekata dobija TV Centar i od 2008.godine su povlašćeni u svakom pogledu. Već godinama Komisiju za dodelu sredstava za projektno finansiranje čini nekoliko novinara, koje imenuje lokalna vlast. Na određene događaje se pozivaju samo „podobni“ novinari, dok su drugi dopisnici i redakcije anatemišu. Nažalost, na ovakav način se prema novinarima ponašaju i šefovi u javnim preduzećima. Čak se neosnovano iz vrha vlasti kritikuju novinari i mediji koji istinitim izveštavanjem obaveštavaju čitaoce, slušaoce i gledaoce, a to nije po volji vlasti. Na ovakve neosnovane napade predsednika opštine i prozivke reagovali su UNS i NUNS. Zbog osećaja nesigurnosti urednik lista zatražio je i pomoć policije.

I posle jedanaest godina, novinari od profesije u Svilajncu rade i radiće svoj posao pridržavajući se kodeksa novinarstva. Internet izdanje „Resavskog poštonoše“ nailazi na dobar prijem kod čitalaca koji se sve češće obraćaju sa preporukama za određenim temama, kao i prilozima u vidu informacija, fotografija ili video zapisa..

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend