21. maj 2020.

Beogradski medijski konkurs: Pištaljka opet odbijena, firma osnovana dan pre konkursa dobila skoro 6.000.000 dinara

Pištaljkin predlog da istražuje korupciju u Beogradu po četvrti put je odbijen na konkursu za sufinansiranje medijskih projekata koji je raspisao gradski Sekretarijat za informisanje. Prethodnih godina je gradska vlast naš projekat odbijala pod izgovorom da istraživanje korupcije „nije u javnom interesu“ a ovog puta – pošto je Pištaljka nedavno dobila spor pred Upravnim sudom – naveli su da budžet projekta „nije dovoljno razrađen“.

U obrazloženju odluke navodi se da „sa stanovišta ekonomske opravdanosti predloga budžeta u odnosu na cilj i projektne aktivnosti nije ispunjen kriterijum preciznosti i razrađenosti budžeta projekta“, što bi verovatno trebalo da znači da je Pištaljka tražila previše novca i da nije dobro obrazložila ono što je tražila. U obrazloženju se takođe navodi da je vrednost Pištaljkinog projekta bila 12 miliona dinara a da je predloženo sufinansiranje bilo u iznosu od 4,2 miliona.

Iznos je sličan onom koji je tražila firma „Videoton d.o.o.“. Njen projekat „Zeleno je zdravo“ navodno vredi 12.663.000 dinara, a tražila je da iz beogradskog budžeta dobije 6.000.000. Komisija je utvrdila da je projekat „u skladu sa namenom sredstava“ namenjenih za konkurs i da se njime „ostvaruje cilj javnog interesa“ i odobrila „Videotonu“, vlasnice Jelene Rašović, čak 5.900.000 dinara, bez primedbe da budžet nije razrađen. Možda to i ne bi bilo čudno da „Videoton“ nije osnovan svega dan pre nego što je Sekretarijat za informisanje raspisao konkurs. Pištaljka postoji deset godina.

I na ovogodišnjem konkursu primećuje se nastavak trenda dodele novca medijima bliskim vlasti, tabloidima koji krše Kodeks novinara i koja zbog toga ne bi trebalo da dobiju javna sredstva, kao i privrednim društvima koja nisu poznata po proizvodnji medijskog sadržaja.

Studio B je ponovo korisnik značajnih sredstava – 4,3 miliona za projekat „Život u Beogradu“, oko 4,2 miliona za projekat „Internet – današnji način odrastanja“, oko 4,5 miliona za projekat „U službi građana“. Tu su i Alo sa 5,7 miliona, Informer sa ukupno 5,9 miliona dinara na dva projekta (jedan preko izdavača „Insajder tima“, drugi preko firme-ćerke „Info IT medija“), „Adrija medija“, izdavač „Kurira“, sa četiri projekta od po milion dinara, televizija Hepi sa projektom „Prelo u Beogradu“ za koje je predloženo sufinansiranje od 2,5 miliona, televizija SOS kanal plus sa dva projekta od po 2.100.000 dinara. Od „starih znanaca“ tu su još „Glas nacije d.o.o“, „Brender“, „Kopernikus“, „Video kalibrejšn“ i „Zofin“, svi pomenuti u prethodnim tekstovima Pištaljke na ovu temu.

Nova tužba Upravnom sudu

Posle tužbe Pištaljke, odnosno njenog izdavača, Udruženja Eutopija, Upravni sudu je poništio odluku Sekretarijata za informisanje iz 2017. i naložio mu da je valjano obrazloži. Sekretarijat je krajem prošle godine izdao novo rešenje kojim je Pištaljku ponovo odbio. Pošto ni to rešenje nije sadržalo obrazloženje, Pištaljka je još jednom podnela tužbu Upravnom sudu.

Firma „Brender“, na primer, dobila je sada 3.500.000 dinara za projekat „Pobednici Beograda“ a prvi put je sredstva dobila još 2016. godine, iste godine kada je i osnovana. Firma „Glas nacije“ (2.100.000 dinara za projekat „Duhovna strana Beograda“) osnovana je 2018. godine, iste godine kada je dobila sredstva na konkursu Grada Beograda. Te 2018. godine, kao i ove, sredstva je dobilo i preduzeće „Video kalibrejšn“ (Video calibration) koja je do raspisivanja konkursa 2018. godine imala drugo ime (Metalon calibration) i bavila se prodajom mašina. Sada su dobili 5.685.000 dinara za projekat „Dualno obrazovanje“. „Zofin“ je bila još jedna novoosnovana firma koja je 2017. godine dobila novac na konkursu. Kuriozitet je da je bila osnovana pet dana posle raspisivanja konkursa. Ove godine dodeljeno im je čak 5,8 miliona dinara.

Komisija je na raspolaganju imala 85 miliona dinara, ali je rasporedila 79.690.000 ne obrazloživši zašto je više od pet miliona dinara ostavila u gradskoj kasi.

U komisiji koja je odlučivala o projektima nije bilo predstavnika nijednog poznatog novinarskog udruženja, već su je činili Velimir Petrušić, predstavljen kao nezavisni stručnjak za medije, Goran Anđelković na predlog Udruženja sportskih novinara Beograda, Biljana Ratković Njegovan na predlog Društva novinara Vojvodine, Zorana Bogdanović na predlog udruženja „ComNet“ i Zorica Karanović, takođe zvanično predstavljena kao nezavisni stručnjak za medije.

Pištaljka će tražiti zapisnike sa sednica da bi se utvrdilo kako su članovi komisije glasali i koje su tačno argumente iznosili u prilog stavova iznetih u šturom obrazloženju rešenja o dodeli sredstava.

Prilog: Rešenje o raspodeli sredstvava za medije 2020


Ekipa Pištaljke

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend