31. maj 2019.

Oglasi u časopisima o zdravlju: Prodaja magle bez glutena

Nominacija za nepostojeću Nobelovu nagradu, čudotvorna isceljenja, izmišljena ili loše interpretirana istraživanja, više i mistične sile… Na šta se sve pozivaju oglašivači u domaćim časopisima o zdravlju?

Pored tekstova objavljenih u časopisima o zdravlju, čija je analiza objavljena u januaru ove godine, Fake News Tragač analizirao je i oglasne poruke koje se objavljuju u ovim časopisima, a odnose se na različite dijetetske proizvode. Analizirano je 20 izdanja različitih časopisa, 13 objavljenih u septembru 2018. godine i sedam objavljenih u maju 2019. godine.

Oblast oglašavanja uređuje se Zakonom o oglašavanju koji propisuje da se „oglašavanje koje sadrži tvrdnje o zdravstvenom, lekovitom ili nutritivnom svojstvu robe ili usluge (…) mora zasnivati na odgovarajućim naučnim ili stručnim nalazima“ (član 58.).

Primenjivi propisi u našem slučaju su i Zakon o zdravstenoj zaštiti i Pravilnik o zdravstvenoj ispravnosti dijetetskih proizvoda (Pravilnik),kojim se uređuje oblast deklarisanja, prezentacije i reklamiranja ovih proizvoda.

Za kontekst našeg istraživanja veoma je važno to što član 22. Pravilnikapropisuje da uvoznik pre stavljanja dijetetskog proizvoda u promet podnosi zahtev za upis proizvoda u bazu podataka koju vodi Ministarstvo. Ovaj registar je dostupan na sajtu Ministarstva zdravlja, ali nažalost ne sadrži sve dijetetske proizvode koji su upisani u bazu, pa nije moguće proveriti da li svi reklamirani proizvodi ispunjavaju uslove za stavljanje u promet.

Mi smo, za potrebe ove analize, izdvojili samo one primere oglasnih poruka koje sadrže neistinite ili neproverljive informacije, čime se dovodi u pitanje zakonitost i etičnost oglašavanja izdvojenih proizvoda i usluga.

Ceo tekst pročitajte na FakeNews Tragaču

Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.

Send this to a friend