13. jul 2019.

Pobednik na lanjskom medijskom konkursu produkcija „Essentis“ mora da vrati 2,7 miliona Ministarstvu kulture

Produkcija „Essentis“ koja je na prošlogodišnjem konkursu Ministarstva kulture dobila najviše novca, 4,9 miliona dinara, posle čega su usledile burne reakcije novinarskih udruženja zbog sumnje u zloupotrebu javnog novca, mora da vrati više od polovine tog iznosa, saznaje Udruženje novinara Srbije (UNS).

Prema UNS-ovom saznanju Ministarstvo traži da produkcija „Essentis“ vrati 2.715.000 dinara jer nije opravdala operativne troškove u skladu sa konkursnom prijavom.

Za personalne troškove za koje je „Essentis“ potrošio 2.185.000 dinara, Ministarstvo je dalo ovoj produkciji rok od osam dana da ih opravda. U protivnom i taj novac moraće da vrati.

Pre mesec dana, na pitanje UNS-a da li je firma „Essentis“ opravdala prošlogodišnji projekat pod nazivom „Srbija-100 godina nakon Soluna“, državni sekretar u Ministarstvu kulture Aleksandar Gajović odgovorio je da je pitanje „malo nejasno, jer je njegova poenta nerazumljiva“.

„Narativ pomenute firme ima isti status, kao i svi drugi. Kad bude urađen, biće dostupan javnosti“, rekao je UNS-u Gajović.

Međutim, u prijavi projekta produkcije „Essentis” na konkurs Ministarstva, u koju je UNS imao uvid, nisu navedeni personalni troškovi, na šta su, nakon objavljivanja rezultata konkursa, u avgustu prošle godine, novinarska i medijska udruženja skrenula pažnju ministru kulture Vladanu Vukosavljeviću.

Vukosavljević je tada medijima saopštio da je zbog sumnje novinarskih i medijskih udruženjada je bilo nezakonitosti formirana radna grupa, kao i da će zaključci javno biti saopšteni.

U zaključcima Radne grupe, u koje je UNS imao uvid, a oni do danas javno nisu saopšteni, navodi se da „sva sredstva koja je firma ‘Essentis’ tražila za proizvodnju medijskih sadržaja, moraju po realizaciji projekta biti opravdana“, jer će u suprotnom, prema potpisanom ugovoru, Ministarstvo tražiti povraćaj novca.

Produkciju „Essentis“, koja je do dobijanja novca na konkursu Ministarstva kulture javnosti bila nepoznata, prati promena vlasnika, prekid saradnje sa rediteljem, otkaz u RTS-u, sporni podaci u filmu…  Film nije emitovan na RTS-u, uprkos tome što je „Essentis” komisiji Ministarstva podneo potvrdu da će biti prikazan na Javnom servisu.

Sporno pravdanje troškova projekta

U izveštaju o pravdanju operativnih troškova produkcije „Essentis“, u koji je UNS imao uvid, navodi se da je 2.715.000 dinara potrošeno za tehničku opremu, iako je u prijavi na konkurs Ministarstva ova produkcija navela da je poseduje.

Novac je potrošen za najam kamere, stativa, monitora, objektiva, tonske opreme, rasvete, specijalne efekte, montažu…

U obrascu prijave projekta produkcije „Essentis“ na konkurs, u delu tehnički kapaciteti, navedeno je da ova firma poseduje HD kameru Panasonic AF100, komplet Nicon i Laica optiku, nelinearnu montažu, rasvetu i tonsku opremu.

Inače, identične podatke o tehničkim kapacitetima u prijavi na prošlogodišnji konkurs za televizije i produkcije navela je i firma G.F.C. koja je dobila 3,7 miliona dinara, na šta su novinarska i medijska udruženja ukazala u pismu ministru Vukosavljeviću, ističući vezu ove dve firme koje su dobile najviše novca.

Produkcija „Essentis“ je u pravdanju personalnih troškovi navela da je milion potrošila na „honorare produkcije“, po pola miliona na „sektor scenografije“ i „honorare postprodukcije“, kao i 185 hiljada dinara na „gafer i rasvetljivač“.

Podsetimo, UNS je prošle godine utvrdio da produkcija „Essentis“ ne proizvodi medijski sadržaj, nema zaposlene, niti isplaćuje honorare. Međutim, u prijavi ove firme na konkurs u rubrici „broj zaposlenih (ukupan broj stalno zaposlenih i honorarnih saradnika)“ navedeno je da ih ima 15.

Prema evidenciji Agencije za privredne registre (APR), firma „Essentis“ u 2014. godini bila je neaktivna. Iz finansijskih izveštaja sa sajta APR-a u 2015, 2016. i 2017. godine vidi se da nije isplaćivan novac po osnovu autorskog i ugovora o delu, odnosno nisu isplaćivani honorari.

Film nije emitovan na RTS-u, sadržaj sporan

Film „Srbija – 100 godina nakon Soluna“ firme „Essentis“ nije emitovan na Radio-televiziji Srbije (RTS), iako je to bilo predviđeno projektom za koji je ova produkcija dobila 4,9 miliona dinara.

U programskoj šemi, objavljenoj na sajtu RTS-a decembra prošle godine, najavljeno je emitovanje filma, što se nije desilo.

Na pitanje UNS-a zašto film „Srbija – 100 godina nakon Soluna“ nije prikazan, u RTS-u su tada odgovorili da „pomenuti sadržaj nije, niti će biti emitovan, jer nisu ispoštovane interne procedure RTS-a“.

U februaru ove godine izvršni direktor programske podrške RTS-a Aleksandar Đorđević dobio je otkaz zbog namere da mimo procedura emituje ovaj film.

Otkaz Đorđeviću, prema saznanjima UNS-a, usledio je nakon drugog pokušaja da film produkcije „Essentis“ bude emitovan na Javnom medijskom servisu.

Đorđević je tada potvrdio UNS-u da je dobio otkaz u RTS-u zbog filma u produkciji „Essentis“, kao i da „ne može da kaže“ na čiji nalog ga je prosledio redakciji TV programa za emitovanje.

Inače, film „Srbija-100 godine nakon Soluna“ emitovan je decembra 2018. i januara 2019. godine na Prvom programu Radio-televizije Vojvodine, u četiri epizode, piše u pravdanju projekta produkcije “Essentis” Ministarstvu kulture.

Vlasnik produkcije „Essentis“ Vladimir Đurić naveo je, uz pravdanje projekta da film nije emitovan na RTS-u.

„Usled velike gužve i prebukiranosti programske šeme pred Novu godinu na RTS-u film nije emitovan, iako je najavljen u programskoj šemi. U toku 2019. godine, a najkasnije do 31. 12. biće emitovan u prigodnom trenutku na nacionalnom servisu“, navodi se u obrazloženju Ministarstvu kulture, a koje je potpisao Vladimir Đurić.

Međutim, obrazloženje Đurića suprotno je odgovoru UNS-u iz RTS-a u kojem stoji da film „nije, niti će biti emitovan“, kao i činjenice da je zbog pokušaja emitovanja filma „Srbija-100 godina nakon Soluna“ izvršni direktor programske podrške Aleksandar Đorđević dobio otkaz.

Podsetimo, Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS) u januaru ove godine reagovalo jer je u filmu „Srbija-100 godina nakon Soluna“ saopšten podatak da je „u logoru Jasenovac ubijeno više od 88 hiljada ljudi, što je devet puta manje od broja žrtava koji navode istoričari“.

„Na primer, prema podacima izraelskog instituta za Holokaust ’Šem olam’ u Jasenovcu je bilo 700 hiljada žrtava“, naveo je NUNS u saopštenju.

Ministar kulture Vladan Vukosavljević je povodom podatka u filmu o broju žrtava u logoru Jasenovac za Večernje novosti izjavio da na konkursu MKI komisija koja je odlučivala „nije imala uvid u potpuni scenario pomenutog filma već samo u opis projekta, što je standardni model“.

Vukosavljević je tada rekao da se Ministarstvo protivi „svemu što se ne oslanja na metodološki ispravne i naučno utemeljene podatke o broju žrtava genocida nad srpskim narodom u takozvanoj NDH“, kao i da je „nedopustivo svako pojednostavljivanje i manipulisanje brojem žrtava bez navođenja izvora i rezervi, i to predstavlja grubo kršenje moralnog kodeksa“.

Reditelj „okončao saradnju“, firma promenila vlasnika

Ključni učesnici projekta „Srbija-100 godina nakon Soluna“, kako se navodi u prijavi, su producent Tatjana Lukić, scenarista Miloš Rajković i reditelj Ivan Živković.

Živković je sredinom oktobra prošle godine rekao da neće učestvovati u realizaciji ovog projekta.

„Nisam više deo tog projekta, mi smo našu saradnju okončali, pre svega zbog nemogućnosti usklađivanja termina. Ne znam tačno zašto, produkcija je imala pretpostavljam svoje turbulencije, ja sam u međuvremenu krenuo da radim svoje stvari i neki prozor vremena u kome je to bilo moguće je prošao“, rekao je tada Živković.

On je rekao da nisu „nikada imali ugovor“ i da je to sve više bio dogovor“.

Firma “Essentis“ je početkom septembra prošle godine promenila vlasnika. Umesto dotadašnje vlasnice Tatjane Lukić novi vlasnik postao je Vladimir Đurić, poznat kao „Đura mornar“.

Inača, Tatjana Lukić je nakon što je sajt „Danas“ objavio pismo novinarskih i medijskih udruženja ministru Vladanu Vukosavljeviću, uputila odgovor u kome se, između ostalog, navodi da se „suzdrže od svakog daljeg objavljivanja tekstova koji sadrže jednostrane, pristrasne i pre svega netačne informacije“.

„Upozoravamo da ćemo nastaviti da pratimo informacije koje objavljujete, te da nećemo oklevati, za slučaj da ne postupite u skladu sa navedenim zahtevima, da protiv vaših novinara, urednika i izdavača, pokrenemo sve postupke koji nam stoje na raspolaganja“, stoji u odgovoru „Danasu“ Lukić.

Vladimir Đurić prvo je UNS-u negirao da je novi vlasnik „Essentisa“, a zatim priznao da jeste.

U prepisci sa UNS-om Đurić je između ostalog, pitao „čije interese UNS zastupa“ i istakao da njihov advokatski tim „već radi na zaštiti integriteta njihove produkcije koju neosnovano napadaju pojedini ljudi iz UNS-a krijući se iza krovnog udruženja novinara, što smatraju neprimerenim i neosnovanim, a što ozbiljno narušava njihov ugled“.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend