26. apr 2016.

Vranje: Postizborna medijska tišina

Svoji na svojoj televiziji: Pobeda naprednjaka na Vranjskoj plus

Svoji na svojoj televiziji: Pobeda naprednjaka na Vranjskoj plus

Iako su naprednjaci ubedljivo trijumfovali na izborima u Vranju, njihova televizija Vranjska plus je veći deo večeri emitovala koncert Šabana Šaulića. RTV, bliska socijalistima, objavila je trominutni prilog bez komentara o slavlju naprednjaka. TV Info puls, televizija Jedinstvene Srbije, gotovo da se nije bavila izborima jer je neočekivano veliki rezultat te stranke pod znakom pitanja zbog sumnje na izbornu krađu

Iako se nisu pretrgle od posla, najveću produkciju nakon zatvaranja birališta, ali i tokom izbornog dana, u Vranju su imale naprednjacima naklonjena Televizija Vranjska plus i socijalistima bliska Radio-televizija Vranje.

S jedne strane, deluje potpuno logično što RTV nije imao goste u studiju, niti živa uključenja sa terena posle obelodanjivanja rezultata:  socijalisti su u Vranju poraženi prvi put od 1990. godine, a ova kuća im je oduvek bila izuzetno verna. Nasuprot tome, potpuno je neobjašnjivo da Vranjska plus, televizija osnovana usred kampanje kako bi podržala naprednjake, nije ugostila nijednog naprednjačkog lidera. Naime, već posle 22 sata bilo je sasvim izvesno da je SNS u Vranju ostvario istorijski rezultat, koji je u procentima tek nešto niži od učinka na parlamentarnim izborima.

Šaban važniji od izbora

Umesto očekivanih gostovanja, Vranjska plus je od 20 do 21 čas emitovala spotove, a potom i koncert Šabana Šaulića. Prekidali su ga tek povremeno kako bi iz studija saopštili informacije pristigle iz odbora SNS-a da naprednjaci, prema prvim pristiglim rezultatima, navodno vode u Vranju.

Vranjska plus, televizija osnovana usred kampanje kako bi podržala naprednjake, tokom izborne večeri nije ugostila nijednog naprednjačkog lidera

OK portal u tim momentima konkretnije izveštava o prvim rezultatima. Naglašava se da je SNS pobedio u nekim selima, pa i u Okružnom zatvoru, gde su glasali osuđenici, uz komentar da su mnoge stranke u gradu to protumačile „kao dobar znak“.

Slično se izveštava u još nekim naslovima ovog portala – „SNS počeo slavlje, stigli trubači“ i „SNS ubedljiv na više mesta“. Komemorativna atmosfera iz štaba SPS-a ilustruje se u vesti pod naslovom „U SPS-u oprezni sa prognozama“. Utešne vesti po socijaliste stižu jedino preko ovog portala, koji javlja o nadmoćnoj pobedi liste SPS – Novica Tončev u Surdulici, o čemu pak naprednjačka Vranjska plus ne izveštava.

Vranjska plus prvi put je javila o velikom izbornom rezultatu lokalnog SNS-a tek u dnevniku od 23 sata. U tom trenutku oko tri stotine članova te stranke predvođenih lokalnim funkcionerima već je uveliko slavilo pobedu uz trubače – najpre pred stranačkim prostorijama u centru grada, a potom i ispred zgrade Gradske skupštine, o čemu je izvestio OK portal.

Knedla u grlu: Radio-televizija Vranje priznaje pobedu SNS-a

Knedla u grlu: Radio-televizija Vranje priznaje pobedu SNS-a

Tri minuta za pobedu

Prvi prilog iz izbornog štaba SNS-a sa informacijama o pobedi emitovan je u drugom minutu dnevnika Vranjske plus. Puštene su izjave lokalnih naprednjačkih funkcionera, čestitke lokalnog vrha članstvu SNS-a na osvajanju „apsolutne vlasti u Vranju“, a prikazani su i kadrovi vatrometa i proslave sa trubačima. Tek u nastavku dnevnika našlo se mesta i za izjave ostalih lokalnih političkih lidera Vranja snimljene tokom dana na biračkim mestima. Izjave lidera SNS-a emitovao je još jedino OK portal.

Tokom dana Vranjska plus nije intenzivno pratila izborni proces. Objavila je tek nekoliko kratkih informativnih formi pod nazivom „Izborni dan“, ali i izveštaj o nepravilnosti na biračkom mestu broj 24. Emitovana je izjava predsednika biračkog odbora, koji objašnjava kako je uhvaćen glasač sa unapred pripremljenim, zaokruženim listićima. Pokušaj izborne prevare u prilogu se dovodi u vezu sa Jedinstvenom Srbijom jer je na zaplenjenim listićima bio zaokružen redni broj tri, pod kojim se nalazila lista Jedinstvena Srbija – Dragan Marković Palma.

Bez komentara

O tome je izvestio i OK portal u vesti „Uhvaćen u izbornoj krađi“. Ovaj portal je jedini pratio epilog, saopštavajući kasnije da je u vezi s tim incidentom pritvorena jedna osoba. Objašnjava se da je vranjski SNS najpre javnosti prezentovao audio-snimak pokušaja kupovine glasova, da je uhapšenoj osobi određen pritvor po nalogu nadležnog tužilaštva i citira se izjava portparolke tužilaštva da se radi o sumnji na krivično delo davanje i primanje mita u vezi sa glasanjem.

Samo da je OK: Nepravilnost, ali ne za sve medije

Samo da je OK: Nepravilnost, ali ne za sve medije

Da li iz tog ili nekog drugog razloga, tek Jedinstvenoj Srbiji bliska Televizija Info puls gotovo da nije imala nikakav informativni program posle 20 časova. Oko 21.45 emitovana je izjava lokalnog lidera JS Dejana Manića s porukom „pobednici su građani“, ali i izjave lidera drugih partija. JS, o čijem je pokušaju prekrajanja izborne volje građana tokom dana izveštavalo više medija, ostvarila je neočekivano dobar rezultat sa oko devet odsto glasova, što je objavio OK portal pozivajući se na preliminarne rezultate Gradske izborne komisije.

Socijalistima naklonjen RTV, koji je tokom izbornog dana intenzivno izveštavao sa birališta, posle 20 časova sveo je informativni program na vesti u 21 i 22 časa. Što je više rezultata stizalo sa birališta, oni su se sve manje oglašavali. Posle 20 sati objavili su samo tridesetak sekundi priloga bez komentara, snimljenog ispred sedišta SNS-a odmah nakon zatvaranja birališta, u kome se vide naznake priprema za slavlje. Potom se emituju kraći prilozi iz štaba SPS-a, sedišta SDS-a, DS-a i SRS-a, u kojima se uglavnom govori o nepravilnostima na biralištima. Tonski je puštena izjava lidera SDS-a Igora Andonova o „najvećim nepravilnostima u Vranju u istoriji izbora“.

Tek oko ponoći socijalistički RTV javlja o velikom izbornom uspehu naprednjaka u prilogu bez komentara kraćem od tri minuta. Na snimcima se vidi samo atmosfera sa slavlja, bez ijedne izjave lokalnih čelnika SNS-a. Izbornu pobedu naprednjaka „priznali“ su tek u jutarnjim časovima na svom veb-sajtu.

OK portal se u posebnoj vesti pohvalio rekordom u čitanosti. Prema navodima redakcije, portal je tokom 24 sata posetilo više od 29.000 ljudi, a četrdesetak vesti objavljenih na dan izbora pročitano je preko 100.000 puta.

IZBORI I MEDIJI

Između dva izborna kruga lokalni mediji su privatizovani, pritisci na medije i novinare intenzivirani, a uprkos setu novih medijskih zakona, čini se da je ideal objektivnog, nepristrasnog i profesionalnog izveštavanja dalji nego ikad. Kako to izgleda u praksi? Kako o izborima izveštavaju mediji koji odnedavno imaju nove vlasnike? Kako se političari ponašaju prema novinarima lokalnih medija, a kako novinari prema njima? U naredne četiri sedmice o ovim temama za Cenzolovku će pisati novinari iz Pančeva, Kragujevca, Kruševca, Čačka i Vranja.

1 komentar za: “Vranje: Postizborna medijska tišina

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend