17. feb 2020.

Tanjug prećutao da je država platila za pohvalni tekst jer to ne smatra „ključnim“

Nakon teksta Raskrikavanja „Fajnenšl Tajms nije rekao da Srbija munjevito ide napred“, u kome smo dokazali da su pohvalni tekst o srpskoj ekonomiji mediji predvođeni Tanjugom pogrešno pripisali FT kao i da je on plaćen, Tanjug je saopštio da je to tačno, ali da to nisu naveli  jer im nije bilo ključno. Optužujući Raskrikavanje da ne zna kako se tačno zove magazin koji je objavio izveštaj, Tanjug je napravio novu grešku: tvrde da je izveštaj objavio „FD Intelligence“, iako tako nešto i ne postoji. 

Tanjug je naveo da ih Raskrikavanje „tužaka, prećutkuje činjenice i, usput, pokazuje neznanje“ zbog navoda koje smo izneli u tekstu „Fajnenšl Tajms nije rekao da Srbija munjevito ide napred“.

U tom tekstu Raskrikavanje je dokazalo da su pohvalni izveštaj o srpskoj ekonomiji i Siniši Malom domaći mediji predvođeni Tanjugom pogrešno pripisali britanskom listu – izveštaj je objavio FDI magazin, publikacija koju objavljuje ista firma ali koja nije isto što i FT, ali još važnije je što se radi o plaćenom sadržaju: njegovu izradu su platili Ministarstvo finansija Srbije, Privredna komora i nekoliko lokalnih samouprava.

Nijedan od domaćih medija, a pre svega Tanjug čiji su izveštaj mnogi preneli, nije napisao da je ovaj izveštaj sponzorisan.

Ova novinska agencija u odgovoru Raskrikavanju to i priznaje ali navodi da im to i nije bilo naročito bitno:

„Nismo naveli jer smo se rukovodili „disklejmerom“ koji je uz izveštaj objavio FDI, a u kojem je istaknuto da su tekstovi i uređivanje nezavisno delo FDI, što je za Tanjug sa profesionalnog aspekta bilo ključno“, naveo je Tanjug.

Osim što su priznali da nisu smatrali bitnom činjenicu da je reklamu o srpskoj ekonomiji finansirala upravo država Srbija, Tanjug netačno navodi da Raskrikavanje i ne zna kako se zove magazin koji je objavio pomenuti izveštaj.

„Izveštaj nije objavio FD Investment, kako tvrde, već FD Intelligence“, piše ova agencija.

Ovo, međutim, nije tačno: Raskrikavanje nigde nije navelo da se magazin zove FD Investment, već da se zove FDI Magazine. Jedino mesto gde se spominje „investment“ jeste u pojašnjenju od čega je zapravo skraćenica FDI – Foreign Direct Investment (strane direktne investicije) što je i osnovna tema kojom se bavi ovaj časopis namenjen pre svega investitorima i menadžerima.

Optužujući Raskrikavanje da je pogrešilo, upravo Tanjug pravi još jednu grešku: izveštaj nije objavio „FD Intelligence“, niti tako nešto postoji.

Celi izveštaj na šest strana u koji je Raskrikavanje imalo uvid objavio je FDI Magazine (štampano izdanje), dok je na njihovom sajtu FDI Intelligence (ne FD Intelligence) objavljena skraćena verzija tog izveštaja, i to dan nakon što je ceo izveštaj objavljen u štampi. Raskrikavanje se bavilo upravo izveštajem iz FDI magazina koji nije besplatno dostupan široj publici na internetu.

Tokom rada na tekstu (13. i 14. februar), novinarka Raskrikavanja je bila u kontaktu sa urednicom i novinarom sajta FDI Intelligence (fdiinteligence.com) kojima je poslato nekoliko mejlova sa pitanjima o ovom slučaju. Slanje novinarskih pitanja Tanjug, međutim, naziva „tužakanjem“.

Agencija navodi i da su istog dana ispravili tekst i naveli da pomenute tvrdnje zapravo iznosi FDI Intelligence (koji i dalje neispravno nazivaju FD Intelligence). Zameraju Raskrikavanju da je tu činjenicu „prećutalo“.

Iako je, međutim, Tanjug tu ispravku u međuvremenu dodao u tekst (nakon što su ga preuzeli brojni mediji), netačna informacija je i dalje ostala u naslovu, tako da na njihovom sajtu i dalje stoji „Fajnenšl Tajms: Srbija munjevito ide napred“.

Osim toga, agencija nigde nije objavila napomenu o tome da je tekst naknadno menjan, niti izvinjenje čitaocima. Dezinformacija koja je potekla od njih je već preplavila domaće medije, pa se tako neispravljena verzija i dalje nalazi na sajtovima poput sajta PolitikeAloaTelegrafaBlica

Podsetimo, Raskrikavanje je objavilo da je netačno da nas je Fajnenšl Tajms nahvalio rečima da ekonomski munjevito idemo napred, iako je to bila glavna vest u Srbiji. Reč je o izveštaju o ekonomiji u Srbiji koji je objavio FDI Magazine, časopis koji objavljuje FT Group (grupacija u okviru posluje i Fajnenšl Tajms, ali te dve redakcije su odvojene).

Osim toga, pomenuti izveštaj je zapravo platila država Srbija, ali novinar koji je na njemu radio tvrdi da to ni na koji način nije uticalo na veoma pozitivan ton kojim se predstavlja stanje u domaćoj ekonomiji.

Iz redakcije FDI Magazina su decidirano rekli da oni nisu isto što i Fajnenšl Tajms, te da razmatraju da preduzmu pravne mere prema onima koji su njihov tekst pripisali FT-u, što je naročito isprovociralo Tanjug.

Ovo, međutim, nije prvi put da je ova agencija pogrešno informisala javnost pripisujući FT-u izveštaj drugog magazina. Naime, u avgustu 2019. su napisali da FT tvrdi da je Srbija lider u stranim direktnim investicijama, iako je to objavio FDI.

Reč je o magazinu namenjenom prvenstveno menadžerima i investitorima, a koji objavljuje vesti, istraživanja i analize o stranim investicijama. Bave se, međutim, i reklamiranjem određenih lokacija za ulaganje – kako sami navode na svom sajtu FDI Intelligence, pomažu „agencijama koje promovišu investiranje, organizacijama za ekonomski razvoj i drugim vladinim telima da privuku investicije“.

Inače, Tanjug je i ranije napao Raskrikavanje optuživši nas za falsifikovanje.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend