13. apr 2018.

Medijska pismenost

Na medije, odnosno, sadržaje koji se u njima objavljuju, bilo da su pisani ili elektronski, uključujući internet – Fejsbuk, Tviter i ostale društvene mreže kao njegov deo, čitaoci, gledaoci i slušaoci reaguju.

Ili se na medijske poslenike, žale ili ih hvale, sve je to sasvim prirodno i očekivano, a tako i treba da bude, mediji su deo društva, te i njihovi korisnici izražavaju svoj stav o onome što čuju, vide ili pročitaju.

Već nekoliko godina medijska industrija se na globalnom nivou suočava sa raznovrsnim previranjima i komešanjima. Pojava i, za mnoge, nagli razvoj interneta izazvala je pravu medijsku revoluciju. Od svih nas se traži da se medijski opismenimo, da pokušamo da razumemo nove okolnosti – i mi koji u medijima radimo, ali i naši korisnici zbog kojih postojimo. Možemo li u toj svetskoj globalnoj džungli da se snađemo svi zajedno? Već neko vreme sve manje ljudi sedi pred televizorom i gleda program u kontinuitetu, po društvenim mrežama pojavljuju se lažne vesti, a ozbiljne medijske kuće se bore da sa tim izađu na kraj. Dve emisije, jedna radijska i jedna televizijska, mogu da budu dobar putokaz u medijskom opismenjavanju za ova vremena.

Prva je emisija na BBC-jevom Radiju 4 „The Media Show“ (https://www.bbc.co.uk/programmes/b08g2trm), traje oko pola sata i govori o stanju u medijima, u svakoj emisiji gostuju novinari, urednici, direktori i stručnjaci za medije. Uglavnom je orijentisana na pokrivanje zbivanja u medijskoj sferi u Velikoj Britaniji i Americi, ali za zaposlene u medijima i njihove korisnike, naravno, može da bude zanimljiva i informativna. Saznaćete kako se u demokratiji od nekoliko vekova mediji bore sa pritiscima tržišta, krupnog kapitala, političara (toga tamo i te kako ima, ali su načini pritiska mnogo suptilniji i prefinjeniji), a, što je još važnije, kako su britanski mediji uspeli da sami sebe regulišu i vode manje ili više uspešan dijalog sa državom i ostatkom društva. Ono što je najvažnije – pruža se uvid u globalne trendove u medijskoj industriji. Emisiju uređuju i vode Amol Radžan i Andrea Katervud.

Druga emisija je televizijska i emituje je Aljazeeera English. Zove se „Listening Post“, uređuje je i vodi Ričard Gizbert i otkriva kako su veliki svetski mediji pokrivali ključne političke i društvene događaje u protekloj nedelji širom planete. Bilo bi lepo da Aljazeera Balkans uvrsti ovu emisiju u svoj program i počne da je prevodi, jer ima onih koji ne govore strane jezike ili ne gledaju Aljazeera English, a sadržaj je provokativan i intrigantan. Emisija je brza i dinamična i traje dvadesetak minuta. Oba ova medijska magazina imaju odličnu i bogatu arhivu, pa možete da preslušavate i pregledavate unazad. Oba magazina otvoreno govore o medijskoj industriji, a, što je još važnije, kod svojih korisnika podstiču argumentovanu kritiku medija i prirode njihovog postojanja, što je dobro za sve.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend