06. feb 2015.

Savet za štampu: Informer prekršio Statut

savet za stampuNa osnovu članova 22 i 24 Statuta Saveta za štampu i članova 15 i 16 Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Ivan Cvejić, Petar Jeremić, Zoran Ivošević, Tamara Skrozza, Ljiljana Smajlović, Vlado Mareš, Zlatko Čobović, Stojan Marković, Božo Prelević i Predrag Azdejković, na sednici održanoj 28. 1. 2015. godine, jednoglasno izriče

JAVNU OPOMENU

 Tekstom „Ima razumevanja za ubustvo Vučića?“, objavljenim 5.januara 2015. godine, dnevni list „Informer“

1.prekršio je tačke 2 i 5. Odeljka I ( Istinitost izveštavanja),  o obavezi novinara i urednika da prave jasnu razliku između činjenica koje prenose, komentara, pretpostavki i nagađanja, kao i da je sa novinarstvom nespojivo objavljivanje neosnovanih optužbi, kleveta i glasina,

2.prekršio je i tačku 1 Odeljka II (Nezavisnost od pritisaka), gde se u smernici navodi da naslov teksta podleže istim etičkim pravilima kao i sam tekst i ne sme da bude u suprotnosti sa suštinom teksta

OBRAZLOŽENJE 

 Vukašin Obradović, predsednik Nezavisnog udruženja novinara Srbije podneo je žalbu Savetu za štampu, smatrajući da mu je objavljenim tekstom, kojim je prekršeno više tačaka Kodeksa, naneta profesionalna i lična šteta, doveden u pitanje intergitet i ugrožena bezbednost. On je naveo da je novinarka „Informera“ od njega, SMS porukom, zatražila da prokomentariše svoj tvit od prethodnog dana, odnosno da odgovori na pitanje da li je tačno da, „na neki čudan način, ima razumevanja“ za Milovana Brkića, koji je u svom „Tabloidu“ pozvao na ubistvo premijera Aleksandra Vučića. Obradović je priložio celokupnu prepisku sa novinarskom, kao i tekstove  iz drugih medija kojima je davao izjave povodom teksta u „Tabloidu“, ističući da je svaki put rekao da taj tekst prelazi granice i novinarske etike i zakona i da time treba da se bave tužilaštvo i resorno ministarstvo. Uprkos tome „Informer“ na naslovnoj strani objavljuje nadnaslov „Bruka i sramota“ i naslov „Predsednik NUNS- nema ništa protiv ubistva Vučića“, a slična oprema je na unutrašnjim stranama lista.

U odgovoru na žalbu, advokat „Informera“ Boris Bogdanović naveo je da su u tekstu verno preneti Obradovićevi stavovi sa Tvitera, kao i da su ga novinari „Informera“, nakon objavljenog tvita, kontaktirali upravo da bi se izbegle sve nedoumice, čime su pokazali da se stručno i savesno bave svojim poslom. Advokat ističe i da autor teksta nije ni na koji način sam interpretirao Obradovićeve stavove, niti ih komentarisao, već je

ostavio čitaocu da sam donese sud, što se „sugeriše interpukcijskim znakom pitanja u naslovu teksta“.

Komisija za žalbe je ocenila da znaka pitanja u naslovu teksta nema na naslovnoj strani, ali čak sa upitnikom naslov zapravo predstvalja tvrdnju, tim pre što se u nadnaslovu ističe „sramotno ponašanje“ predsednika NUNS-a. Čitaocima se opremom i plasmanom teksta nedvosmisleno sugeriše da Obradović zaista „nema ništa protiv ubistva Vučića“. Ovakva tvrdnja iz naslova u tekstu nije ničim potkrepljena, čime su prekršene, kako odredbe Kodeksa koje se odnose na istinitost izveštavanja, tako i one koje govore o tome da naslov mora da odgovara sadržaju teksta.

Zbog toga su članovi Komisije jednoglasno odlučili da je „Informer“ prekršio Kodeks novinara Srbije. Kako je reč o mediju koji je izašao iz sistema samoregulacije i više ne priznaje nadležnost Saveta za štampu, izrečena je javna opomena.

Beograd, 28.1.2015.

Predsedavajući

Ivan Cvejić

Ostavite komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

*

Send this to a friend