31. maj 2019.

Oglasi u časopisima o zdravlju: Prodaja magle bez glutena

Nominacija za nepostojeću Nobelovu nagradu, čudotvorna isceljenja, izmišljena ili loše interpretirana istraživanja, više i mistične sile… Na šta se sve pozivaju oglašivači u domaćim časopisima o zdravlju?

Pored tekstova objavljenih u časopisima o zdravlju, čija je analiza objavljena u januaru ove godine, Fake News Tragač analizirao je i oglasne poruke koje se objavljuju u ovim časopisima, a odnose se na različite dijetetske proizvode. Analizirano je 20 izdanja različitih časopisa, 13 objavljenih u septembru 2018. godine i sedam objavljenih u maju 2019. godine.

Oblast oglašavanja uređuje se Zakonom o oglašavanju koji propisuje da se „oglašavanje koje sadrži tvrdnje o zdravstvenom, lekovitom ili nutritivnom svojstvu robe ili usluge (…) mora zasnivati na odgovarajućim naučnim ili stručnim nalazima“ (član 58.).

Primenjivi propisi u našem slučaju su i Zakon o zdravstenoj zaštiti i Pravilnik o zdravstvenoj ispravnosti dijetetskih proizvoda (Pravilnik),kojim se uređuje oblast deklarisanja, prezentacije i reklamiranja ovih proizvoda.

Za kontekst našeg istraživanja veoma je važno to što član 22. Pravilnikapropisuje da uvoznik pre stavljanja dijetetskog proizvoda u promet podnosi zahtev za upis proizvoda u bazu podataka koju vodi Ministarstvo. Ovaj registar je dostupan na sajtu Ministarstva zdravlja, ali nažalost ne sadrži sve dijetetske proizvode koji su upisani u bazu, pa nije moguće proveriti da li svi reklamirani proizvodi ispunjavaju uslove za stavljanje u promet.

Mi smo, za potrebe ove analize, izdvojili samo one primere oglasnih poruka koje sadrže neistinite ili neproverljive informacije, čime se dovodi u pitanje zakonitost i etičnost oglašavanja izdvojenih proizvoda i usluga.

Ceo tekst pročitajte na FakeNews Tragaču

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend