24. jul 2020.

U Mađarskoj guše poslednji slobodni medij

Predsednik kompanije koja izdaje najstariji i daleko najčitaniji informativni sajt Index.hu pozvao je glavnog urednika Sabolča Dula da na nekom neutralnom mestu razgovaraju o finansijskoj situaciji portala, koji ima oko 100 zaposlenih.

Umesto razgovora Dulu su pokazana dva dokumenta: jedan o njegovom otkazu, a drugi o sporazumnom raskidu radnog odnosa, koji sadrži poveću sumu novca. Glavni urednik je izabrao prvu, časniju verziju. Tog trenutka je prestao da bude šef najuspešnije nezavisne redakcije u Mađarskoj.

Više od 90 novinara iz redakcije je svojim imenom i potpisom stalo uz Dula, a četrdesetak ljudi je najavilo otkaz.

Sve se ovo desilo samo dva dana pošto se premijer Viktor Orban vratio iz Brisela sa samita EU, gde je ponovo slavio „istorijsku pobedu“, bar su tako izveštavali režimski mediji.

Naime, Orban je pre samita najavio i parlament je potvrdio da će staviti veto na odluke samita, ako podela novca za sledeći budžetski period bude uslovljena stanjem pravne države u pojedinim zemljama.

Protiv Poljske i Mađarske se vodi postupak upravo zbog teških deformacija u toj oblasti.

Naravno, Orban nije stavio veto, mada je klauzula protiv koje se borio ostala u završnom dokumentu.

Ali ova sitnica je izostavljena iz izveštaja provladinih medija iz Brisela. Tako je nastala istorijska pobeda.

I vlada ohrabrena takvom pobedom izgleda da je smatrala da je došao trenutak da se pozabavi najuticajnijim medijem u zemlji.

Kao što je poznato, od 2010. godine otkad je Orbanov Fides na vlasti, došlo je do totalne transformacije medijske slike u Mađarskoj.

Prvo je, već 2011. godine usvojen novi zakon o medijima i pala je prva žrtva: javni servis tj. dve televizije, radio i novinska agencija.

Otpušteno je oko 2000 ljudi, a od onda ova kuća je pretvorena u propagandističko glasilo vlade.

Svaki dan se šalju iz nadležnog ministarstva teme, pa čak i reči koje se moraju koristiti u vestima, izveštajima. Predstavnici opozicije nemaju šanse da budu pozvani u neku emisiju.

Posle je došlo do preuzimanja jedne od dve najuticajnije komercijalne televizije (TV2). Iste vesti i isti sadržaji se čuju i vide i u njenim emisijama, kao i na javnom servisu.

Sledeći korak je bio spajanje svih medija – televizije, radio stanica, portala – u provinciji. Formiran je glomazni medijski konglomerat sa nekoliko stotina medija. Propagandne poruke su iste i na tim prostorima.

Ono što je od nezavisnog novinarstva ostalo svelo se na jednu radio stanicu (Klubradio), koji se svake godine dva puta bori za goli opstanak prikupljajući donacije od svojih slušalaca.

Nema šanse da emituje reklame, jer ih nema: država ne daje, a velike firme, bojeći se od reakcije države, ne smeju da daju.

Treba dodati da se ovaj radio može slušati isključivo u Budimpešti, jer je od 2010. godine izgubila sve frekvencije u provinciji.

Postoji jedna televizija (ATV) u vlasništvu jedne verske zajednice, koja poziva predstavnike opozicije u svoje emisije i na prvi pogled može da se čini da se radi o pravoj nezavisnoj televiziji, međutim o najdelikatnijim temama ni ona ne progovara.

Kao odličan primer za ovo je vest o događajima oko Indeksa. Smena glavnog urednika najuticajnijeg portala je vest broj jedan u iole normalnim prilikama.

Međutim, ATV je u svojim dnevnicima ovu vest je plasirala negde u sredini, a u svoju glavnu emisiju pozvao je kao gosta, umesto smenjenog glavnog urednika ili nekih članova redakcije, sveže imenovanog generalnog direktora Indeksa, koji naravno, nije ništa relevantno znao da kaže.

Pored Indeksa najveći trn u oku vlade Viktora Orbana je najgledanija komercijalna televizija RTL.

Bilo je pokušaja da se preuzme od stranih vlasnika i ova kompanija, ali dosad su bili bezuspešni. RTL je, međutim, klasična komercijalna televizija, gde ima malo političkih sadržaja.

Njihov dnevnik traje ceo sat i pun je vesti i izveštaja koji spadaju u crnu hroniku. U okviru tog dnevnika, uglavnom na polovini, ima desetak minuta koji su posvećeni dnevnopolitičkim zbivanjima. I to na pravi način. Zato smetaju vladi.

Ali najviše je smetao Indeks, koji je objavljivao i sadržaje i ekskluzivne informacije, koje se nisu mogle naći na drugom mestu.

Samo jedan primer: da Indeks nije otkrio, nikad se ne bi saznalo da je mađarska vlada tajno iz Perua prebacila svog ambasadora, jer su prethodno američke službe otkrile da on na svom kompjuteru ima više hiljada pornografskih slika i to uglavnom pedofilnog sadržaja.

Po svemu sudeći Indeks će slediti sudbinu ili Nepsabadšaga, najuticajnijeg lista opozicije koji je kupljen od Fidesovog čoveka, pa potom odmah i ugašen.

Ili će slediti sudbinu drugog najčitanijeg portala Origo, kojeg su vladi bliski medijski moguli kupili od nemačkog Telekoma i pretvorili u propagandno glasilo.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend