02. nov 2018.

Vlast targetira nezavisne medije

Naslovna strana Ilustrovane politike sa natpisom „Psi su pušteni“ i propratnim tekstom koji poziva na linč svih nezavisnih novinara i medija, nije zgrozila samo medijske poslenike u Srbiji, već i zaposlene u toj kući koji nisu znali da će najnoviji broj Ilustrovane ovako izgledati, niti da će ovakav sramni tekst ugledati svetlost dana.

– Zgroženi smo i odreagovaćemo. Videćemo kako – rekle su nam kolege, dodajući da činjenica da niko od njih nema kontakt Đorđa Martića, autora teksta, niti da ga viđaju u redakciji, dovoljno govori o tome koliko zastupa stavove Ilustrovane. Na pitanje kako je onda moguće da takva naslovna strana ugleda svetlost dana, uputili su nas na Zefirina Grasija, direktora Politike A.D., jer, kako ističu, nijedna naslovna strana u Politikinim izdanjima ne može da izađe bez njegovog odobrenja.

Grasi nam je, pak, rekao da on ne aminuje sve naslovnice, ali je priznao da je video naslovnu Ilustrovane pre nego što je otišla u štampu. Upitan zar ne smatra da je ona sporna, da širi mržnju i poziva na linč novinara koji kritički izveštavaju o aktuelnoj vlasti, naš sagovornik kaže da „nije to baš tako“.

– Nije to toliko strašno. Tekst, međutim, nisam pročitao pre objave – rekao je Grasi. Na pitanje šta misli o tekstu nakon što ga je pročitao, direktor Politike je ostao nedorečen.

– Moraću da ga pročitam još jednom, pažljivo, pa ću vam onda reći svoj sud – poručio je Grasi.

Autorski tekst Đorđa Martića počinje konstatacijom da su srpski mediji krenuli „na nož“ na predsednika Srbije Aleksandra Vučića.

„Tako je list „Danas“ u pretprošlom nedeljnom broju sa sebi svojstvenim naopakim vrednosnim određenjem objavio tekst o tome kako je Vučić davne 1998. „kao ministar informisanja u vreme kada je redakcija zbog svoje „nezavisne“ politike bila dolarski podržavana iz Vašingtona i NATO, „zabranjivao ovaj list“. List „Danas“, pri tome, ne podseća čitaoce da je armada Vašingtona i NATO, u tom trenutku već trebalo da ubija po Srbiji. Ubijanje Srba tih dana je sprečio jedan srpski oficir otkrivajući planove agresije uz pomoć kolege iz Francuske. Ali „Danas“ ni danas nema razumevanja za širi istorijski okvir u kome je zabranjivan. Muke sa svojim tadašnjim „tiskanjem“ i sada oni stavljaju ispred stradanja ove zajednice i to koriste i u aktuelnoj dnevno političkoj borbi njihovih sponzora protiv predsednika Srbije. Svoju sramotu da nisu stali uz svoju državu u najtežim trenucima u njenoj novijoj istoriji, oni bi da predstave kao svoje herojstvo. I da napadnu predsednika Srbije Aleksandra Vučića“, navodi Martić. Ovo je samo deo teksta „Psi su pušteni“, koji kroz zamenu teza, odslikava nameru autora da diskredituje nezavisni medij koji je bio na udaru svake vlasti, a najviše pod režimom Aleksandra Vučića. Martić se osvrće i na druge nezavisne medije, dok svesrdno podržava Dragana J. Vučićevića, kome, prema njegovom shvatanju, preti zatvorska kazna zbog krivične prijave podnete zbog govora mržnje i širenja rasne i druge netrpeljivosti. Na kraju, Martić „proziva“ Politiku i RTS, pitajući se „zašto ćute“.

Sam autor, Martić, kaže za Danas da je naš problem ako smo u tekstu videli nešto sporno i da tu nema nikakvog poziva na linč.

– Imam pravo na svoje stanovište. Ja sam čovek koji misli, nisam čovek iz hora. A da li su novinari Danasa „psi“, pa, pitajte one koji vas drže i koji vas okreću protiv vaše zemlje – poručio je Đorđe Martić.

NJegov autorski tekst osudila su sva novinarska udruženja u Srbiji. Predsednik UNS-a Vladimir Radomirović ocenjuje za naš list da je u njemu sporno – sve.

– Tekst u kojem se podržava zabranjivanje Danasa i drugih medija i kojim se umanjuje zločinačko ubistvo Slavka Ćuruvije, nije tekst. Ekipa koja je žarila i palila Politikom 90-ih godina vratila se u Ilustrovanu politiku i ispoljava svoje frustracije – naglašava Radomirović. On dodaje da država treba da izađe iz vlasništva u medijima, kao što je Politika, da neko ne bi pomislio kako upravo država stoji iza ovakvih tekstova.

NUNS i NDNV su prvi osudili naslovnicu i propratni tekst, koji, kako ističu, poziva na linč nezavisnih novinara i medija. Predsednik NUNS-a Slaviša Lekić kaže da je ovo opasan atak ne samo na profesiju već i na fizički integritet novinara Danasa, TV N1, NIN-a, Vremena…

– Ponašanje države, koja ćutke okreće glavu od skandala u novinama koje ona kontroliše, sugeriše jedan od tri moguća zaključka: prvi, da vlast, na čelu sa premijerkom, nije svesna šta danas znači targetirati novinare, u tom slučaju štampati i podeliti značenje reči „targetirati“; drugi, da vlast „pere ruke“ pravdanjem da ne želi da se meša u uređivačku politiku, što ukazuje na moralnu invalidnost i višak licemerja; i treći, da vlast samo formalizuje političku volju da novinare, koji im ne povlađuju, valja po svaku cenu zastrašiti i udaljiti od posla kojim se bave. Tipujem na poslednju opciju – kaže Lekić.

Glavni urednik NIN-a Milan Ćulibrk ocenjuje za Danas da sporni tekst ne treba posmatrati izolovano, već kao delo sistema koji Srbiju gura u dublje podele na neprijatelje i one koji pišu hvalospeve Vučiću.

– Guši se svaka kritička misao a daje prostor onima koji tapšu po ramenu – zaključuje Ćulibrk.

Lekić: Politika prevazišla Informer

– Targetirajući medije i novinare koji su „na nož“ krenuli na predsednika Srbije, kompanija Politika je ovim tekstom prevazišla i Informer i Pink i Srpski telegraf i sve Dragane Vučićeviće i Sarape ovog sveta. Imala je Politika u svojoj istoriji gomilu prljavih tekstova, od „Vojka i Savla“, do „Zapušenog nosa, prođite pored DOS-a“, ali od ovog teksta opasnije je jedino bilo štivo „Ćuruvija dočekao bombe“, zanimljivo – istog potpisnika. Reč je, nažalost, o vrednosnim sudovima koji u ovakvom sistemu nisu podložni pravnim sankcijama – kaže Slaviša Lekić.

Gligorijević: Tekst je glup i prazan

Urednica u Vremenu Jovana Gligorijević kaže za Danas da je tekst glup i prazan, napisan sa ciljem da isprovocira targetirane, te da tu nema šta više da se komentariše.

Ambasada SAD citirala DŽefersona

Američka ambasada u Srbiji je juče na svom zvaničnom Tviter nalogu uz retvitovanje teksta Insajdera o „slučaju Ilustrovana politika“ pod naslovom „Kad država pusti pse“, citirala jednog od osnivača i bivšeg predsednika SAD Tomasa DŽefersona: „Ako bih ja trebalo da odlučim da li da imam vladu bez novina, ili novine bez vlade, ne bih ni za trenutak oklevao da izaberem ovo drugo“. Tvit je retvitovao i ambasador Velike Britanije u Srbiji, Denis Kif.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend