14. maj 2019.

RTS i Tanjug izmenili vest o doktoratu Siniše Malog. CINS odbio isti predlog iz kabineta ministra

Iz kabineta ministra finansija Siniše Malog pokušali da naziv komisije promene u originalnoj vesti koju je objavio CINS, ali u tome nisu uspeli. Na sajtovima RTS-a i Tanjuga naziv komisije je promenjen, čime se sugeriše da je stav o doktoratu Malog - konačan

Foto: N1 screenshot

Internet sve pamti i to je nešto što u ovdašnjim medijima, i izvan njih, uporno odbijaju da zapamte.

Možeš iz nekog razloga da se odlučiš na korekciju već objavljene vesti, ali ne možeš da očekuješ da o toj promeni neće ostati tragovi. Internet, je li, sve pamti.

Pojedini mediji učinili su protekle nedelje upravo to – unosili su izmene u već objavljene vesti, ali su to obavili u želji da sve prođe neprimećeno. Uostalom, o toj promeni, iako su dužni, nisu obavestili čitaoce svojih portala.

Tekstovi koji su pretrpeli korekcije odnosili su se na izveštaj stručne komisije o doktoratu Siniše Malog, aktuelnog ministra finansija.

Izmene naziva komisije nakon telefonskog poziva

Tu priču prva je, u utorak uveče, donela novinarka CINS-a Anđela Milivojević i to je narednog dana bila vest u gotovo svim medijima.

Kako i ne bi kada je ta komisija u svom izveštaju, stoji između ostalog, preporučila promociju ministra Malog u doktora nauka. Za medije naklonjene vlastima to je bilo dovoljno da u svojim naslovima istaknu da „doktorat Siniše Malog nije plagijat“.

Ipak, još istog dana u pojedinim medijima dolazi do izmene u vestima o nalazima komisije, počev od naslova.

Oh, da se ne radi ipak o plagijatu a oni pogrešno preneli? Ne, ispostavilo se da je korekciju „tražio“ – pogrešan naziv komisije.

Prvobitno su mediji izvestili da je izveštaj o doktoratu Siniše Malog sastavila stručna komisija Fakulteta organizacionih nauka (FON), onako kako je CINS to objavio.

„I jeste“, kaže za Cenzolovku Anđela Milivojević, „jer je komisija, kako lepo piše u izveštaju, formirana na osnovu rešenja dekana FON-a“.

U toku dana, međutim, mediji počinju da koriguju pre svega naslove, i ovako povoljne za ministra finansija, a onda, kako ko, i ostatak vesti.

Internet pamti sve, a u tome se izdvaja alat poput Wayback Machine. Uz pomoć tog alata lako se može utvrditi da je od prvobitnog „Stručna komisija FON: Doktorat Siniše Malog nije plagijat“, naslov na portalu RTS, koji prenosi Tanjugovu vest, postao „Stručna komisija Univerziteta: Doktorat Malog nije plagijat“.

Originalna i izmenjena vest na sajtu RTS-a.

Na RTS su očito umislili da niko neće provaliti da intervencija ipak nije povukla i izmenu izvorng URL, u kome se lepo pominje komisija FON-a, tako da im nije ni palo na pamet da o izmenama u tekstu ukažu svojim čitaocima.

Za razliku od Tanjuga, koji je takođe promenio naslov, ali je u lidu nekako ostalo da je u pitanju komisija FON-a, RTS je izmene uneo i u ostatak vesti.

Zašto je RTS uneo te izmene, o tome na javnom medijskom servisu za sada ne žele da se izjasne. Urednik portala RTS Zoran Stanojević nije odgovorio na pitanja koje mu je uputila Cenzolovka.

Anđela Milivojević veruje da  je do izmene naslova na sajtovima jednog broja medija došlo nakon telefonskog poziva iz kabineta ministra finansija, koji je i sama novinarka CINS-a iskusila.

„Osoba se predstavila da je iz kabineta ministra finansija, i rekla je da želi da mi ukaže na grešku u mom tekstu – da se izveštaj nije sačinila komisija FON-a, već zapravo komisija Univerziteta u Beogradu. Kako mi je prenela, ministar Siniša Mali je tražio da mi se naglasi da članovi komisije nisu sa FON-a, već sa drugih fakulteta i univerziteta, i da to onda ne može biti komisija FON-a, već Univerziteta u Beogradu“, kaže Milivojević u izjavi za Cenzolovku.

„Kad sam joj ukazala na to da u izveštaju piše da je komisija formirana na osnovu rešenja dekana FON i da samim tim Univerzitet u Beogradu s tom komisijom nema nikakve veze, pa tako ne postoji ni greška u mom tekstu, odgovorila mi je da je njihova briga samo to da građani ne shvate pogrešno medijske napise o izveštaju, te da ne žele ni demanti niti ispravku“, dodaje novinarka CINS-a.

Tanjug zaboravio da promeni i podnaslov.

Cenzolovka je pokušala da u Ministarstvu finansija sazna da li su pozivi upućeni i drugim medijima, ali do objavljivanja ovog teksta to Ministarstvo nije odgovorilo na naša pitanja.

Činjenica je ipak da su određeni mediji iz nekog razloga, u istom danu kada su i objavili vest,  korigovali svoje ranije objave, dok drugi mediji to ipak nisu. Jedan od mogućih razloga za intervenciju, kako saznaje Cenzolovka, jeste i pokušaj da se u javnosti odluka stručne komisije o doktoratu Siniše Malog predstavi kao konačna, budući da je nakon odluke koje donese univerzitetske komisije ne postoji mogućnost žalbe.

Milivojević u razgovoru napominje da RTS i Tanjug svakako nisu jedini koji su tog dana brže-bolje korigovali svoje objave, ali i da činjenica da su to, sva je prilika, učinili nakon telefonskog poziva, nije najveći problem u ovoj priči.

„Nije problem toliko u tom pozivu iz kabineta ministra – ja sam, na kraju krajeva, njihovu sugestiju odbila – koliko u tome kako su drugi odreagovali. RTS je, bez obzira što je u pitanju Tanjugova vest, promenio vest bez ikakve provere o tome čija je zaista to komisija, a pritom o tome nisu obavestili svoje čitaoce, iako su na to dužni na osnovu Smernica za primenu Kodeksa novinara Srbije u onlajn okruženju, ističe Anđela Milivojević, novinarka CINS-a i autorka teksta „Komisija FON-a: Doktorat Siniše Malog samo malo prepisan“.

RTS OPET PROMENIO NASLOV!

(DOPUNJENO: 15. maja 2019 U 21:00)

Nakon što je juče Cenzolovka objavila da su RTS i Tanjug izmenili prvobitne verzije vesti o doktoratu Siniše Malog, na portalu nacionalnog javnog servisa ta vest je ponovo pretrpela izmene.

Kako se danas može videti na sajtu RTS, vest sada glasi da je ocenu o tome da doktorat ministra finansija nije plagijat donela stručna komisija FON-a (Fakulteta organizacionih nauka). Tako je i prvobitno glasila ta vest pre nego što su, biće, stigle sugestije iz kabineta ministra da se naziv komisije promeni. 

Najranije do ponedeljka popodne se na portalu RTS, kako potvrđuje sajt Wayback Machine ali i printskrin koji smo objavili, nalazila izmenjena verzija vesti, u čijem je naslovu ali i tekstu  stajalo da je odluku o doktoratu ministra finansija – donela stručna komisija Univerziteta. 

Link ka toj vesti („Stručna komisija Univerziteta: Doktorat Malog nije plagijat“) objavili smo juče u našem tekstu, ali taj link sada deluje obmanujuće – zahvaljujući upravo najnovijoj intervencije na portalu RTS, o čemu ta kuća ni ovaj put nije našla za shodno da obavesti svoje čitaoce.

Posle svega, najnovija verzija vesti na sajtu RTS se ponovo poklapa sa prvobitnim URL-om, i sve deluje bajno, kao da se ništa nije dogodilo. Potpunu sreću malko kvari komentar ispod samog teksta, koji je odobren juče pre podne i dalje se može videti, i u kojem se nacionalnom javnom servisu skreće pažnja da „to nije stručna komisija Univerziteta već pojedinačnog fakulteta“.

Dobro, kvare i „slonovi“ Interneta, pomenuti Wayback Machine ali, recimo, i domaći agregator i pretraživač vesti Naslovi. 

1 komentar za: “RTS i Tanjug izmenili vest o doktoratu Siniše Malog. CINS odbio isti predlog iz kabineta ministra

  1. Dr Miggyy

    Још несуђени доктор наука Синиша Мали краће време је преписивао доктората, а ови са Универзитета не могу да донесу одлуку да ли је докторат или плагијат за десетак година. Замислите да је Мали купио докторат, то не би доказали, какви су шепртље ни за сто година. Уосталом шта је то да се препише 7% садржаја несуђеног му доктората. Шта би било да није министар и да није му „ментор“ Вучић? Пропаст! Тек шта очекују докторати „плагијатора“: Небојше Стефановића, Александра Шапића, Јоргобанке Табаковић и других еминентних доктора плагираних наука. Изгледа да је дошло неко време где је титула важнија од научног знања. У Немачкој, својевремено, министар одбране због плагијата доктората, докторат му је одузет и ослободио министарску фотељу. Нешто слично се десило и премијеру Румуније. Наших плагијатора штити власт, штите климоглавци. То је Балкан.

    15. maja 2019. at 15:53

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend