17. jun 2022.

Žujović: Vladan Stefanović je prošle godine dobio 44 miliona na konkursima za svoje medije

„Četiri medija u vlasništvu Vladana Stefanovića i članova njegove porodice (VTV, ’V Production’, Radio Subotica, Magazin ’Dani’) trenutno su drugi po prihodima na medijskim konkursima u Srbiji sa iznosima od više miliona dinara“, izjavio je za Danas glavni i odgovorni urednik portala Subotičke.rs, Branko Žujović.

Foto: Pixabay

U Subotici nije tajna da godinama unazad najviše novca građana na gradskom konkursu za sufinansiranje projekata iz oblasti medija dobijaju Stefanovićevi mediji. Drugi po visini dobijenih sredstava je Yu Eco Subotica koja se nalazi u vlasništvu Jožefa Pintera.

Grad Subotica je ove godine za ukupno 44 medija opredelio sredstva u ukupnom iznosu od 40.100.000 dinara.

Uvidom Danasa u dokumentaciju dostupnu na zvaničnom gradskom sajtu vidi se da je VTV Subotica za projekat „Kroz Suboticu“ dobio 4.500.000 dinara, Magazin “Dani” je za projekat „Čuvamo ćirilicu“ dobio 3.600.000 dinara, dok je za V Production Subotica „Idemo na izložbu“ opredeljeno 2.000.000 dinara, a Radio Subotica je za „Jezički mozaik“ dobio 2.000.000 dinara – što je ukupno 12.100.000 dinara.

„Sveobuhvatna kontrola ne može da se ostvari bez snažne podrške

Analizom desetine medijskih projekata proteklih meseci, Žujović kaže da su gore navedene četiri firme na medijskim konkursima, zaključno sa prošlom godinom, „inkasirale najmanje 147.000.625 dinara, odnosno 1.211.591 evro, a ovoj sumi treba pridodati i Stefanovićeve prihode od ’bočnih igrača’, poput nekoliko udruženja, koja nimalo nisu zanemarljivi“.

„Stefanoviću je data mogućnost da jednim te istim projektom, lane je to bio projekat ’Život, ljudi, događaji’, konkuriše u velikom broju opština i gradova u Vojvodini i da dobije enormna sredstva, uprkos tome što je pomenuti projekat koncipiran kao medijska salata u koju može da se doda ili ubaci bilo koji medijski sadržaj, u rasponu od vesti do intervjua i od kulture do sporta“, tvrdi Žujović.

On napominje da su samo prošle godine, „Stefanovićevi konkursni prihodi tako premašili 44 miliona dinara“.

Pritom, kako navodi Žujović, „Stefanović preko ’gongo’ organizacija, kao što je „ComNet“ ili Asocijacija radio-televizija Srbije, zajedno sa ostalim sličnim organizacijama, kontroliše medijske komisije“.

Dodaje da takva sveobuhvatna kontrola ne može da se ostvari bez snažne podrške.

„Niko nema ništa protiv da Stefanovićevi mediji, čak i ovakvi kakvi su – servilni, ćutljivi i poćudni, dobijaju značajnija sredstva u Subotici ili Bečeju, gde su sedišta njegovih medija. I u takvim medijima rade naše kolege koji treba da donesu hranu u svoj dom, plate utrošenu struju ili vode decu na letovanje. Pri tome, sudeći prema dokumentaciji do koje smo došli, zaposleni u Stefanovićevim medijima dobijaju najnižu, zagarantovanu zaradu, iako učestvuju u realizaciji ogromnog broja lukrativnih projekata“, kaže Žujović.

„Finansiranje lokalnih medija će i dalje samo mutirati

Kako navodi, problem lošeg načina finansiranja lokalnih medija nije od juče i on nije endemska anomalija ove vlasti.

„Problem je poslednjih godina samo metastazirao, zahvaljujući, pre svega, nesputanom procvatu jedne do sada neviđene bahatosti i beskrupuloznosti. Iz ovoga sledi da će problem finansiranja lokalnih medija dalje samo mutirati, ukoliko ga budemo poimali u začaranom binarnom kodu vlast – opozicija“, ocenjuje Žujović.

Pitanje je, smatra, kako da se profesionalni novinari odupru svemu ovome i kako da medije sačuvamo da se svi do jednog ne pretvore u pijačne tezge, kolektore klikova i servise centara moći.

„Ujedinjujući se oko temeljnih vrednosti profesije i međusobnom solidarnošću po svaku cenu, bez obzira na cenu i razlike. Insistirajući na poštovanju Kodeksa novinara Srbije i suštinskoj primeni Zakona o javnom informisanju“, ocenjuje Žujović.

Dodaje da ovakvi mediji kupe kajmak na konkursima i ćute o onome što se zaista dešava oko nas.

Žujović je za Danas rekao da je Stefanoviću putem i-mejla slao pitanja za svaku temu o kojoj je pisao i da je prvobitno dobio od njega obećanje da će na njih odgovoriti, ali da ipak nije odgovorio ni na jedno pitanje, kao ni na pitanja poslata putem SMS poruka.

Kolundžija: „Srećni dobitnici na konkursima unapred znaju“

Novinar Cenzolovke, Denis Kolundžija, koji godinama prati i piše o finansiranju lokalnih medija, kaže za Danas da Akcioni plan za Medijsku strategiju, inače, predviđa izmenu zakonskih odredbi koje se upravo tiču projektnog sufinansiranja medija i to ispravljajući anomalija u tom procesu o kojima su pojedini mediji svih ovih godina pisali.

„Ukoliko se to nekim čudom zaista desi, svi ti silni napisi proteklih godina i o medijskim komisijama i samim konkursima, konačno će dobiti smisao“, navodi Kolundžija.

Zaposlenima u lokalnim samoupravama najvažnije je da u predviđenom roku od medija dobiju finansijski izveštaj, kaže Kolundžija i dodaje da se u tim izveštajima navodi kako je medij potrošio novac i da li ti troškovi odgovaraju budžetu projekta.

„Za ostalo niti imaju kapaciteta, niti imaju interesovanja. Oni će registrovati da se u izveštaju, recimo, nalazi odgovarajući broj linkova sa Jutjuba, kako je i predviđeno projektom, ali ih neće otvarati i tako neće ustanoviti da su svi ti video klipovi možda aplodovani na Jutjub istog dana u decembru, pa čak i oni na kojim se vide kupači, na plus 40, na gradskoj plaži“, navodi Kolundžija.

Dodaje da je za sve ove godine, malo članova tih komisija bilo spremno da otvoreno govori o tome.

„Meni nekad to liči na glasanje na Evroviziji, kada unapred znate koja će zemlja kojoj dati maksimalni broj bodova – e, ovde se za većinu, ako ne i za sve, lokalnih samouprava unapred zna kako će komisija odlučiti i koji će mediji dobiti novac na konkursu; ponekad je čak moguće predvideti i tačan iznos. U svakom slučaju, ti ’srećni dobitnici’, po pravilu, nisu od onih koji kritički pišu o lokalnim vlastima i poštuju uzuse profesije“, napominje Kolundžija.

„Četiri medija u vlasništvu Vladana Stefanovića i članova njegove porodice (VTV, ’V Production’, Radio Subotica, Magazin ’Dani’) trenutno su drugi po prihodima na medijskim konkursima u Srbiji sa iznosima od više miliona dinara“, izjavio je za Danas glavni i odgovorni urednik portala Subotičke.rs, Branko Žujović.

U Subotici nije tajna da godinama unazad najviše novca građana na gradskom konkursu za sufinansiranje projekata iz oblasti medija dobijaju Stefanovićevi mediji. Drugi po visini dobijenih sredstava je Yu Eco Subotica koja se nalazi u vlasništvu Jožefa Pintera.

Grad Subotica je ove godine za ukupno 44 medija opredelio sredstva u ukupnom iznosu od 40.100.000 dinara.

Uvidom Danasa u dokumentaciju dostupnu na zvaničnom gradskom sajtu vidi se da je VTV Subotica za projekat „Kroz Suboticu“ dobio 4.500.000 dinara, Magazin “Dani” je za projekat „Čuvamo ćirilicu“ dobio 3.600.000 dinara, dok je za V Production Subotica „Idemo na izložbu“ opredeljeno 2.000.000 dinara, a Radio Subotica je za „Jezički mozaik“ dobio 2.000.000 dinara – što je ukupno 12.100.000 dinara.

„Sveobuhvatna kontrola ne može da se ostvari bez snažne podrške

Analizom desetine medijskih projekata proteklih meseci, Žujović kaže da su gore navedene četiri firme na medijskim konkursima, zaključno sa prošlom godinom, „inkasirale najmanje 147.000.625 dinara, odnosno 1.211.591 evro, a ovoj sumi treba pridodati i Stefanovićeve prihode od ’bočnih igrača’, poput nekoliko udruženja, koja nimalo nisu zanemarljivi“.

„Stefanoviću je data mogućnost da jednim te istim projektom, lane je to bio projekat ’Život, ljudi, događaji’, konkuriše u velikom broju opština i gradova u Vojvodini i da dobije enormna sredstva, uprkos tome što je pomenuti projekat koncipiran kao medijska salata u koju može da se doda ili ubaci bilo koji medijski sadržaj, u rasponu od vesti do intervjua i od kulture do sporta“, tvrdi Žujović.

On napominje da su samo prošle godine, „Stefanovićevi konkursni prihodi tako premašili 44 miliona dinara“.

Pritom, kako navodi Žujović, „Stefanović preko ’gongo’ organizacija, kao što je „ComNet“ ili Asocijacija radio-televizija Srbije, zajedno sa ostalim sličnim organizacijama, kontroliše medijske komisije“.

Dodaje da takva sveobuhvatna kontrola ne može da se ostvari bez snažne podrške.

„Niko nema ništa protiv da Stefanovićevi mediji, čak i ovakvi kakvi su – servilni, ćutljivi i poćudni, dobijaju značajnija sredstva u Subotici ili Bečeju, gde su sedišta njegovih medija. I u takvim medijima rade naše kolege koji treba da donesu hranu u svoj dom, plate utrošenu struju ili vode decu na letovanje. Pri tome, sudeći prema dokumentaciji do koje smo došli, zaposleni u Stefanovićevim medijima dobijaju najnižu, zagarantovanu zaradu, iako učestvuju u realizaciji ogromnog broja lukrativnih projekata“, kaže Žujović.

„Finansiranje lokalnih medija će i dalje samo mutirati

Kako navodi, problem lošeg načina finansiranja lokalnih medija nije od juče i on nije endemska anomalija ove vlasti.

„Problem je poslednjih godina samo metastazirao, zahvaljujući, pre svega, nesputanom procvatu jedne do sada neviđene bahatosti i beskrupuloznosti. Iz ovoga sledi da će problem finansiranja lokalnih medija dalje samo mutirati, ukoliko ga budemo poimali u začaranom binarnom kodu vlast – opozicija“, ocenjuje Žujović.

Pitanje je, smatra, kako da se profesionalni novinari odupru svemu ovome i kako da medije sačuvamo da se svi do jednog ne pretvore u pijačne tezge, kolektore klikova i servise centara moći.

„Ujedinjujući se oko temeljnih vrednosti profesije i međusobnom solidarnošću po svaku cenu, bez obzira na cenu i razlike. Insistirajući na poštovanju Kodeksa novinara Srbije i suštinskoj primeni Zakona o javnom informisanju“, ocenjuje Žujović.

Dodaje da ovakvi mediji kupe kajmak na konkursima i ćute o onome što se zaista dešava oko nas.

Žujović je za Danas rekao da je Stefanoviću putem i-mejla slao pitanja za svaku temu o kojoj je pisao i da je prvobitno dobio od njega obećanje da će na njih odgovoriti, ali da ipak nije odgovorio ni na jedno pitanje, kao ni na pitanja poslata putem SMS poruka.

Kolundžija: „Srećni dobitnici na konkursima unapred znaju“

Novinar Cenzolovke, Denis Kolundžija, koji godinama prati i piše o finansiranju lokalnih medija, kaže za Danas da Akcioni plan za Medijsku strategiju, inače, predviđa izmenu zakonskih odredbi koje se upravo tiču projektnog sufinansiranja medija i to ispravljajući anomalija u tom procesu o kojima su pojedini mediji svih ovih godina pisali.

„Ukoliko se to nekim čudom zaista desi, svi ti silni napisi proteklih godina i o medijskim komisijama i samim konkursima, konačno će dobiti smisao“, navodi Kolundžija.

Zaposlenima u lokalnim samoupravama najvažnije je da u predviđenom roku od medija dobiju finansijski izveštaj, kaže Kolundžija i dodaje da se u tim izveštajima navodi kako je medij potrošio novac i da li ti troškovi odgovaraju budžetu projekta.

„Za ostalo niti imaju kapaciteta, niti imaju interesovanja. Oni će registrovati da se u izveštaju, recimo, nalazi odgovarajući broj linkova sa Jutjuba, kako je i predviđeno projektom, ali ih neće otvarati i tako neće ustanoviti da su svi ti video klipovi možda aplodovani na Jutjub istog dana u decembru, pa čak i oni na kojim se vide kupači, na plus 40, na gradskoj plaži“, navodi Kolundžija.

Dodaje da je za sve ove godine, malo članova tih komisija bilo spremno da otvoreno govori o tome.

„Meni nekad to liči na glasanje na Evroviziji, kada unapred znate koja će zemlja kojoj dati maksimalni broj bodova – e, ovde se za većinu, ako ne i za sve, lokalnih samouprava unapred zna kako će komisija odlučiti i koji će mediji dobiti novac na konkursu; ponekad je čak moguće predvideti i tačan iznos. U svakom slučaju, ti ’srećni dobitnici’, po pravilu, nisu od onih koji kritički pišu o lokalnim vlastima i poštuju uzuse profesije“, napominje Kolundžija.

Podseća da se novac redovno dodeljuje medijima koji poslovično krše Kodeks novinara Srbije i koji se više bave propagandom nego novinarstvom.

„Novcem na konkursu takvi mediji obezbeđuju svoju egzistenciju, vlast pak dobija kontrolu nad njima i, naravno, isključivo pozitivni publicitet“, kaže Kolundžija.

Danas je pozvao Vladana Stefanovića za komentar povodom optužbi iznetih u okviru serijala tekstova objavljenih na portalu Subotičke.rs.

„Nisam sve pratio, niti me zanima šta on piše. Mi ćemo uskoro, s obzirom da su napadnuta naša udruženja i ja, podneti tužbe i putem saopštenja ćemo reći šta imamo da kažemo“, rekao je kratko Stefanović za naš portal.

Šveljo

Prema Žujovićevom mišljenju u isisavanje konkursnog novca učestvuju i potpuno nepoznati ’bočni igrači’ poput izvesnog Milana Švelje koji je na gradskom konkursu za medije dobio 2.500.000 dinara.

“Šveljo je svoju firmu ’Video kreativa tim’ osnovao u vreme održavanja prošlogodišnjih konkursa. Uvidom u dokumentaciju, pokazalo se da je on sav novac, dobijen u Subotici i ostalim gradovima, poput kakve konkursne transmisije ili finansijskog protočnog bojlera, prosledio drugim firmama i organizacijama, iako je u projektima navodio da ima četvoro angažovanih profesionalaca, mobilni studio i najmodernije kamere. Novac je prabacivao firmama Vladana Stefanovića, ali i ostalih učesnika“, tvrdi Žujović.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend