17. dec 2021.

Sejm usvojio sporni zakon protiv poslednje velike nezavisne TV u Poljskoj

Sejm, donji dom poljskog parlamenta neočekivano je stavio na dnevni red i usvojio kontroverzne izmene medijskog zakona kojim se zabranjuje da vlasnici van Evropske unije i evropskog jedinstvenog tržišta poseduju više od 49 odsto udela u medijima, uperene praktično samo protiv nezavisne poljske televizije američkog vlasnika TVN. Za tzv. leks TVN glasalo je 229 poslanika, 212 je bilo protiv a 11 poslanika je bilo uzdržano.

Opozicija se bunila da je glasanje u drugom čitanju u odborima sazvano protivno pravilniku i suviše kasno, svega 15 minuta unapred. Stupanje na snagu zakona sada može da spreči svojim vetom samo predsednik Poljske Andžej Duda.

„SAD su krajnje razočarane današnjim usvajanjem izmena medijskog zakona u Sejmu. Očekujem da će se predsednik Duda ponašati u skladu sa ranijim izjavama da koristi svoje vođstvo za zaštitu slobode govora i slobode poslovanja“, poručio je na Tviteru posle glasanja otpravnik poslova američke ambasade u Varšavi Bliks Aliju.

Poljske vlasti pokušavaju da nateraju američkog vlasnika TVN, kompaniju Diskaveri, da proda 51 odsto udela tim specijalnim izmenama zakona gde izričito stoji da ni faktički većinski vlasnik ne sme da bude van prostora evropskog jedinstvenog tržišta, navodno da se elektronski mediji odbrane od preuzimanja od strane ruskog kapitala.

Te izmene usvojio je u avgustu Sejm poljskog parlamenta, ali ih je odbacio u septembru Senat, a posle žestokih reakcija iz SAD i EU predsednik Poljske Andžej Duda najavio je veto, jer Poljska, kako je tada rekao, mora da ispunjava međunarodne ugovore, bilateralne sporazume, i ne sme da ugrožava strane investicije.

Poljskoj desničarskoj vladi stranke Pravo i Pravda i lično njenom lideru Jaroslavu Kačinjskom informativni kanal televizije TVN, TVN24, trn je u oku od dolaska na vlast u jesen 2015. godine jer za razliku od javno pravne TVP koja je pretvorena u državnu televiziju sa „misijom da širi istinu o Poljskoj u svetu“ i privatnog sada provladinog Polsata, TVN24 vlada ne može da kontroliše i spreči izveštavanje ove gledane privatne televizije o aferama vlasti.

Evrokomesarka Vjera Jourova najavila je, međutim, da će Evropska komisija stvoriti mehanizme da spreči da nezavisnost medija bude gušena tako da ih preuzima formalno privatni kapital, ali u stvari tajkuni bliski vlasti, kao što se to već desilo u Mađarskoj.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend