04. jan 2018.

Pogled na novinarsku 2017. godinu

Prošlu godinu novinari će pamtiti ne samo po incidentima, fizičim i verbalnim napadima na kolege, čak i na dan inauguracije predsednika Republike Srbije, već i po blokadama računa velikim medijskim kućama, štamparijama, zloupotrebama projektnog sufinansiranja...

Nakon što je krajem 2016. godine 15 novinara „Blica“ otpušteno, UNS je u januaru od kolega iz Ringier Aksel Springera, saznao da menadžment Ringier Aksel Springera ide na druženje radi jačanja timskog rada (tim bilding) u Abu Dabi. Nakon što je UNS objavio ovu vest, dobio je saopštenje od ove kompanije da će se zaposlenima isplatiti 13. plata.

Sredinom oktobra 2017. godine, UNS je saznao da je uredništvo dnevnog lista „Blic“ obavestilo desetak honorarnih dopisnika da sa njima prekida redovnu saradnju.

[povezaneprice]

Novinari na sudu

Godina je počela prvostepenom presudom Višeg suda u Beogradu u slučaju građanin Stefanović protiv NIN–a.

Ovaj sudski spor počeo je u 2016. godini, kada je ministar policije Nebojša Stefanović tužio novinarku NIN-a Sandru Petrušić, glavnog i odgovornog urednika tog lista Milana Ćulibraka i NIN d.o.o. zbog teksta „Nebojša Stefanović, glavni fantom iz Savamale“, objavljenog 16. juna 2016. godine, a koji je bio i na naslovnoj strani NIN-a.

Ovaj list je presudom trebalo da plati kaznu od 300.000 dinara sa kamatom na ime nematerijalne štete zbog povrede časti i ugleda Stefanovića.

Apelacioni sud je u aprilu preinačio presudu Višeg suda. Presudom je odbijen zahtev Stefanovića da mu tuženi isplate 300.000 dinara, kao i zahtev da urednik NIN-a prvostepenu presudu objavi u sledećem izdanju nedeljnih novina NIN.

Ispred Skupštine Srbije je 31. maja, nepoznata lica, za koje se pretpostavlja da su obezbeđenje SNS–a, fizički su udaljili novinarku „Danasa“ Lidiju Valter i maltretirali mladog kolegu, saradnika fotoreportera Tanjuga. Istog dana, verbalno je prećeno i novinarskim ekipama Insajdera i VICE–a.  Fotografije fizičkog maltretiranja kolega, objavili su listovi „Danas“ i „Kurir“, a one su od anonimnog izvora stigle i na adresu UNS–a.

Prvo osnovno javno tužilištvo odbacilo je krivične prijave novinara. Ono je u obrazloženju svoje odluke navelo da ne postoje osnovi sumnje da je bilo koje lice izvršilo krivično delo ugrožavanje sigurnosti ili nasilničko ponašanje. Ovo Tužilaštvo naložilo je MUP–u da protiv učesnika incidenata na dan inauguracije podnese prekršajne prijave za kršenje javnog reda i mira.

Više tužilaštvo u Beogradu, međutim, prihvatilo je prigovor novinara na odluku Prvog osnovnog tužilaštva kojom su odbačene krivične prijave. Prvo osnovno tužilaštvo sada ponovo odlučuje o ovom nalogu.

Blokade računa velikim medijskim kućama i štamparijama

Zaposleni u “Večernjim novostima” u maju su od Vlade, upravljača Kompanijom “Novosti”, tražili da hitno počne rešavanje nagomilanih problema sa kojima se ova medijska kuća suočava. Rukovodstvo Kompanije obavestilo je tada zaposlene da je zbog dugova i dospevanja na naplatu bankarskog kredita od 425.000 evra u avgustu moguć skori prestanak izlaska „Večernjih novosti“, a tadašnji generalni direktor Radomir Dmitrović zajedno sa predstavnicima sindikata potpisao je aneks kolektivnog ugovora kojim su plate smanjene za 10 odsto.

Na sednici Nadzornog odbora Kompanije Novosti usvojena je ostavka Ratka Dmitrovića, a na mesto direktora izabran je Srđan Muškatirović, predstavnik kapitala Milana Beka i član Nadzornog odbora. U septembru je za vršioca dužnosti glavnog i odgovornog urednika imenovan vlasnik i glavni urednik „Pečata“ Milorad Vučelić.

Račun Kompanije Novosti blokiran je 12. jula ove godine, zbog, kako je navela ova Kompanija, duga iz 2009. godine, kada nisu podmirene obaveze prema državi; doprinosi za poreze i zarade u visini 103 miliona i 25 miliona za neplaćeni PDV. „Sa kamatama to je 284 miliona dinara“, navele su tada Novosti.

Krajem avgusta blokiran je i račun Štamparije Borba zbog nemogućnosti ove firme da naplati dugove od Kompanije Novosti.

Poreska uprava blokirala je 7. jula sve račune kompanije Adria medija grupe, u okviru koje posluje i dnevni list „Kurir“. Poreska uprava nije UNS-u tada odgovorila na pitanje koji su razlozi za blokadu računa izdavača „Kurira“ Adria media grupe, pozivajući se na tajnost podataka.

U rešenju Poreske uprave čiji je deo objavljen na sajtu Kurira, navodi se da je određena privremena mera obezbeđenja naplate poreza „pošto postoji opasnost da poreski obveznik osujeti, onemogući i učini neefikasnom njegovu naplatu“.

Računi Adria Media Grupe (AMG) krajem oktobra su odblokirani. Kako je UNS saznao iz AMG, u novim rešenjima Poreske uprave stoji da ova kompanija nema dospelih obaveza prema ovoj instituciji.

Krajem novembra UNS je obavestio javnost da je „Politika“ blokirala račun „Dnevnik Vojvodina presa“, izdavača novosadskog lista „Dnevnik“. Račun “Dnevnika“ blokiran je na iznos od 190.503.721,79 dinara. Generalni direktor „Dnevnik Vojvodina presa“ Dušan Vlaović potvrdio je UNS-u da je račun blokiran zbog duga koji ovo preduzeće ima prema štampariji „Politike“.

RTV Kragujevac ponovo u etru

Na početku godine, Ministarstvo privrede raskinulo je privatizaciju RTV Kragujevac, zbog toga što tadašnji kruševački biznismen i vlasnik Radoica Milosavljević nije u roku uplatio nove bankarske garancije.

Od juna 2016. godine zaposleni u RTV Kragujevac nisu dobijali zarade, a RTV Kragujevac je iste godine prekinula emitovanje programa. Na osnovu Uredbe koju je na predlog Ministarstva kulture i informisanja donela Vlada Srbije, Skupština grada Kragujevca donela je u julu odluku da preuzme vlasništvo nad RTK na period od šest meseci.

Televizija Kragujevac je od avgustu ponovo u etru, zaposlenima su isplaćene zaostale zarade, a za one koji su to želeli, obezbeđen je socijalni program.

U januaru je održan prvi sastanak Stalne radne grupe predstavnika državnih institucija i udruženja novinara i medijskih asocijacija povodom saradnje na slučajevima krivičnih dela kojima novinari mogu da budu izloženi. Na sastanku su određene „kontakt tačke“ za stalnu komunikaciju između tužilaštva i policije i novinarskih udruženja i medijskih asocijacija u slučajevima napada na novinare.

Novi predsednici UNS-a i NUNS-a

U maju je u Ivanjici održana Izborna skupština UNS-a, a za predsednika je izabran glavni urednik antikorupcijskog sajta „Pištaljka“ Vladimir Radomirović. Skupština je izabrala i nove predstavnike organa UNS-a, 40 članova Uprave i po pet članova Nadzornog odbora i Suda časti.

U februaru ove godine predsednik NUNS-a Vukašin Obradović doneo je odluku da podnese neopozivu ostavku na mesto predsednika ovog udruženja. NUNS je na ovu funkciju, u martu, imenovao Slavišu Lekića. 

Gašenje „Vranjskih“ i osnivanje Grupe protiv medijskog mraka

Kao vlasnik i urednik „Vranjskih novina“, posle 23 godine, Vukašin Obradović je ugasio ovaj list uz obrazloženje da je odluku doneo „zbog finansijskih i političkih pritisaka“.

On je sredinom septembra štrajkovao glađu jer je „želeo da skrenu pažnju novinara i javnosti na sav besmisao borbe za slobodu medija koju vodi u poslednjih tridesetak godina“. Nakon što je Obradović prekinuo štrajk glađu, nekoliko nevladinih organizacija i novinarskih i medijskih udruženja formirali su „Grupu protiv medijskog mraka“.

UNS nije pristupio ovoj grupi jer je ona odbila predlog UNS da se podrže svi lokalni mediji koji su pod pritiskom i osudi svako nasilje nad novinarima.

U martu je potpredsednik Srpske napredne stranke Milenko Jovanov optužio novinarku Natašu Jeremić da „upravlja celokupnim narko tržištem u Srbiji“.

Novinarske nagrade

U aprilu, Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) dobio je Evropsku novinarsku nagradu (European Press Prize 2017) u kategoriji „Istraživačko novinarstvo“.

U protekloj godini, UNS je prvi put dodelio novinarsku nagradu za feljton „Pera Todorović“. Nagradu je dobio kolega Milorad Đoković. Đokoviću je nagrada uručena u maju, u tek izgrađenoj Novinarskoj kući „Pera Todorović“ u Vodicama, kraj Smederevske Palanke.

U Jagodini je 11. juna obeleženo šesnaest godina od ubistva dopisnika „Večernjih novosti“ iz Jagodine Milana Pantića.

Na početku istog meseca Predsednik Komisije za istraživanje ubistava novinara Veran Matić je rekao da su imena osumnjičenih, nalogodavaca i izvršilaca za ubistvo novinara „Večernjih novosti“ iz Jagodine Milana Pantića, koji su ”sa teritorije Beograda i Jagodine“, dostavljena tužiocu.

Detaljan izveštaj, izjavio je Matić, policija je dostavila nadležnom tužiocu u Jagodini, od koga se sada očekuje da „u najskorije vreme donese odgovarajuće odluke i preduzme radnje u skladu sa zakonskim ovlašćenjima“.

U isto vreme, proglašena je i dobitnica nagrade za novinarsku hrabrost „Milan Pantić“ koju dodeljuju „Večernje novosti“. Nagrađena je šefica dopisništva RTS-a u Nišu Dragana Sotirovski. Sotirovski je, inače, u decembru 2017. godine imenovana za načelnicu niškog okruga.

UNS je u oktobru nagradu za novinarsku humanost „Đoko Vještica” dodelio novinarkama Radio-televizije Srbije Ani Stamenković i lista „Politika” Danijeli Davidov Kesar. Novinarka RTS-a Ana Stamenković od 2008. godine redovno izveštava o transplantaciji organa. Od 2010. godine tu kampanju podržava i redovno prati i novinarka lista “Politika” Danijela Davidov Kesar.

Urednici emisije „Pravi ugao“ na Radio-televiziji Vojvodina Ljubici Gojgić, UNS je u decembru dodelio nagradu „Aleksandar Tijanić“ za borbenost u novinarstvu.

Na 136. rođendan UNS-a, 21. decembra 2017. godine uručene su godišnje nagrade UNS-a. Nagrada UNS-a za životno delo pripala je bivšem novinaru „Politike“ Petru Peci Popoviću.

Pretnje i pritisci na novinare

U junu prethodne godine, Tužilaštvu za visokotehnološki kriminal prijavljena je pretnja koju je na Fejsbuk profilu dobila novinarka portala „Cenzolovka“ Marija Vučić, a u kojoj je pisalo: „Kamenjarko, ići ćeš pod mač ubrzo“. Do danas nema epiloga ovog slučaja.

Novinarki Mreže za istraživanje kriminala i korupcije – KRIK Dragani Pećo u julu je obijen i ispreturan stan, a od vrednosti ništa nije ukradeno.

Ministar unutrašnjih poslova Nebojša Stefanović rekao je novinarima u septembru da „policija čini sve kako bi se potpuno razrešio slučaj obijanja“. Policija do danas nije podnela krivičnu prijavu protiv počinilaca.

Krajem istog meseca, uhapšen je i TV voditelj Dejan Anđus za krivično delo iznude. Viši sud u Beogradu u novembru je potvrdio optužnicu protiv voditelja za, kako je saopšteno iz tog suda, iznudu novca od jednog biznismena.

Vlasnik i glavni urednik Informera Dragan J. Vučićević je u julu, u intervjuu za TV Pink, najavio je osnivanje novog novinarskog udruženja čiji bi cilj, između ostalog, bio zaštita predsednika Srbije Aleksandra Vučića od napada tabloida.

Počela izrada Medijske strategije

Ministar kulture i informisanja Vladan Vukosavljević izjavio je na televiziji N1 da će se u Medijskoj strategiji, kao zakonska obaveza, predvideti da lokalne samouprave za projektno sufinansiranje medija izdvajaju najmanje jedan odsto svojih budžeta.

Ministarstvo kulture i informisanja je u julu formiralo Radnu grupu za izradu radne verzije Strategije razvoja sistema javnog informisanja u Republici Srbiji, koja je imala 15 članova, predstavnika novinarskih i medijskih udruženja, državnih organa i nezavisnih eksperata. Na predlog UNS-a, u Radnu grupu izabrana je novinarka i nekadašnja predsednica UNS-a Ljiljana Smajlović.

Ljiljana Smajlović podnela je u oktobru ostavku na mesto člana Radne grupe za izradu radne verzije Medijske strategije. U pismu koje je dostavila UNS-u i Ministarstvu kulture i informisanja navela je da ostavku podnosi zbog odluke Vlade Srbije, da Gajovića imenuje za državnog sekretara za informisanje uprkos tome što propagira „šovinističke predrasude prema ženama“.

Nekoliko dana kasnije, Uprava UNS-a odlučila je da se ovo udruženje povuče iz Radne grupe do izbora novog državnog sekretara za informisanje, iz razloga navedenih u obrazloženju ostavke Ljiljane Smajlović.

Nakon ostavke Ljiljane Smajlović i povačenje UNS-a, iz Radne grupe istupili su predstavnica Asocijacije medija Dalila Ljubičić, predstavnik novinarskih i medijskih udruženja NUNS, NDNV, AOM, ANEM i Lokal Pres Nedim Sejdinović, kao i stručnjak za digitalne medije i medijski preduzetnik Dejan Nikolić.

„Politikini“ fantomski komentatori

U julu je „Politika“ objavila nekoliko komentara fantomskih autora. U rubrici Pogledi, u kojoj se objavljuju lični stavovi i analize stručnjaka, novinara i umetnika, pojavili su se prilozi izmišljenih komentatora.

Otkriveno je da je „Politika“ objavila komentar nepostojećeg Petra Veličkovića „forenzičkog psihijatra, sudskog eksperta za poveravanje dece“ iz Montreala. Uz komentar je objavljena i fotografija „Petra Veličkovića“ za koju su korisnici društvenih medija ustanovili da je fotografija nemačkog glumca Andreasa Kaufmana.

Nakon toga, otkriveno je da je početkom maja, u ovom listu objavljen komentar „Milovana B. Vučića“, koji je potpisan kao „profesor univerziteta, psihoanalitički psihoterapeut i psihoanalitički supervizor, specijalista za dečju psihoanalizu, Los Anđeles, Kalifornija“.

Naknadno je UNS utvrdio da „Politika“ ima još jednog fantomskog komentatora – Petru Nožicu, porodičnog terapeuta i psihijatra iz Sarajeva. Tim imenom i zvanjem potpisan je tekst objavljen u Politikinoj rubrici Pogledi 15. maja.

Objavljivanje komentara izmišljenih autora u „Politici“ kolegijum ovog lista u obraćanju javnosti obrazložio je napadom nepoznatih hakera ali, kako je UNS saznao, u prijavi tužilaštvu odustalo se od te tvrdnje, a odgovorni u ovoj medijskoj kući podneli su prijavu za prevaru.

Odbijen predlog UNS-a i NUNS-a da Živojin Rakočević bude član odbora Agencije za borbu protiv korupcije

Poslanici su u julu odlučili da ne izaberu kandidata UNS-a i NUNS-a Živojina Rakočevića za člana odbora Agencije za borbu protiv korupcije.

UNS i NUNS su Rakočevića predložili prvi put u avgustu 2015, a zatim i u avgustu 2016. godine. Rakočević je prvi put predložen nakon što je duže vreme bilo upražnjeno mesto člana odbora koji se bira na predlog novinarskih udruženja. Njega je Skupštini predložio nadležni Odbor za pravosuđe, državnu upravu i lokalnu samoupravu septembra 2016. godine.

UNS i NUNS su krajem jula 2017. godine treći put Narodnoj skupštini Republike Srbije predložili Živojina Rakočevića za člana Odbora Agencije za borbu protiv korupcije.

RATEL doneo odluku o obavezi kablovskih operatera da prenose Prvu, O2, Hepi i Pink

Kablovski operater KDS Radijus Vektor u avgustu je onemogućio gledanje kanala Prva, B92 i Hepi i zamenio ih kanalima N1, Grand 1 i Grand 2. Radijus Vektor je, u skladu sa Zakonom o elektronskim medijima i zahtevom REM-a, pre nego što je isključio iz programa TV B92, Prvu i Hepi, tražio saglasnost za prenošenje njihovih programa, ali je nije dobio jer su ove televizije tražile novčanu nadoknadu, kako je saznao UNS.

Regulatorna agencija za elektronske komunikacije (RATEL) donela je u oktobru, rešenje o obavezi kablovskih operatora da prenose programe televizija sa nacionalnom frekvencijom – Prva, O2, Hepi i Pink. RATEL je rešenje doneo na osnovu zahteva Saveta REM-a koji je na sednici utvrdio listu kanala koje će kablovski operatori biti obavezni da prenose.

Televizija B92 u septembru promenila je ime u O2TV,  dok se sajt ove medijske kuće B92.net nije menjao.

Mesto direktora i glavnog urednika nedeljnik „Ekspres“ napustio je u septembru Ivan Cvejić, a na njegovo mesto došao je nekadašnji novinar i političar Slobodan Orlić.

Krstić i Panović članovi UO RTS-a

Savet Regulatornog tela za elektronske medije (REM) izabrao je, na sednici koja je održana u septembru, Zorana Panovića i Nebojšu Krstića za članove Upravnog odbora Radio-televizije Srbije.

UNS je istog meseca zahtevao od REM-a da javnosti objasni kriterijume kojima se rukovodo kada je imenovao Nebojšu Krstića za člana Upravnog odbora Radio-televizije Srbije. UNS je tada podsetio, da su u vreme kada je Krstić bio savetnik za medije predsednika Borisa Tadića usvojene drakonske izmene Zakona o javnom informisanju, da su novinari koji su kritički pisali o vlasti otpuštani bez mogućnosti da posao pronađu u bilo kom javnom glasilu, a mediji bili izloženi drastičnoj cenzuri.

Aleksandar Gajović imenovan za državnog sekretara za informisanje

Urednik „Ilustrovane politike“ Aleksandar Gajović imenovan je u oktobru, na sednici Vlade Srbije za državnog sekretara za informisanje. Nekadašnji predsednik i generalni sekretar UNS-a Nino Brajović nalazio se na mestu državnog sekretara od sredine decembra 2016. godine do 29. juna ove godine, kada je raspuštena Vlada Aleksandra Vučića, nakon što je izabran za predsednika Srbije.

Sud časti Udruženja novinara Srbije u novembru je odlučio je da novinarka Ljiljana Smajlović bude predsednica ovog tela.

Banke ne odobravaju kredite novinarima, medijima i udruženjima građana

UNS je od kolega saznao da im pojedine banke ne odobravaju kredite sa objašnjenjem da ne kreditiraju udruženja građana, medije i zaposlene u njima. Istovremeno, zahtev za investicioni kredit UNS-u su odbile da daju Rajfajzen i Vojvođanska banka sa istim obrazloženjem. Ranije, banka Inteza odbila je da odobri kredit radiju „Bravo“ iz Požarevca, a nedavno i jednom mediju iz Niša.

Iako je UNS poslednjih godina od Vojvođanske i Rajfajzen banke uzimao i bez dana kašnjenja vratio više kredita u ukupnom iznosu od oko 200.000 evra, ove godine obe banke odbile su naš zahtev za kredit sa obrazloženjem: „ne dajemo kredite udruženjima građana“.

Kredit je na kraju UNS-u, odobrila Ekspo banka. UNS je zaštitu zatražio i od Zaštitnika građana kojem je poslao dokumenta koja ukazuju na diskriminaciju.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend