07. okt 2014.

Ko odlučuje o sudbini „Utiska nedelje”

Untitled-1Rat saopštenjima između Televizije B 92 i PG „Mreža” zbog gašenja kultne emisije „Utisak nedelje” koja ove godina proslavlja 24. rođendan, a poslednjih 12 godina se emitovala na televiziji B 92, juče je ušao u novu, žešću fazu. Piter Ajnštajn, koga je internacionalna medijska korporacija Antena grupa juče imenovala za direktora za Srbiju i Crnu Goru, i za koga zaposleni na Televiziji B 92 tvrde da je on bio taj koji je odlučio o sudbini ove kultne emisije, u razgovoru za naš list kaže da samo od Olje Bećković zavisi dalja budućnost „Utiska nedelje”. Na rođendanu Prve srpske televizije u sredu Ajnštajn nije želeo da razgovara o tome zbog čega je menadžment Televizije B 92 autorki najgledanije emisije ponudio da pređe na manje gledan informativni kanal.

Teodor Kirijaku, vlasnik i generalni direktor Antena grupe, kratko nam je kazao da se ne bavi emisijom „Utisak nedelje” a od Sektora za komunikacije i PR Antena grupe za jugoistočnu Evropu dobili smo odgovor da Prva televizija učestvuje u vlasničkoj strukturi Televizije B 92 kao manjinski akcionar. U tom svojstvu je i Piter Ajnštajn, direktor Antena grupe za Srbiju i Crnu Goru, koja je vlasnik Prve televizije, učestvovao u razgovorima o daljem emitovanju emisije „Utisak nedelje”, ističe se u ovom saopštenju.

Iz kompanije B 92 juče je saopšteno da se napori i predlozi za poboljšanje saradnje sa autorkom emisije „Utisak nedelje” Oljom Bećković i Produkcijskom grupom „Mreža” nisu pokazali uspešnim, da ona svojim izjavama narušava profesionalnu etiku kako bi diskreditovala B 92 i da će saradnja ubuduće „predstavljati težak izazov”.

Nedugo potom oglasio se i Veran Matić, glavni i odgovorni urednik informativnog programa na Televiziji B 92 koji je rekao da nije učestvovao u sastavljanju saopštenja koje je B 92 objavio o „Utisku nedelje”.

„Moje mišljenje o ovom pitanju javnosti je već poznato, a kao predstavnik manjinskog akcionara B 92 Trust u odboru direktora, već sam tražio održavanje sednice ovog tela koje bi se odredilo u vezi sa saradnjom sa PG ’Mreža’ i pri tom zahtevu ću ostati”, rekao je Matić.

Produkcijska grupa „Mreža” i autorka Olja Bećković pozvali su Televiziju B 92 da objasni javnosti da li pod „teškim narušavanjem etike” misli na zahtev da se autorka i produkcija za 24 sata izjasne o značajnoj novini za sve – premeštanju najgledanijeg programa na kablovsku televiziju bez koncepcije, gledanosti i sigurne budućnosti.

Advokat Goran Draganić, pravni zastupnik autorke emisije „Utisak nedelje” Olje Bećković, saopštio je da nije postojala iskrena namera rukovodstva TV B 92 u vezi sa nastavkom emitovanja tog programa i pozvao rukovodstvo da poštuje zakon, potpisani ugovor i ugled kuće koju predstavljaju. „Nažalost, pokazalo se da je jedini cilj B 92 u celoj ovoj situaciji bio da se po svaku cenu obustavi i spreči emitovanje ove emisije na nacionalnoj frekvenciji. Iz kojih razloga, to najbolje zna rukovodstvo ove kuće”, naveo je Draganić u saopštenju.

Kako je dokazana veza Prve i B 92

Upitan kako je moguće da su odluke o emisijama TV B 92 donosili ljudi koji rukovode Prvom televizijom, profesor dr Rade Veljanovski sa katedre za žurnalistiku Fakulteta političkih nauka u Beogradu kaže:

„U izveštaju o pritiscima i kontroli medija koji je još 2011. godine uradio Savet za borbu protiv korupcije, u vreme kada je na čelu ovog tela bila Verica Barać, prikazana je vlasnička struktura dve televizije sa nacionalnom frekvencijom, TV Prva i TV B 92, kao objašnjenje zašto se u javnosti sumnja da je njihov vlasnik isti. Te sumnje nikada nisu zvanično potvrđene, a tadašnji potpredsednik saveta Republičke radiodifuzne agencije (RRA), Goran Karadžić, više puta je izjavljivao da prema postojećoj dokumentaciji ta veza ne može da bude dokazana. Da je dokazana, to bi predstavljalo kršenje zakona, jer po tadašnjem Zakonu o radiodifuziji bilo je zabranjeno da jedan vlasnik ima dve ili više televizija sa nacionalnom frekvencijom. Po novom Zakonu o javnom informisanju to je sada moguće, objašnjava profesor Fakulteta političkih nauka, Rade Veljanovski.

– Novi zakon predviđa da jedan vlasnik ne može da ima elektronske medije čiji ukupni udeo u publici iznosi više od 35 odsto. Teorijski, dakle, on sada može da bude vlasnik i TV Prva i TV B 92, što ranije nije bilo moguće. On može da bude vlasnik i svih pet televizija sa nacionalnom frekvencijom ukoliko njihov ukupni udeo u gledanosti ne prelazi 35 odsto. Problematično je pitanje ko će da utvrđuje to kada je neko dostigao taj procenat od 35 odsto, ko će obavljati istraživanja o gledanosti. Ti mehanizmi u zakonu nisu baš najbolje razrađeni – ističe profesor Veljanovski.

Ako je vlasnik TV Prve i TV B 92 ista osoba ili grupa ljudi, onda vlasnik Prve, može da radi sa programom B 92 šta hoće. U normalnom i demokratskom svetu pretpostavlja se da vlasnik koji kupi neku televiziju neće menjati na njoj ono što je najbolje bez obzira na to što je on vlasnik. Da će i dalje podsticati one sadržaje koji su se već afirmisali u publici i koje publika očekuje od te televizije. Ali za tako nešto ne postoje nikakve zakonske garancije – kaže profesor Veljanovski.

Gašić: Premijer nema veze sa ukidanjem „Utiska nedelje”

Poslanik NS Vladimir Pavićević obratio se juče na sednici skupštine Srbije ministru odbrane Bratislavu Gašiću da mu odgovori zašto je gospodin Aleksandar Vučić zabranio emisiju „Utisak nedelje” na TV B 92. Ministar Gašić mu je odgovorio: „Premijer Aleksandar Vučić se ne plaši nijedne TV emisije, smatram da on nema nikakve veze sa ukidanjem ’Utiska nedelje’. To je moj stav i siguran sam u to milion odsto, nemojte da podižete vatru.”

Ostavite komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

*

Send this to a friend