06. mar 2015.

Novinari u Kruševcu na minimalcu

10885588_1ZA-DRUSTVO-528843390706154_3690963782692224599_nOpštine i gradovi u Srbiji izdvajaju svega 0,5 odsto sredstava iz budžeta za lokalne medije

Nije jednostavno odgovoriti na pitanje zbog čega je teže biti novinar lokalnog medija nego neke velike velike beogradske redakcije. Da li zbog toga što treba kritički da izveštavate o svom komšiji ili ne daj bože o svom rođaku ili zbog toga što treba da pregurate mesec sa dvadesetak hiljada dinara?

Prema procenama medijskih udruženja, opštine i gradovi u Srbiji izdvajaju svega 0,5 odsto sredstava iz budžeta za lokalne medije. „To svakako nije dovoljno za unapređenje medijskih sadržaja, jer se sav novac usmerava pre svega na isplatu zarada zaposlenih”, navodi se u Izveštaju o vlasničkoj strukturi i kontroli medija u Srbiji, koji je nedavno sačinio Savet za borbu protiv korupcije. U tom izveštaju se zaključuje i da su lokalni mediji prinuđeni na političku trgovinu da bi opstali. Ali i sami autori izveštaja ostavili su na marginama lokalne medije, posvećujući im daleko manje pažnje nego velikim medijskim kućama.

Ovom vladinom telu, za analizu medija na lokalu, ipak su najinteresantniji bili mediji u vlasništvu političara. Jedna od njih je i TV Plus iz Kruševca, koja je u vlasništvu aktuelnog ministra odbrane Bratislava Gašića već 20 godina. U izveštaju se, međutim, ne precizira da je Gašić vlasnik te televizije mnogo pre nego što je postao visoki funkcioner SNS-a.

Direktor ove televizije Dejan Miladinović, koji je i direktor i vlasnik kruševačkih novina „Grad”, kaže da mu ne smetaju pomenuti podaci iz izveštaja. Ali, on smatra da su ocene saveta u vezi sa ova dva medija proizvoljne, jer se, prema njegovim rečima, stiče utisak da je TV Plus naročito prihodovala od dolaska ministra Gašića na mesto gradonačelnika Kruševca.

– To nije tačno. Televizija jeste dobijala daleko manje sredstava kada je na vlasti bila Demokratska stranka i jeste dobila više novca kada je Gašić postao gradonačelnik, ali se ne navodi da je isto toliko sredstava dobila i televizija Jefimija. Odnosno, to znači da su novčana sredstva bila ravnomerno raspoređena svim medijima u Kruševcu. Naročito me pogodilo u izveštaju to što je konstatovano da su novine „Grad” nekada bile kritički nastrojene prema lokalnoj vlasti koju je vodila Demokratska stranka, a da od 2012. godine, pružamo nesebičnu podršku novoj, naprednjačkoj vlasti. Međutim, „Grad” nije promenio svoju uređivačku politiku. A od te, demokratske vlasti, koju smo navodno toliko kritikovali „Grad” je 2011. godine dobio 1.800.000 dinara, potom je, početkom 2012. godine, dobio 1.200.000 dinara. A 2014. godine – 576.000 dinara. Savet navodi samo ovu poslednju cifru, uz opasku da smo promenili uređivačku politiku. Nije mi logično da smo od te vlasti, koju smo navodno zdušno napadali, dobili tri puta više od sadašnje vlasti, koju navodno hvalimo na sva usta – kaže Miladinović.

Posle gašenja lokalnog lista „Pobeda”, koji je izlazio skoro 70 godina, „Grad” su ostale jedine kruševačke novine i Miladinović tvrdi da nisu stranački opredeljeni, kao i da ni on nije član nijedne stranke.

– Pokušavamo da se bavimo lokalnim temama bez velikog uplitanja u politiku – kaže on.

Čitaoci jedinih lokalnih novina u Kruševcu uglavnom su stariji, sredovečni ljudi, a tiraž njihov direktor opisuje kao „zadovoljavajući minimum”, do kog su stigli pošto im je tiraž pojela ekonomska kriza i internet portali.

Redakcija je mala. Ima pet stalno zaposlenih, kao i honorarne saradnike koje angažuju po potrebi, za specijalizovane dodatke ili različite projekte. Bez obzira na pad tiraža, i danas im se dešava da im na vrata redakcije pokuca obeshrabreni građanin i počne da izlaže svoj problem rečenicom: „Više ne znam gde da idem, pa sam došao kod vas.”

– Uvek sam govorio da je teže biti novinar u manjoj sredini nego u velikom gradu, jer se svi poznajemo, desi se da morate da pišete o svom komšiji, rođaku, prijatelju. Za razliku od velikih medija, mi ne možemo da odvojimo jednog novinara koji će istraživati samo jednu temu ili spremati samo jednu emisiju za taj dan. To može da uradi regionalna televizija Kruševac, koja je i dalje u državnom vlasništvu, jer ona ima više od 100 zaposlenih. Televizija Plus ima deset zaposlenih i kad imate dva, tri ili četiri novinara na raspolaganju, nemate mnogo prostora da se bavite istraživačkim novinarstvom. Slično je i sa novinama. U obavezi smo da se bavimo komunalnim temama, pratimo aktivnosti gradske vlasti, sportska i kulturna dešavanja, jer za to dobijamo novac od lokalne samouprave. Pišemo, dakle, uglavnom o svakodnevnim temama: asfaltiranju ulica, vodi, struji, grejanju, različitim manifestacijama koje se organizuju u Kruševcu – navodi Miladinović.

Osim TV Kruševac, koja će do sredine ove godine, poput drugih medija u državnom vlasništvu, morati da bude privatizovana, novinari ostalih redakcija u Kruševcu uglavnom rade za minimalac, a nije retkost ni da dobiju otkaz, jer vlasnik više nema novca ni za toliko, navodi Miladinović.

 Foto: TV Plus 

Ostavite komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

*

Send this to a friend