04. feb 2019.

Pre tačno 15 godina nastao je Facebook: Veliki uspeh i veliki skandali

Facebook je u petnaest godina od osnivanja učinio velike korake prema ostvarenju sna Marka Zakerberga da poveže svet, ali je pritom napravio i ogromne greške koje su neke od njegovih pobornika pretvorili u glasne kritičare.

Društvena mreža osnovana je 4. feburara 2004. u studentskoj sobi Marka Zakerberga na Harvardu i od tada je ostvarila nezamisliv uspeh, privukavši 2,3 milijarde korisnika koji platformu koriste za razmenu informacija i povezivanje.

No, izložena je i kritikama da je više usredsređena na rast nego na zaštitu korisnika.

„To je sada vrlo moćna kompanije koja je stvorila vrlo privlačan proizvod od kog su mnogi postali zavisni. Zbog toga ima i veliku odgovornost“, rekao je analitičar Džoš Bernof.

Povezane priče

Zakerberg ove godine posebno namerava da se više angažuje na javnim forumima o tome kako tehnologija može bolje da služi društvu.

Facebook je prošle godine bio upleten u niz skandala u vezi sa zaštitom podataka i kršenjem privatnosti korisnika te bojazni da vodećom svetskom društvenom mrežom manipulišu strani interesi za sopstvenu političku korist.

„Nakon niza izazova u 2018, Facebook više ne hvale zbog inovativnosti. Sada ga kritikuju. Facebooku je 15 godina i suočava se sa zrelošću. Nije to više kompanija na svom početku“, kaže analitičarka tržišta Debra Aho Viliajmson.

Samo digitalni div Google ima više prihoda od Facebooka od oglašavanja na internetu. Facebook je vlasnik i aplikacija poput Instagrama, Messengera i WhatsAppa, od kojih svaka ima više od milijardu korisnika.

Zakerberg i dalje brani svoj poslovni model i tvrdi da Facebook nije prodavao podatke o svojim korisnicima te da mu se može verovati. Insistira na tome da njegova društvena mreža zarađuje od ciljanih oglasa utemeljenih na onome što saznaje od korisnika i tako uslugu održava besplatnom.

Kompanija priznaje da mora učiniti više da povrati poverenje pa je uložila milijarde dolara u bezbednost i ima 30.000 ljudi koji rade samo na tome.

„Kada kompanija stekne veliku moć i tvrdi da radi najbolje za vas, to znači da je itekako treba proveravati. To smo naučili u kapitalizmu“, kaže Bernof.

On sumnja da će ljudi okrenuti leđa Facebooku zbog narušenog poverenja i objašnjava da su potrošači spremni da razmene veliku količinu podataka za malo pogodnosti.

Facebook je uprkos talasu skandala prošle godine imao rekordnu dobit od 22 milijarde evra.

U međuvremenu, Zakerberg je uspeo u nameri da poveže razvijeni svet, ali onaj ostali tek se treba „zakačiti“ na društvene mreže.

Po postojećim podacima 46,7 odsto korisnika interneta, odnosno nešto više od 23 odsto svetske populacije koristi se Facebookom pa za širenje i te kako ima prostora.

Facebook treba da postane i lider u suzbijanju manipulacije lažnim vestima, zaštiti podataka i da pazi na promene komunikacijskih preferencija korisnika, kaže Bernof.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend