21. okt 2017.

Milioni provladinim tabloidima, „Danas“ nepoželjan

Na poslednjem konkursu Grada Beograda za sufinansiranje medijskih projekata i ove godine gotovo 80 miliona dinara razdeljeno je po oprobanom prošlogodišnjem receptu, medijima bliskim vlasti.

Trećinu cele sume namenjene medijima, čak 23 miliona odneo je Studio B sa povezanim firmama, a najveće sume, po pet miliona dinara, dobili su Alo, Informer i Srpski telegraf.

Među medijima koji nisu „zavredeli“ da njihove projekte finansira Grad Beograd, osim našeg lista, novac opet nisu dobili ni agencija Beta, Medija centar, list Blic. Simptomatično, sredstva neće dobiti ni portal Pištaljka, koji je konkurisao projektom „Istraživanje korupcije i sukob interesa u izvršnim organima Grada Beograda i gradskih opština“.

Studio B je za dva projekta uzeo po 6,5 miliona dinara, a preduzeća povezana sa njegovim vlasnicima, „kućnom budžetu“ dodala su još 10 miliona dinara. Brender d.o.o. dobio je šest miliona dinara, a Irik d.o.o četiri miliona. O firmama povezanim sa Studijom B, od kojih su neke fiktivne, Danas je pisao i nakon prošlogodišnjeg konkursa, kada je ista ekipa odnela polovinu ukupno dodeljenih sredstava, čak 41,5 miliona dinara.

Interesantno je da je najveća suma dodeljena Udruženju rok muzičara Srbije, čak 6,9 miliona dinara. Takođe, višemilionski iznosi otišli su i nepoznatim produkcijskim preduzećima, koja su osnovana neposredno pre raspisivanja ili u toku konkursa. Firma Folim dobila je pet a Zofin četiri miliona dinara.

Predsednik Nezavisnog udruženja novinara Srbije (NUNS) Slaviša Lekić ovogodišnji konkurs nazvao je „očekivanim skandalom“ i dodao da je ova raspodela sredstava „velika pljačka budžetskih sredstava, očitija nego u bilo kom gradu ili palanci u Srbiji“.

– Očekivao sam da će se Siniša Mali i njegova kamarila ponašati kao i prethodnih godina, ali ove godine su preterali. Za razliku od prethodnih konkursa kada su u komisijama bili članovi redakcija koje su dobijale novac, ljudi koji su sredstva sami sebi dodeljivali, ove godine komisiju čini pet potpuno nepoznatih osoba, novinarskih anonimusa za koje ni rođenim familijama niko ne zna da se bave medijima. Poseban skandal je što je Studio B preko povezanih firmi dobio skoro trećinu novca – rekao je Lekić za Danas i dodao da je ova dodela sredstava „još jedan dokaz da je državno ulaganje u medije, odnosno sufinansiranje javnog interesa potpuno obesmišljeno“.

Udruženje novinara Srbije (UNS) ovakvu raspodelu sredstava za sufinansiranje medijskih projekata vidi kao zloupotrebu novca poreskih obveznika i traži od gradonačelnika Siniše Malog da konkurs poništi ali i preuzme odgovornost za odabir članova komisije, u kojoj nema članova reprezentativnih novinarskih udruženja.

– Ponavlja se situacija od prošle godine, opet novac nije dobio list Danas ili portal Pištaljka. Komisija je odlučila da građanima nije potrebno istraživanje o korupciji vlasti u Beogradu. Novac su dobile firme osnovane po raspisivanju konkursa, povezane sa vlasnikom Studija B, sredstva su dobili neki čudni projekti – kaže za Danas Vladimir Radomirović, urednik Pištaljke i predsednik UNS-a.

Radomirović dodaje da je „i ovaj konkurs pokazao da su izmene Zakona o javnom informisanju i medijima“ neophodne.

– Neophodno je da se zakonski propiše da u komisijama koje odlučuju o projektima moraju da budu uključeni i predstavnici reprezentativnih novinarskih udruženja, kako bi se izbegle ovakve manipulacije gde ne znamo ni ko kandiduje članove komisije ni na osnovu kojih kriterijuma – zaključuje Radomirović.

Podsetimo, pravnici NUNS-a su u januaru ove godine pokrenuli upravni spor za obaranje prošlogodišnjeg konkursa, a u ime lista Danas, agencije Beta, nedeljnika Vreme, Medija centra i još nekoliko agencija za medijske sadržaje. Sud još nije odlučivao u ovom predmetu.

Odbijen projekat „Ravnopravni“

Podsetimo, list Danas ni prethodne dve godine nije dobio novac za projekte kojima je konkurisao. Ove godine, Danas je ponudio projekat „Ravnopravni“, koji predviđa periodične stranice posvećene informisanju osoba sa invaliditetom u listu Danas. Među obrazloženjima za odbijanje Danasovog projekta stoji i „nedostatak kapaciteta sa stanovišta resursa za realizaciju projekta“, kao i „nedovoljna opravdanost predviđenog budžeta“. Komisija je uočila i „da bi se projekat realizovao preko elektronskog medija koji kao medij nije zastupljen u dovoljnoj meri kako bi mogao da dopre do većeg broja građana, čime se ne ostvaruje javni interes u oblasti javnog informisanja“.

U komisiji opet „nezavisni stručnjaci“

Predsednik Komisije koja je odlučivala o dodeli sredstava je Ferenc Berček, zamenik predsednika RAB Srbija, a kako je navedeno, na predlog „novinarskih udruženja i medijskih asocijacija. Članovi su Marija Stamenić kao „nezavisni stručnjak za medije“, Vladimir Jovanović i Dragana Milovanović, takođe na predlog novinarskih udruženja, i Nebojša Radošević, „nezavisni stručnjak za medije“. Komisija je odabrana Rešenjem zamenika načelnika Gradske uprave i gradskog sekretara za informisanje Mirjane Pavičić.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend