06. apr 2016.

Kragujevac: Vučić na turneji, Nikolić u fokusu

Solo na RTK: Radomir Nikolić u fokusu

Solo na RTK: Radomir Nikolić u fokusu

Radio-televizija Kragujevac sa novim vlasnikom nastavlja da bude glasilo Srpske napredne stranke, pa se na njenom programu smenjuju premijer i gradonačelnik. S druge strane, Kanal 9, u pokušaju da održi neutralan stav, ponekad se i spotakne

Ovonedeljnu izbornu kampanju u Kragujevcu obeležilo je gostovanje gradonačelnika Radomira Nikolića u jednosatnoj emisiji „U fokusu“ Radio-televizije Kragujevac (RTK). Prvi čovek grada odgovarao je u opuštenoj atmosferi na pitanja voditeljke, koja su se najčešće odnosila na to kako je vladajuća koalicija i pored milionskih dugovanja (nasleđenih od prethodne vlasti) uspela da konsoliduje budžet, uvede red u javne finansije i isplati dug prema školama na ime prevoza, jubilarnih nagrada, ali i struje i grejanja.

Ovo gostovanje neobično je iz nekoliko razloga, a pre svega zbog toga što se Nikolić uopšte pojavio u nekoj emisiji. Medijsko eksponiranje gradonačelnika za godinu i po dana vlasti u Kragujevcu do sada se moglo nabrojati na prste jedne ruke, i još da neki prst ostane. Iako je emisija „U fokusu“ koncipirana tako da nekoliko gostiju razgovara o aktuelnim gradskim temama, gradonačelnik je ipak dobio svih 60 minuta, pa je očigledno da mu sagovornici nisu bili potrebni.

Razglednica iz Kikinde

Međutim, to ne treba da čudi jer je na ovaj način samo nastavljena praksa ove televizije da ide uz dlaku vladajućoj koaliciji u gradu, pa su tako pune termine pre promene vlasti dobijali tadašnji funkcioneri iz stranke Zajedno za Šumadiju (ZZŠ). Doduše, tada je televizija bila finansirana iz gradske kase, a sada bi plate radnicima trebalo da isplaćuje novi vlasnik televizije Radoica Milosavljević. Možda u tome treba tražiti razlog što su na RTK odlučili da, umesto novinarke koja svakog četvrtka vodi emisiju „U fokusu“, gradonačelnika ugosti koleginica koja je u ovu medijsku kuću došla posle privatizacije.

Priliku da vode sve emisije u okviru predizbornog programa, umesto dugogodišnjih novinara RTK, dobile su kolege koje su pre samo nekoliko meseci došle na tu televiziju

Zanimljivo je i inače da su priliku da vode sve emisije u okviru predizbornog programa (ili je bar tako bilo ove nedelje), umesto dugogodišnjih novinara RTK, dobile kolege koje su pre samo nekoliko meseci došle na ovu televiziju. Tako je bilo i sa novom emisijom „Razgovor s povodom“, u kojoj će svake nedelje do 24. aprila biti predstavljane izborne liste. Kragujevčani su u prvoj emisiji mogli da se upoznaju sa programom koalicije SPO–LDP, Ruske stranke i Pokretom socijalista, koji na lokalu izlazi samostalno, dok je na nacionalnom nivou u koaliciji sa Srpskom naprednom strankom.

Do sada na RTK najveća opoziciona koalicija Zajedno za Šumadiju – Demokratska stranka nije bila preterano zastupljena, osim u tri klasična izveštaja u bloku posvećenom izborima.

S druge strane, za sve one koji su propustili gostovanje gradonačelnika, među prvim vestima u „Hronici“ 31. marta i 1. aprila emitovana su dva posebna priloga sastavljena od isečaka iz emisije „U fokusu“.

Ako se izuzme razgovor sa Nikolićem, primetno je da u bloku „Izbori 2016“ na obe kragujevačke televizije nije emitovan nijedan prilog o aktivnostima SNS-a na lokalu.

Iako to deluje začuđujuće, budući da su najzastupljeniji u svim gradovima u zemlji, razlog za takvo ignorisanje najveće stranke veoma je jednostavan – naprednjaci u Kragujevcu ne vode izbornu kampanju. Prema rečima Radomira Nikolića, on za to nema vremena, a na izborima 24. aprila uzdaće se u svoje rezultate i rezultate svojih saradnika.

Međutim, pre će biti da je u pitanju nešto drugo, odnosno da kampanju umesto njega vodi centrala. Tako je RTK nastavila da emituje mitinge SNS-a iz gradova širom Srbije. Ovaj put to su bili Kikinda i Zubin Potok, udaljeni stotinama kilometara od grada na Lepenici, dok je dvominutni prilog rekapitulacije govora Aleksandra Vučića iz ovih gradova emitovan istog dana i u „Hronici“.

Pitanje koje se samo nameće jeste gde je u svemu tome lokalni interes, naročito ako se uzme u obzir da uživo nisu prenošeni kragujevački mitinzi koalicije okupljene oko Borisa Tadića i liste SPS – Jedinstvena Srbija.

OBJAŠNJENJA, ŠALE, PRLJAVE KAMPANJE

Za razliku od televizija, koje su pojačale tempo izveštavanja, čini se da su onlajn mediji ove nedelje posustali u revnosnom praćenju aktivnosti kandidata sa izbornih lista. Tako na najposećenijim kragujevačkim sajtovima jedva da može da se pronađe izveštaj o poseti nekoj mesnoj zajednici. I na njima su, međutim, udarne vesti o obimnim radovima i sanaciji puteva.

S druge strane, naprednjacima naklonjen sajt www.ikragujevac.com ne prestaje da nervira ili oduševljava Kragujevčane, u zavisnosti od toga kako su politički orijentisani. Tako je već pomenuto gostovanje gradonačelnika detaljno preneto u tekstu zanimljivog naslova „Gradonačelnik objasnio!“.

Nisu propustili priliku ni da se obračunaju sa političkim protivnicima SNS-a, pa su u želji da demantuju video-snimak, koji je po njihovom pisanju lansirala Demokratska stranka, posetili i ulicu prvog čoveka grada i na sajtu kao dokaz objavili fotografije neasfaltirane ulice.

Međutim, najviše šala u gradu izazvao je tekst u kome su ekskluzivno najavili da se kandidat za gradonačelnika Veroljub Stevanović povlači iz izborne trke. Dopis koji su navodno dobili od Stevanovića objavili su u celini, da bi na kraju obavestili čitaoce da je reč o prvoaprilskoj šali.

Prolećno spremanje

Drugi razlog zbog kog gradonačelnik ne mora lično da vodi kampanju jeste to što je umesto njega vode njegovi saradnici iz komunalnih preduzeća. Naime, Kragujevac je prošle nedelje pretvoren u veliko gradilište. Čini se da su sve mašine koje poseduje JKP „Čistoća“ na ulicama i rade punom parom.

Tako, ukoliko se dogodi da prva vest „Hronike“ RTK ne bude izjava premijera ili gradonačelnika, onda ona obično počinje prilozima o asfaltiranju neke važne saobraćajnice u gradu, koji traju i preko dva i po minuta. U takvim prilozima izjavu najčešće daje zamenik gradonačelnika ili član Gradskog veća zadužen za određenu oblast, a osim miliona koji su iz gradske kase izdvojeni u te svrhe, pomene se, doduše ne prečesto, da je reč o akciji prolećnog spremanja grada koju je inicirao gradonačelnik. TV ekipa prati radove i u okolnim selima, pa se u prilogu pojavi i neki meštanin koji je oduševljen jer je „na asfaltiranje puta čekao deset godina“.

Iako se Kragujevčani ne sećaju da je i prošlog proleća bilo organizovano spremanje grada, mehanizacija je pred kamerama mogla da se vidi i tokom kampanje 2012. godine, samo u režiji tada vladajuće partije Zajedno za Šumadiju. Ovaj potez stoga nikoga nije začudio.

Od ovakvog trenda izveštavanja o sanaciji puteva nije mogla da pobegne ni druga kragujevačka TV kuća – Kanal 9. Čini se ipak da su ove sedmice, osim redovnim aktivnostima kandidata, oni više pažnje posvetili atmosferi u kojoj se odvija politička kampanja.

Održavanje neutralnosti: Kanal 9 otvoren za sve

Održavanje neutralnosti: Kanal 9 otvoren za sve

O izveštavanju medija, ali i o načinu ponašanja pojedinih lidera prema biračkom telu, govorili su u emisiji „Stvarno stanje“ politički analitičar Đorđe Vukadinović, kandidat na izbornoj listi DSS–Dveri, i Borislav Novaković, šef poslaničke grupe DS-a u pokrajinskom parlamentu. Tema više nego aktuelna, a gosti u studiju složni u oceni da se većini medija ne može dati prelazna ocena, i to ne samo za izveštavanje tokom kampanje već od dolaska na vlast Srpske napredne stranke.

Na ovoj televiziji posvetili su pažnju i dolasku lidera koalicije SDS–LDP–LSV Borisa Tadića. On je gostovao u emisiji „Dan“, tokom koje je nekoliko puta burno reagovao na pitanja i konstatacije voditeljke. Nije bio najsrećniji kada je morao da odgovori da li se oseća odgovornim za trenutno stanje u državi jer je na neki način revitalizovao vladajuću koaliciju, ali ni posle konstatacije da mnogi Vladu Mirka Cvetkovića smatraju jednom od najgorih od „demokratskih promena“.

Iako se Kanal 9 trudi da održi nepristrasan stav, ovih su se dana malo spotakli, pa su nešto više pažnje posvetili opozicionoj koaliciji ZZŠ–DS. Posle gostovanja Dušana Aleksića iz ZZŠ, na toj televiziji su samo tri dana kasnije ugostili doktora Branka Ristića iz DS-a. On se trudio da ne govori mnogo o ciljevima svoje stranke, već se fokusirao na stanje u zdravstvu, što je i bila tema emisije, ali činjenica je da njih dvojica, iako nominalno pripadaju dvema strankama, na lokalu čine jedinstvenu listu.

Treba pomenuti da je Kanal 9 u odloženom terminu emitovao i deo konvencije SPS–JS održane u Kragujevcu i da je to pored emisija „Dan“ i „Stvarno stanje“ zasada bio jedini predizborni program na toj televiziji.

IZBORI I MEDIJI

Između dva izborna kruga lokalni mediji su privatizovani, pritisci na medije i novinare intenzivirani, a uprkos setu novih medijskih zakona, čini se da je ideal objektivnog, nepristrasnog i profesionalnog izveštavanja dalji nego ikad. Kako to izgleda u praksi? Kako o izborima izveštavaju mediji koji odnedavno imaju nove vlasnike? Kako se političari ponašaju prema novinarima lokalnih medija, a kako novinari prema njima? U naredne četiri sedmice o ovim temama za Cenzolovku će pisati novinari iz Pančeva, Kragujevca, Kruševca, Čačka i Vranja.

2 komentara za: “Kragujevac: Vučić na turneji, Nikolić u fokusu

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend