16. jun 2018.

Konsultacije o Medijskoj strategiji u Novom Sadu

Predsednik Nezavisnog društva novinara Vojvodine Nedim Sejdinović izjavio je danas da u novoj Medijskoj strategiji Srbije do 2023. godine, posebno treba obratiti pažnju na oblast dodele državnog novca medijima putem javnih nabavki, sponzorstava, donacija i raznih drugih ugovora, koja je trenutno netransparentna i nevidljiva, a u pitanju je velika količina novca.

„Mnogo više novca odlazi režimskim medijima kroz ove procese nego kroz konkursno sufinansiranje. Naša ideja je da se u novoj medijskoj strategiji ova davanja počnu beležiti kroz Registar medija. Svi podaci i novac koji od državnih institucija, javnih preduzeća i slično, pronađu u Registru, kako bi ta transparentnost pomogla u razumevanju tog problema“, rekao je Sejdinović na Konsultacijama o novoj Medijskoj strategiji u Novom Sadu.

Predstavnik Nezavisnog udruženja novinara Srbije Vukašin Obradović kazao je da je u prethodnoj Medijskoj straegiji, ali i u praksi, zapostavljena tema uticaja građana na rad javnih servisa, koji je sveden na „nekoliko fingiranih javnih rasprava koje organizuju Programski saveti, ali bez ikakvog efekta“.

„Poređenja radi, u susednoj Hrvatskoj, a da ne govorimo o recimo BBC-ju, tom aspektu rada javnih servisa dat je najveći značaj, jer oni postoje zbog građana. U Hrvatskoj postoji poseban poverenik za odnose sa građanima, koji se bavi samo time, a oni kroz razne forme mogu da iznesu svoje mišljenje o radu Hrvatske radio televizije“, rekao je Obradović.

On je dodao da su u zakonskim rešenjima u Hrvatskoj data drugačija ovlašćenja samim Programskim savetima, ali je i sam izbor članova hrvatskog regulatornog tela, koji direkno utiče na rad javnih servisa isto kao i u Srbiji, inkluzivniji za različita mišljenja i društvene strukture.

„Od Javnih servisa zavisi cela medijska scena, jer oni uspostavljaju standarde“, dodao je Obradović i kazao da očekuje da će kroz novu medijsku strategiju ta oblast biti unapređena, i da će biti uvažena postojeća dobra rešenja iz drugih zemalja, a koja su primenjiva u Srbiji.

Novinar CINS-a Dino Jahić naglasio je da je taj medij, kao jedan od novinarskih istraživačkih centara u Srbiji, posebno prepoznao probleme u sferi dostupnosti i pristupu informacijama, kao i u oblasti bezbednosti.

„Ograničavanje pristupa informacijama smatramo za ograničavanje rada novinara, isto kao i sve prisutnije pretnje i pritiske, poput nestanka novinara Stefana Cvetkovića. Problem je što je pristup informacijama uz pomoć Zakona o pristupu sve teži, pa bi nova medijska strategija trebalo da pokrene i nove mehanizme za tu oblast“, rekao je Jahić.

Dodao je da izmene Zakona o slobodnom pristupu informacijama treba da predvide „olakšan pristup“, a ne da se sprovode skriveno od javnosti, jer ako se problemi ne reše, ne samo novinari, već i građani na koje se zakon takođe odnosi, neće imati pristup.

Predstavnik organizacije Lokal Pres Ivan Kovačević, rekao je da nova rešenja u medijskoj strategiji treba posebno da uvažavaju lokalne medije, koji su prema njegovim rečima „malo vidljivi iako su veoma značajni i pokrivaju najveći deo Srbije na lokalnom nivou“.

„Problem je finansiranje, koje zavisi od lokalne sredine u kojoj konkursno sufinansiranje nije pokazalo dobre rezultate. Značajno bi bilo da se u novu strategiju uvrsti i odrednica koliko lokalne samuprave treba da izdvajaju iz budžeta za medije i naš predlog je da to bude do dva odsto“, kazao je Kovačević.

Ono za šta će se Lokal pres zalagati je i da se u strategiju unese i to da na lokalnom nivou ne treba da konkurišu i novac dobijaju mediji koji nisu iz lokalne sredine, što je trenutno slučaj u većini opština, a o čemu su mnogi mediji izveštavali, dodao je Kovačević.

Na konksultacijama u Novom Sadu su učestvovali i predstavnici lokalnih medija, i drugih organizacija i instucija, čiji će predlozi i sugestije biti uneti u dokument za javnu raspravu o Medijskoj strategiji.

U pitanju je dokument Prilozi za Strategiju razvoja sistema javnog informisanja u RS do 2023. godine, na kojem su u prethodnih nekoliko meseci novinarska i medijska udruženja radila u saradnji sa pravnim stručnjacima Krunom Savović i Milošem Stojkovićem.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend