24. okt 2014.

Mediji kao brza hrana

Neda Todorović, profesor novinarstva na FPN

Neda Todorović, profesor novinarstva na FPN

Više je razloga za pobedu zabave nad takozvanim ozbiljnim sadržajima koji se bave temama od značaja za naš život.

– Prvi se tiče pitanja kakav je prosečni čovek u Srbiji, ima li on, u situaciji teške zaostalosti i krajnje siromašnog društva u kome je 60 odsto ljudi funkcionalno nepismeno, karakteristike građanina, osobe koja je dobro informisana o temama koje su bitne pa je u stanju da odlučuje o važnim pitanjima, između ostalih i šta očekuje od medija? Ili beži u ispraznu zabavu kao u brzu hranu koja mu prividno puni stomak ali od koje se razboleva pa i umire.

Velika aktuelna tema je antiintelektualizam srpskih medija u drugoj deceniji 21. veka. Od novinara se danas sve manje očekuje da bude intelektualac. Svaki komercijalni žurnalizam je, po pravilu, antiintelektualan.

– Drugi se odnosi na usvojene vrednosti i etiku domaćih medija. Šta je njihov cilj? Kvalitetno informisanje građana ili tiraž, rejting u bazenu sa mnogo gladnih riba, a premalo hrane. Borba na život i smrt ne ostavlja prostor pitanjima o kvalitetu ponuđene robe informacije.

– Treći je pitanje opšte medijske (ne)pismenosti gde je tek manjina u stanju da bude kritična prema vestima koje im se plasiraju. Kritični potrošači medijskih sadržaja preduslov su razvijenog slobodnog društva. Nekritični, koji beže na farme i u kuće velike braće sa opskurnim temama i neuglednim, primitivnim stanarima, zatvaraju sebe u tamnice iz kojih retko ima izlaza. A jedini izlaz je obrazovanje.

– Četvrti postavlja pitanje obrazovanja, pismenosti i hrabrosti novinara da uspostave kao sveti profesionalni cilj traganje za istinom. Kako, kada su bedno plaćeni, pritisnuti strahom od gubitka posla i pretnjama političara i vlasnika medija. Sami sebe uspešno cenzurišu.

Velika aktuelna tema je antiintelektualizam srpskih medija u drugoj deceniji 21. veka. Od novinara se danas sve manje očekuje da bude intelektualac. Svaki komercijalni žurnalizam je, po pravilu, antiintelektualan.

Sedamdesetih je počeo prvi veliki posleratni talas vulgarizacije kulture, a naročito medija oličen u šundu. Danas je na medijskoj sceni sveprisutan antiintelektualizam kao najvidljiviji aspekt „demokratije“ ili bolje rečeno populizma. Antiintelektualizam je izuzetno snažan pokret najvidljiviji u vlasti, biznisu, medijima, pa i u kulturi. Ovo je vreme vladavine mediokriteta.

Znanje više nije moć. Naprotiv. Pa je zato formula hleba i igara (zabave radi zabave) toliko uspešna.

Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.

Send this to a friend