04. nov 2021.

Milena Popović (Istinomer): Šansa za vraćanje čitalaca

Uveliko gazimo drugu godinu koju nam “jede” zdravstvena kriza izazvana kovidom – 19. Uporedo sa ratom protiv korona virusa borimo se sa pošasti moderno nazvanom infodemija. Ovaj izraz upotrebili su zvaničnici Svetske zdravstvene organizacije pokušavajući da objasne količinu informacija koja kruži internetom i kojom brzinom se, osim samog virusa šire i dezinformacije.

Lažne vesti nisu novosti i nije ih izmislila korona, ali poslednjih godinu i po dana zagospodarile su društvenim mrežama toliko da se često osećamo kao da smo u paralelnoj stvarnosti kojom vladaju teorije zavere, laži, dezinformacije, poluinformacije i izmišljotine.

Samo tokom proteklog meseca mogli smo na fejsbuku da pročitamo “da je zbog vakcina protiv kovida 19 umrlo više ljudi nego usled posledica svih drugih vakcina u poslednjih 20 godina”“da vakcine izazivaju retko sistemsko oboljenje kod dece”“da se vakcinisani prate pomoću mikročipeva”“da je Žak Atali najavio pandemiju, eutanaziju starijih i smanjenje stanovništva”“da su testovi na koronu besmisleni”… Zajedničko svim ovim tvrdnjama je da su potpuno – izmišljene.

Nepoverenje u institucije širom sveta dovelo je do toga da će građani pre poverovati nepoznatom profilu na fejsbuku nego lekarima i naučnicima koji su uložili godine u učenjei istraživanje.

Premda dobar deo njih časno brani svoju profesiju u ovoj krizi, ima, nažalost i onih koji prodaju svoje obrazovanje za malo slave na jutjubu, fejsbuku, ili kao u Srbiji televizijama sa nacionalnom frekvencijom.

Ni cela vojska onih koji proveravaju ove sumnjive objave nije dovoljna da dokuči, razveje, razmontira i raskrinka lažne vesti koje plasiraju uticajni “stručnjaci”, kvazi naučnici, lažni doktori i “dobro informisani” poznanici.

Posebno brine što u lancu prenošenja neproverenih informacija često učestvuju i mediji – pravi mediji čija je osnovna funkcija da plasiraju proverene i tačne vesti. U borbi za koji klik više postaju oružje u rukama onih koji na ovoj krizi ne samo da stiču svojih pet minuta slave, već i zarađuju dajući lažnu nadu sluđenim građanima.

A baš ti uplašeni građani okrenuli su se pseudo stručnjacima na društvenim  mrežama jer su izgubili poverenje u tradicionalne medije koji ne mogu da pobede takmičući se sa neimenovanim, sumnjivim, neproverenim izvorima, već suprotno. Mediji imaju istorijsku šansu da u ovoj krizi ponovo dođu do svojih čitalaca i povrate njihovo poverenje. Mediji su ti koji zbunjenim i uplašenim ljudima mogu (i moraju) da pruže proverene i tačne informacije i pokažu da za razliku od opskurnih stranica i sumnjivih profila stoje na braniku interesa javnosti.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend