23. dec 2014.

Šta sve možeš uz skupe lobiste u Briselu

Ilustracija: J. Prokopijević

Ilustracija: J. Prokopijević

Promena medijskih zakona usledila je nakon uspešnog lobiranja američkog Fonda KKR, vlasnika SBB-a i televizije N1.

Početak rada nove kablovske N1 televizije, partnera Si-En-Ena, dokazao je da se uz pomoć novca, lobista, najskupljih advokata i mišljenja „uvaženih eksperata” može doći do željenog cilja, kako u Srbiji tako i u EU.

Moguće je čak promeniti ili prilagoditi zakone kako bi bili stvoreni uslovi za poslovanje. Ova televizija, čiji se program emituje samo putem kablovskog operatera SBB koji je, kao i N1 u vlasništvu „Junajted grupe”, dobila je zeleno svetlo za emitovanje programa nakon usvajanja seta medijskih zakona koji su omogućili kablovskim operaterima osnivanje televizijskih stanica.

Sporni zakonski član dodat je nakon što su nacrti medijskih zakona poslati poslednji put na uvid Evropskoj komisiji. Ubačena je i zakonska odredba koja je omogućila da jedna kompanija ima u vlasništvu nekoliko medija, pod uslovom da udeo u auditorijumu ne prelazi 35 odsto. Od jesenas grčki investicioni fond ne mora da krije da je vlasnik dve televizije s nacionalnom frekvencijom – TV Prva i TV B 92.

Niko ne želi da otkrije identitet briselskih „eksperata” koji su imali veći uticaj na stvaranje srpskih zakona od javnosti u Srbiji i esnafskih udruženja. Predstavnici Kancelarije EU u Srbiji kažu da je sve odrađeno po standardnoj proceduri i ne znaju ništa o „nezavisnim” stručnjacima koji su analizirali srpske zakone.

Kažu ne znaju ni ko je Brankica Petković, iz Centra za medijsku politiku Instituta za mir u Ljubljani, koordinatorka medijske opservatorije za jugoistočnu Evropu.
Kompanija SBB ne krije da je „Junajted grupa” „aktivno učestvovala u dijalozima vođenim oko medijskih zakona”.

– „Junajted grupa” uložila je legitimne napore da bude donet zakon koji će otvoriti prostor za pokretanje novih TV kanala, naših ili bilo kog drugog zainteresovanog operatera. Pre svega aktivno je učestvovala u javnoj raspravi koja je vođena u Srbiji, ali i u dijalozima sa EK. To je deo uobičajene i pravilima uređene prakse učešća zainteresovanih strana u procesu donošenja odluka. Uvereni smo da to rešenje može samo da doprinese medijskom pluralizmu koji je poželjan u svakoj demokratskoj zemlji – kažu predstavnici ove kompanije.

Kako je objavljeno u tekstu napisanom za „Si medija opservatoriju” (See Media Opservatory), „Junajted grupa” angažovala je briselsku advokatsku kancelariju Gide Loyrette Nouel, koja je „kontaktirala” sa Evropskom komisijom povodom srpskih medijskih zakona.

Isto je učinila i Evropska banka za obnovu i razvoj, manjinski vlasnik „Junajted grupe”, koju je u oktobru prošle godine kupio Fond „Kolberg Kravis Roberts” (KKR). Ovaj fond, jedan je od tri najveće američke investicione kompanije, čija je imovina prošle godine procenjena na 83,5 milijarde dolara, osim srpskog SBB-a preuzeo je prošle godine „Telemah” u Sloveniji i Bih, kao i „Total TV” koji ima signal u svim nekadašnjim jugoslovenskim republikama. Na taj način su postali regionalni lideri u ovom poslu.

U Kancelariji EU u Srbiji, nisu odgovorili na naš zahtev da otkriju „nezavisne stručnjake” koji su učestvovali u kreiranju srpskih medijskih zakona. Pitanja redakcije prosledili su u Brisel, a odgovore ćemo možda dobiti za dve nedelje, jer briselski službenici od ponedeljka ne rade zbog Božićnih praznika.

Nezvanično saznajemo da je Jedinica za proširenje pri Generalnoj direkciji, kojoj se šalju predlozi zakona, u slučaju medijskih zakona imala primedbe na konkurentnost. Ipak, briselski službenici ne bi smeli da traže promene konkretnih zakonskih članova već samo da navedu eventualne primedbe.

Svima je jasno da je sporni zakonski član dodat na „mala vrata”. Kao što je naš list pisao, samo pažljivim proučavanjem zakona čitalac je mogao da zaključi da su operateri izašli iz ove borbe kao pobednici, jer im je omogućeno da distribuiraju i proizvode medijski sadržaj.

SBB hvali svoju televiziju

Kablovski operater SBB reagovao je na optužbe o eventualnim mogućnostima zloupotrebe položaja i favorizovanja programa televizije N1, navedene u tekstu napisanom za „Si medija opservatoriju”.

Predstavnici SBB komentarišu da se „prašina diže, jer je jasno da kanal N1 postavlja nove standarde u radu, tačnije, vraća nas na stare, skoro zaboravljene staze profesionalnog, odgovornog, pravovremenog i, ni sa jedne strane, instruiranog, novinarstva”.

Teško je zamisliti, kažu u SBB-u, da jedan info kanal koji se emituje preko kablovskog sistema, može da ima povlašćeni položaj u zemlji u kojoj pet televizijskih stanica ima nacionalnu frekvenciju. „U eri informatičkog društva nemoguće je bilo kome nametnuti sadržaj, jer su sve informacije koje želite da dobijete dostupne na ’klik’”, kažu predstavnici ove kompanije.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend