12. feb 2021.

EU i SAD upozorili Poljsku da ne guši nezavisne medije novim porezom

Nakon Evropske unije i američki Stejt department upozorio je poljske vlasti da ne pokušavaju da guše nezavisne medije novim porezom na reklamu pod izgovorom borbe sa posledicama pandemije kovid-19 i poreza za tehnološke džinove, preko koga se planira preusmeravanje dela tog novca provladinim medijima.

„Predlog poreza na medije u Poljskoj izaziva upitnike. Naš stav je da je nužno obezbediti da društvo ima pristup raznim izvorima informacija i stavova i slobodnim medijima. To je osnova funkcionisanja demokratske države“, saopštio je portparol Stejt departmenta Nik Prajs, javljaju poljski mediji.

Prethodno je predsednik Odbora za spoljnu politiku američkog Senata Bob Mendez, daleko manje diplomatski, poručio vladajućim konzervativcima iz stranke Pravo i Pravda Jaroslava Kačinjskog da nijedna država, kako je rekao, ne sme da zloupotrebljava gubitke izazvane pandemijom za to da podriva poziciju slobodnih medija.

„Duboko sam uznemiren aktivnostima poljske vlade koja namerava da uvede novi porez na prihode od reklama u nezavisnim medijima. To može da oslabi finansijsku kondiciju nezavisnih medija u Poljskoj, koji su neophodni kao i svakoj demokratiji“, saopštio je senator Mendez.

Senator je naglasio da podržava poljsko-američko savezništvo, ali da ono mora da se temelji na poštovanju zajedničkih vrednosti, kao što je poštovanje slobodnih i nezavisnih medija, zahvaljujući kojima postoji jako samouvereno građansko društvo i pozvao je vlasti u Varšavi da od poreza odustanu.

Poljski mediji, koji ne spadaju u provladine, osvanuli su u sredu sa crnim naslovnicama u protestu „Mediji bez izbora“ i nisu izveštavali jedan dan zbog predloga novog poreza na reklame koji uvodi poljska vlada, pravdajući se pandemijom kovid-19, a omogućuje da se preko tog poreza finasiraju provladini mediji.

U otvorenom pismu nezavisni mediji, međutim, upozoravaju da novi porez, kako ga je zamislila poljska vlada, produbljuje neravnopravno tretiranje medija na poljskom tržištu, u situaciji kada državni mediji dobijaju iz džepa svakog Poljaka čak pola milijarde evra, a privatni mediji biće opterećeni porezom od oko 250 miliona evra godišnje u predračunu.

„To je jednostavo harač koji udara u poljskog gledaoca, slušaoca, čitaoca i korisnika interneta i takođe u poljsku produkciju, kulturu, sport i medije. Njegovo uvođenje značiće slabljenje ili čak likvidiranje dela medija u Poljskoj, što znači ograničavanje mogućnosti društvu da bira sadržaje koji ga interesuju“, objavila je otvoreno pismo privatna televizija, inače u poljskom vlasništvu, Polsat.

Od pokušaja da preko poreza kada bi vlada deo sredstava od nezavisnih medija, u kojima državna preduzeća ne objavljuju reklame po nalogu vlasti, mogla da preliva u provladine u kojim izdašno svoje proizvode reklamiraju državna preduzeća, ogradila se Evropska unija, a žestoko je protestovala poljska opozicija.

„Pozivam vlasti da povuku predlog poreza na reklamu. Demokratska većina u Senatu neće prihvatiti napad na slobodne medije“, rekao je u obraćanju naciji posredstvom privatnih televizija predsednik Senata poljskog parlamenta Tomaš Grodski iz opozicione Građanske platforme.

On je podsetio da je zloslutan mrak vanrednog stanja koje su uveli komunisti u decembru 1983. godine takođe počeo od ukidanja jutarnjeg dnevnika i isključivanja telefona.

„Juče su zaćutali slobodni mediji. Zaćutali su na trenutak da shvatimo šta je u igri. Nije stvar u novcu, ulog su sloboda i istina“, kazao je Grodski i pozvao Poljake da ne slušaju propagandu u državnim i provladinim medijima da se nezavisni bune zato što navodno ne žele da plaćaju porez.

Grodski je rekao da su crni ekrani upozorenje da njihovo crnilo ne bude najava crnih noći autoritarnih vlada čiji naredni koraci bi mogli da budu da isključe internet i dalje ograniče slobode građana.

Kačinjskom i vladajućim konzervativcima najveći trn u oku je nezavisno izveštanje privatne televizije TVN i njenog informativnog portala TVN24 u vlasništvu američog kapitala, ali i liberalni list Gazeta viborča i njegova izdavačka kuća Agora u poljskom vlasništvu.

Dosadašnji pokušaji vlasti od 2015. godine da finansijski oslabe TVN ili ih nateraju na autocenzuru, preko drakonskih novčanih kazni, do sada su propali, jer su se poljske vlasti povlačile kazne čim bi ih upozorila javno američka administracija, tada predsednika Donalda Trampa.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend