13. apr 2018.

Medijska pismenost

Na medije, odnosno, sadržaje koji se u njima objavljuju, bilo da su pisani ili elektronski, uključujući internet – Fejsbuk, Tviter i ostale društvene mreže kao njegov deo, čitaoci, gledaoci i slušaoci reaguju.

Ili se na medijske poslenike, žale ili ih hvale, sve je to sasvim prirodno i očekivano, a tako i treba da bude, mediji su deo društva, te i njihovi korisnici izražavaju svoj stav o onome što čuju, vide ili pročitaju.

Već nekoliko godina medijska industrija se na globalnom nivou suočava sa raznovrsnim previranjima i komešanjima. Pojava i, za mnoge, nagli razvoj interneta izazvala je pravu medijsku revoluciju. Od svih nas se traži da se medijski opismenimo, da pokušamo da razumemo nove okolnosti – i mi koji u medijima radimo, ali i naši korisnici zbog kojih postojimo. Možemo li u toj svetskoj globalnoj džungli da se snađemo svi zajedno? Već neko vreme sve manje ljudi sedi pred televizorom i gleda program u kontinuitetu, po društvenim mrežama pojavljuju se lažne vesti, a ozbiljne medijske kuće se bore da sa tim izađu na kraj. Dve emisije, jedna radijska i jedna televizijska, mogu da budu dobar putokaz u medijskom opismenjavanju za ova vremena.

Prva je emisija na BBC-jevom Radiju 4 „The Media Show“ (https://www.bbc.co.uk/programmes/b08g2trm), traje oko pola sata i govori o stanju u medijima, u svakoj emisiji gostuju novinari, urednici, direktori i stručnjaci za medije. Uglavnom je orijentisana na pokrivanje zbivanja u medijskoj sferi u Velikoj Britaniji i Americi, ali za zaposlene u medijima i njihove korisnike, naravno, može da bude zanimljiva i informativna. Saznaćete kako se u demokratiji od nekoliko vekova mediji bore sa pritiscima tržišta, krupnog kapitala, političara (toga tamo i te kako ima, ali su načini pritiska mnogo suptilniji i prefinjeniji), a, što je još važnije, kako su britanski mediji uspeli da sami sebe regulišu i vode manje ili više uspešan dijalog sa državom i ostatkom društva. Ono što je najvažnije – pruža se uvid u globalne trendove u medijskoj industriji. Emisiju uređuju i vode Amol Radžan i Andrea Katervud.

Druga emisija je televizijska i emituje je Aljazeeera English. Zove se „Listening Post“, uređuje je i vodi Ričard Gizbert i otkriva kako su veliki svetski mediji pokrivali ključne političke i društvene događaje u protekloj nedelji širom planete. Bilo bi lepo da Aljazeera Balkans uvrsti ovu emisiju u svoj program i počne da je prevodi, jer ima onih koji ne govore strane jezike ili ne gledaju Aljazeera English, a sadržaj je provokativan i intrigantan. Emisija je brza i dinamična i traje dvadesetak minuta. Oba ova medijska magazina imaju odličnu i bogatu arhivu, pa možete da preslušavate i pregledavate unazad. Oba magazina otvoreno govore o medijskoj industriji, a, što je još važnije, kod svojih korisnika podstiču argumentovanu kritiku medija i prirode njihovog postojanja, što je dobro za sve.

Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.

Send this to a friend