23. jan 2025.

FoNet: Personalizacija lažnih vesti

Personalizacijom lažnih vesti stvoren je novi, vrlo efektan trend za sve one koji žele da manipulišu, izjavio je FoNetu docent na Fakultetu političkih nauka Marko Nedeljković i ocenio da je pre popularizacije društvenih mreža bilo znatno teže manipulisati, jer informacije nisu bile toliko dostupne.

Podsećajući da lažne vesti utiču na kreiranje javnog mnjenja, on je u FoNetovom serijalu razgovora In media (p)res pretpostavio da u “grupama za manipulaciju” rade ljudi koji imaju zadatak samo da “kopaju škartljive momente” koji mogu da se zloupotrebe.

Nedeljković je konstatovao da u medijima u Srbiji često imamo debate koje zapravo to nisu i da gledaoci najčešće ne moraju da odgledaju emisiju do kraja da bi znali šta će sagovornici reći.

Prepoznajemo i da postoji spisak određenih “kvazi-analitičara” koji su stalno pozivani kao sagovornici da komentarišu tekuće događaje, rekao je Nedeljković, koji smatra simptomatičnim što se ti ljudi predstavljaju kao dovoljno kompetentni da govore o različitim temama.

“Šta god da je tema, mi možemo da vidimo da postoje neki eksperti koje mediji tretiraju kao apsolutno adekvatne sagovornike”, objasnio je Nedeljković.

Prema njegovom viđenju, u Srbiji je izuzetno teško izboriti se protiv lažnih vesti, jer na jednoj strani imamo moćnu mašineriju, poput društvenih mreža, dok su na drugoj strani mediji kojima je to beskonačan prostor iz koga mogu da izvuku sve što im je potrebno za bilo koju manipulaciju.

Nedeljković misli da mediji u Srbiji imaju nezdrav biznis model i da nisu dovoljno zainteresovani da proveravaju izvore i relevantnost informacija koje plasiraju.

Mediji su pod pritiskom da vesti plasiraju brzo, ocenio je on i obrazložio da se na osnovu analitike procenjuje na šta konzumenti medija pozitivno reaguju i na se oslanjaju u selekciji vesti.

Prema njegovim rečima, menadžmenti velikih medijskih kompanija često uredništva izlažu pritisku da plasiraju onu vrstu vesti koja im donosi novac, što utiče na kvalitet medija.

“Nažalost, u Srbiji taj poslovni deo ne ide u prilog kvalitetnom novinarstvu, već samo produbljuje probleme”, naglasio je Nedeljković.

Govoreći o plasiranju lažnih vesti na društvenim mrežama, on je procenio da odluka kompanije Meta da ukine nezavisne moderatore za proveru informacija neće značajnije uticati na količinu lažnih vesti, jer je ta opcija provere informacija bila pokrenuta pod pritiskom.

Do tog pritiska je došlo jer su društvene mreže prepoznate kao “najveći krivci” za ekspanziju lažnih vesti, precizirao je Nedeljković i zaključio da je uvođenjem nezavisnih moderatora za proveru informacija samo pokušano da se zaštiti reputacija tih platformi.

Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.

Send this to a friend