01. maj 2019.

Hleba i igara ljudskim životima

Usred aktuelnih dešavanja u vezi sa opsadom pekare „Roma” u Borči od strane neimenovanih desničarskih grupa, počele su da se pojavljuju zanimljive zakonitosti u agregaciji lažnih vestioko ove teme.

Blic, na koji se mnogi pozivaju, izvestio je da se „vlasnik pekare slikao sa simbolom Velike Albanije”, a niti je u pitanju vlasnik (u pitanju je njegov brat), niti je u pitanju simbol Velike Albanije, već „Duart e kryqëzuara”, simbol etničkih Albanaca koji je i na međunarodnom znakovnom jeziku simbol za državu Albaniju.

“ alt=““ aria-hidden=“true“ />

Portal Srbija danas takođe je preneo da je u pitanju vlasnik pekare i još su dodali da je „fotografija koja je izazvala revolt objavljena na fejsbuku pre nekoliko dana”, iako je ona objavljena na Instagramu još 2017. godine. Nažalost, prisustvo novogodišnjih ukrasa nije bilo jasan pokazatelj medijima da je u pitanju neka od prethodnih zima. Ne jedini, ovaj portal je istakao i da se ipak radi o vlasnikovom sinu, iako kako FN Tragač saznaje, sin vlasnika pekare Roma imasvega četiri godine.

“ alt=““ aria-hidden=“true“ />

 

Na dan između Velikog petka, kada hrišćani obeležavaju raspeće Isusa Hrista i Uskrsa, tzv. „najradosnijeg hrišćanskog praznika” — grupa ekstremista nosila je zastavu „S verom u boga za kralja i otadžbinu”, a odsečenu svinjsku glavu mazala je i potom ostavila na vozilu vlasnika pekare u Borči. Tokom ovog „performansa”, kako ga naziva Pavle Bihali-Gavrin, upravitelj „Fondacije Pokret Levijatan”, uzvikivano je „Ubij, zakolji, da Šiptar ne postoji” i pevano je o paljenju džamija, navode brojni domaći mediji, među kojima su Blic i Politika.

Netačnu informaciju da je u pitanju vlasnik pekare, ili njegov sin preneli su još Gora press,SandžačkeNaši u svetuTime.rsReporterSC RadarPravdaBurina.netInformerAlo!,SputnjikPolitikaKrstaricaKurirEspresoDanasMondo (ispravili u međuvremenu), B92,Tanjug24 sataSrbija24Večernje novostiIndeks onlineNacionalistRTVDnevnik (ispravili u međuvremenu), NSPMTV Most infoMojeNaselje.netŽigInfoSrbija javljaSrbi na okupRadio OazaHronograf.netSkandalozno.netA1 infoVesti onlineNedeljnik Afera, Beta, N1 (ispravili u međuvremenu)…

Telegraf je preneo i poziv na protest.

Uzburkavanje javnosti povodom albanskih pekara nije počelo na Veliku subotu.

Još krajem decembra, portal ProkupljeOnline bez navođenja izvora ili pružanja dokaza pisao je „da se tokom minulih nedelja izvesni Likaj Riz, Albanac i vlasnik nekoliko pekara, fotografisao sa simbolom dvoglavog orla”, koji ovaj put predstavljaju kao „simbol terorističkih organizacija OVK i UČK (U pitanju su srpski i albanski akronim iste organizacije — tzv. „Oslobodilačke vojske Kosova”; engleski je KLA)”. Takođe su naveli, pozivajući se na Dnevnu gazetu, da je to „mnoge naljutilo, imajući u vidu da su ove terorističke organizacije izvršile genocid nad Srbima na Kosovu, da ugledni pekari iz Srbije šalju podršku ogromnim taksama Kosova prema Srbiji, da je dobro poznato da svi imućniji Albanci imaju obavezu da na mesečnom nivou izdvajaju novac za projekat “Republika Kosovo” i u zaključku se pita da li će se ova provokacija odraziti na biznis Likajevih i da li će se Srbi konačno opametiti i početi da kupuju srpski hleb, a ne hleb finansijera koljača i ubica srpske dece”. Originalni članak sa sajta Dnevne gazete uklonjen je, a sajt Agencije za privredne registre potvrđuje nam da je poslednja od tri pekare u vlasništu jedinog Likaj Rize (66) brisana iz registra još 2011, a i one su sve bile u Rumi.

Osim što se u naslovu pominje i misteriozni „Poziv na bojkot” kojeg drugde nema, čovek sa slike teško da ima 66 godina. Ovo su preneli još Govori Srbija i portal Naš Beograd.

Potom je 21. marta 2019. usledio slučaj „Dolovo” tokom kojeg su se meštani okupili i opkolili pekaru u selu kod Pančeva, vrlo nalik slučaju „Borča”, nakon što su se pojavile fotografije radnika pekare sa gestovima dvoglavog orla. Povodom ovog događaja, javnosti se sa svežim fotografijama obratila i Milica Đurđević iz „Zavetnika”, nakon čega je usledio tekst portala Srbija Danas o „čudnim ospicama” i navodna „otkrivanja stravičnih detalja o trovanju”.

Samo pet dana kasnije, 26. marta, FB grupa NS Danas — Novosadski portal počinje sa objavljivanjem neproverenih navoda da su pekare u Novom Sadu čiji su vlasnici Albanci podigle cene hlebabureka i peciva, pozivajći se na dojave „jednog svog pratioca”, ograđujući se da i oni sami „ne znaju koliko je informacija tačna”.

„Kako imamo informaciju od jednog pratioca našeg portala, albanske pekare u Novom Sadu podigle su cenu bureka pre mesec dana, a cenu hleba i peciva pre desetak”, navodi se na portaluNS Danas.

Zdravko Šajatović iz udruženja pekara Žitounija Novi Sad rekao je za FakeNews Tragač da nema informacije o rastu cena, ali da ne vidi poentu u prebrojavanju krvnih zrnaca. „Meni to sve ima čudan ukus, te ne bih komentarisao cene jer mi živimo u tržišnoj ekonomiji i cene se formiraju slobodno. Ako neko hoće da diže cene, ulazi u rizik od gubitka mušterija jer je konkurencija ogromna”, navodi Šajatović.

U komentarima objave na Fejsbuku, portal je čak pozvao čitaoce da napišu nazive albanskih pekara u Novom Sadu.

Na Veliku subotu, 28. aprila, desio se slučaj „Borča” sa početka teksta, dan kasnije usledila su targetiranja Tekija Binaja, kao navodnog vlasnika pekare „Violeta” i nepotkrepljene optužbe na njegov račun, kao i uvrede i povezivanje sa nasiljem na Kosovu.

“ alt=““ aria-hidden=“true“ />

Autor ovih objava bio je ponovo NS Danas, ali kako se sam ogradio, preuzeo je tekst (uz druge ilustracije i neke svoje paušalne ocene) sa stranice Evroazijska unija, koja je istog 29. aprila uvela pojam „šiptarske pekarske mafije”, ali i poziv na proterivanje iz Srbije.

 

“ alt=““ aria-hidden=“true“ />

Radnici pekare u Dolovu zatvorili su je i napustili su Srbiju, a istog dana zatvorene su još dve pekare albanskih vlasnika u Pančevu, potvrđuju lokalci za FN Tragač. Florim, radnik pekare Roma iz Borče, prema navodima vlasnika Gjuraja, napustio je Srbiju iz straha za sopstveni život. Imate li somuna i hleba za danas? A komšiju? Prijatno.

 

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend