02. avg 2023.

Meta počinje da blokira pristup vestima na Fejsbuku i Instagramu u Kanadi

Meta je u utorak počela da blokira Kanađanima pristup vestima na Fejsbuku i Instagramu kao odgovor na novi zakon koji zahteva od digitalnih džinova da plaćaju izdavačima za takav sadržaj.

Unsplash

Google je rekao da razmatra sličan potez u sklopu tekuće globalne rasprave jer sve više vlada pokušava da natera tehnološke kompanije da plaćaju za sadržaj vesti.

„Linkovi na vesti i sadržaj više neće biti vidljivi ljudima u Kanadi“, saopštila je Meta u izjavi.

Vesti objavljene na stranim stranicama takođe neće biti vidljive kanadskim korisnicima Fejsbuka i Instagrama, pa više neće moći da dele članke na te dve platforme.

Meta je napomenula da će se promene koje počinju u utorak sprovoditi „tokom sledećih nekoliko nedelja“.

Novinar AFP-a još uvek je mogao da vidi vesti na Fejsbuku u utorak, ali neki su korisnici javili da su već dobili poruke u kojima piše da je takav sadržaj blokiran.

Zakon o onlajn vestima zasniva se na sličnom zakonodavstvu uvedenom u Australiji i ima za cilj da podrži posrnuli kanadski sektor vesti koji je doživeo gašenje stotina publikacija u poslednjih 10 godina.

Zahteva se da digitalni džinovi sklope poštene komercijalne ugovore za vesti i informacije koje se dele na njihovim platformama ili se suoče sa obavezujućom arbitražom.

Izveštaj kanadskog parlamentarnog nadzornika budžeta iz oktobra 2022. procenjuje da bi zakon mogao dovesti do toga da kanadske novine dobiju oko 250 miliona američkih dolara godišnje od digitalnih platformi.

Meta je rekla da je predlog zakona manjkav i da se temelji na „netačnoj premisi da Meta nepravedno ima koristi od sadržaja vesti koji se deli na platformama, dok je obrnuto istina“.

Umesto toga, navodi se, novinske kuće dele sadržaj na Fejsbuku i Instagramu kako bi privukle čitaoce, što pomaže njihovim sopstvenim rezultatima.

„Ljudi koji koriste naše platforme ne dolaze ka nama zbog vesti“, dodaje se.

Ministarka kulturne baštine Paskal Sentonž nazvala je potez blokiranja vesti „neodgovornim“, napominjući da 80 posto svih prihoda od online oglašavanja u Kanadi ide Meti i Guglu.

„Slobodni i nezavisni mediji temelj su naše demokratije“, rekla je, dodajući da druge zemlje razmatraju uvođenje sličnih zakona „kako bi se uhvatile u koštac s istim izazovima“.

Kanadska javna radio televizija (CBC) kritikovala je Metin potez kao „neodgovoran i kao zloupotrebu tržišne moći“. CBC je „pozvao Metu da se ponaša odgovorno vraćajući Kanađanima pristup vestima“.

Ali, neki kanadski mediji zauzeli su složeniji stav.

Prošlog meseca uvodnik u vodećim novinama „Globe and Mail“ sugerisao je da predlog zakona „iskrivljuje tržište štiteći određene kompanije od stvarnosti“.

Umesto toga, poziva se na porezne olakšice za čitaoce koji se pretplate na usluge online vesti, tvrdeći da bi takav potez „pogurao redakcije na inovacije“ i stavio odluku o tome ko će dobiti finansijsku podršku u ruke čitaoca.

Australijski Kodeks pregovaranja o novim medijima bio je prvi u svetu kada je uveden 2021. kako bi Google i Meta plaćali za sadržaj vesti na svojim platformama.

U početku je doživeo značajan otpor obe kompanije jer su se bojale da će ugroziti njihove poslovne modele, ali zakonodavci su ga sa amandmanima lako usvojili.

Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.

Send this to a friend