14. sep 2021.

Indeks privatnosti u medijima: Kako se rangiraju srpski mediji

Objavljen je prvi Indeks privatnosti u medijima u Srbiji koji rangira 50 onlajn medija sa aspekta poštovanja standarda zaštite ličnih podataka. Dve godine od stupanja na snagu novog zakona, mediji nisu do kraja uskladili svoje poslovanje na internetu sa propisanim principima, dok pojedini koriste intruzivne tehničke alate u prikupljanju i obradi ličnih podataka.

Indeks privatnosti je kreiran kako bi se mapiralo stanje kao polazna osnova, kao i prostor za unapređenje trenutne prakse medija u Srbiji. Stručnjaci SHARE Fondacije, koji su autori istraživanja, najavljuju da će se istraživanje periodično ponavljati kako bi se pratio razvoj praksi medija i ažurirale promene.

Ne treba izgubiti iz vida da su standardi zaštite privatnosti relativno novi i da proces usklađivanja praksi i dalje traje. Medijski sektor prolazi kroz tranziciju koja donosi primenu svih pravila poštovanja privatnosti korisnika.

Metodologija istraživanja je bazirana na standardima globalne tehničke i građanske zajednice, obavezama Zakona o zaštiti podataka o ličnostii etičkim načelima novinarske profesije u domenu zaštite privatnosti. U uzorku 50 posmatranih medija, 20 medijskih sajtova ostvaruje najveću posetu prema analitici globalnog saobraćaja na internetu, dok je ostalih 30 od značaja za geografsko područje koje pokrivaju, uzrasnu grupu kojoj su namenjeni, ili javni interes koji ostvaruju.

Top 5 najbolje rangiranih medija:

  1. Danas (82/100)
  2. Mozzart Sport (81/100)
  3. BizLife (79/100)
  4. B92 (74/100)
  5. Radio 021 (74/100)

„Smatramo da je izuzetno važno da mediji razumeju svoju ulogu u ekosistemu prikupljanja i obrade ličnih podataka. Postoji čitav niz drugih aktera, od IT giganta do drugih privatnih kompanija, koji monetizuju podatke njihove publike, od čega mediji često nemaju previše koristi, a izlažu se potencijalnom riziku jer obrađuju podatke o ličnosti bez odgovarajućih mera i procedura. Čini se da je to pre slučaj usled nepoznavanja tehničkih procesa u digitalnom okruženju, nego zbog svesnog izigravanja zakona“, navodi Bojan Perkov iz SHARE Fondacije.

Uzimajući u obzir funkcionisanje medija u digitalnom okruženju, neophodno je postojeće prakse i interne politike unaprediti kako bi s jedne strane mogli da iskoriste potencijale digitalne ekonomije, a da sa druge poštuju privatnost svoje publike.

SHARE Fondacija je spremna da u tom procesu pruži stručnu podršku. Na raspolaganju smo svim zainteresovanim medijima za savet i pomoć (info@sharedefense.org).

Indeks privatnosti u medijma je izrađen u okviru projekta Akcija za digitalna prava – unapređenje slobodnog protoka informacija i integriteta medija koji partnerski sprovode BIRN Srbija i SHARE Fondacija, uz finansijsku podršku Balkanskog fonda za demokratiju i MATRA programa.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend