30. jun 2022.

RSE osuđuje stavljanje novinara Ihara Losika na listu za praćenje terorista u Belorusiji

Radio Slobodna Evropa (RFE/RL) osuđuje dodavanje zatvorenog novinara beloruskog servisa RFE/RL Ihara Losika na listu za praćenje terorista od strane režima autoritarnog lidera Aleksandra Lukašenka.

Losika su uhapsili beloruski agenti u junu 2020. i suđeno mu je po fabrikovanim optužbama, uključujući „organizaciju i pripremu akcija koje grubo narušavaju javni red“ i „pripremu za učešće u neredima“.

Nakon petomesečnog suđenja iza zatvorenih vrata, Losik je proglašen krivim i osuđen na 15 godina zatvora u decembru 2021. Od hapšenja, Losik se suočio sa teškim fizičkim i psihičkim pritiscima, i prošao je višenedeljne štrajkove glađu u znak protesta zbog pritvora i optužbi.

„Ova eskalacija predstavlja ogromnu zloupotrebu državnog autoriteta i naglašava prezir Lukašenkovog režima prema novinarima koji otkrivaju istinu“, poručio je predsednik i izvršni direktor RFE/RL Jamie Fly. „I dalje zahtevamo da se Ihar odmah pusti iz zatvora kako bi ponovo bio sa suprugom i ćerkom“, naveo je.

Dodavanje Losika na belorusku listu terorista je najnovija eskalacija napada te zemlje na slobodnu štampu u regionu. Ranije ovog meseca, Andrej Kuznječik, novinar Beloruskog servisa RFE/RL, osuđen je na šest godina zatvora maksimalnog obezbeđenja pod lažnim optužbama za stvaranje ili učešće u „ekstremističkoj organizaciji“.

Novinar Beloruskog servisa Aleh Hruzdžilovič takođe je u martu osuđen na godinu i po u radnoj koloniji zbog „učestvovanja“ u masovnim protestima koje je pratio po zadatku. Protesti su izbili kada je Lukašenko tvrdio da je pobedio na predsedničkim izborima, dok su prema oceni opozicije izbori bili namešteni.

Pored toga, RFE/RL je dodat beloruskom registru „ekstremističkih organizacija“ u decembru 2021. godine, u birou RFE/RL u Minsku izvršena je racija i zapečaćen je od strane beloruskih bezbednosnih snaga u julu 2021., a brojni drugi novinari na zadatku da izveštavaju o spornim predsedničkim izborima u avgustu 2020. su maltretirani, pritvoreni i oduzete im akreditacije.

Beloruski servis RFE/RL, lokalno poznat kao Radio Svaboda, sa mesečnom prosekom od preko 33 miliona poseta na web stranici i 59 miliona pregleda stranica, prvi je put osnovan 1954. godine i vodeći je provajder vesti u jednom od najrestriktivnijih evropskih društava, prkoseći virtuelnom monopolu vlade na domaće elektronske medije.

Sjedinjene Američke Države, Evropska unija i nekoliko drugih zemalja odbile su da priznaju Aleksandra Lukašenka kao pobednika na izborima održanim u avgustu 2020. i nametnule su nekoliko nivoa sankcija njemu i njegovom režimu, navodeći kao razlog izbornu prevaru i policijsku akciju protiv demonstranata. Lukašenko je porekao bilo kakvu nepravdu u vezi s izborima. Na vlasti je 26 godina.

Ostavite komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

*

Send this to a friend