20. nov 2019.

Prijatelji dece Srbije: Deca ne vide sebe u medijima

Deca ne vide sebe u medijima, gotovo polovina nije obučena za korišćenje interneta i društvenih mreža, smatraju da su sadržaji puni lažnih vesti, dezinformacija, rijaliti programa i zahtevaju bolju medijsku pismenost, pokazalo je istraživanje među učenicima Udruženja Prijatelji dece Srbije.

Povodom obeležavanja 20. novembra, Međunarodnog dana deteta, udruženje je obavilo mini-istraživanje „Deca i tradicionalni i novi mediji“, sprovedeno u Dečijoj nedelji tokom Sednice učeničkih parlamenata 2019. godine, 8. oktobra, a učestvovalo je 56 učenika iz cele Srbije.

Kako se navodi u saopštenju Udruženja, učesnici istraživanja su odgovorali na pitanja koja se tiču korišćenja tradicionalnih i novih medija, stavova o njima, te dali preporuke za unapređivanje položaja dece u njima.Prema istraživanju, od svih tradicionalnih medija, deca najčešće koriste televiziju – 89,3 odsto, potom radio – 52,7, a nakon toga štampane medije – 42,9 odsto.

Deca, učesnici istraživanja, na televiziji u većini prate filmove i serije, a mali broj koristi TV kao sredstvo informisanja.

Od negativnih fenomena na televiziji navode štetan sadržaj (najčešće se osvrću na rijaliti programe), smatraju da se plasira dosta lažnih informacija kojima je cilj da se stvori iskrivljena slika u društvu, da postoje spoljni uticaji na uređivačku politiku, da nema dovoljno sadržaja koji je deci zanimljiv, te da ima previše reklama.

Kada je reč o štampi, u većini ističu negativne fenomene, poput: lažnih vesti, skandalizacije, neprofesionalnosti i plasiranja netačnih informacija u javnosti, te da ne postoje sadržaji koji su od značaja za njih.

Što se tiče praćenja vesti i društvenih dešavanja, deca se u apsolutnoj većini izjašnjavaju da prate vesti i trenutna društvena dešavanja – 83,9 odsto, a to rade uglavnom putem interneta i internet portala – 45 odsto, potom društvenih mreža – 34 odsto, dok putem televizije i štampanih medija svega 21 odsto.

Istraživanje pokazuje da se internetu i društvenim mrežama najčešće okreću zbog njihove pristupačnosti, brzog dolaženja do potrebnih informacija, te mogućnosti selekcije i lakog odabira sadržaja koje će pratiti.

Što se tiče izveštavanja o deci i programa za decu u medijima, ispitanici u većini ističu da nema dovoljno kvalitetnog sadržaja koji bi njima bio zanimljiv, kao i da se deca često prikazuju kao žrtve/nasilnici, a da se uspesi dece zanemaruju i ne daje im se dovoljan medijski prostor.

Istraživanje je pokazalo i da deca u većini, 56,6 odsto, smatraju da ne znaju dovoljno o korišćenju i zaštiti na društvenim mrežama i internetu, a svoj deci poručuju da je, prilikom korišćenja društvenih mreža i interneta prevashodno potrebno razmišljati o bezbednosti i zaštiti identiteta, sadržaju koji dele i postavljaju, kao i da treba kritički preispitivati sve informacije na društvenim mrežama i internetu.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend