31. dec 2018.

Pozitivni efekti koji mediji mogu imati na decu

Postoje li benefiti koje mediji mogu da pruže deci i tinejdžerima? Da!

Televizija, filmovi, kompjuterske igre i internet mogu imati pozitivan uticaj na vaše dete, naročito ako se vi uključite i naučite dete da koristi medije na kvalitetan način i da pravi ispravne izbore.

Postoje brojni negativni stavovi o medijima i tome kako njihovo gledanje ili korišćenje može naškoditi razvoju deteta. I to je teško osporiti, o čemu svedoči i istraživanje Medijska slika dece u Srbiji 2018. Ali, deca takođe mogu imati koristi od medija. Dobrobit zavisi od godišta deteta i kvaliteta medija koji se koristi, a mi vam predstavljamo neke od smernica koje mogu biti dragocene u svakodnevnoj praksi.

Deca do dve godine i starija deca

Ako vaše dete ima manje od dve godine, korišćenje medija uz pomoć odrasle osobe može da doprinese boljoj povezanosti deteta sa ljudima koje voli – na primer, sa roditeljem koji često putuje. Ali, ako je vaše dete mlađe od 18 meseci, korišćenje medija treba da se ograniči samo na video razgovore, dok deca između 18 meseci i dve godine treba da koriste medije isključivo u vašem prisustvu ili kada je druga odrasla osoba uz njih.

Ako je vaše dete starije, pažljivo odabrani TV programi, filmovi, aplikacije i kompjuterske igre mogu da imaju brojne pozitivne efekte na razvoj deteta, a to ima poseban značaj tokom sredine i kraja detinjstva.

Koristi od medija za mlađu decu:

Čak i mlađa deca mogu imati vrlo konkretne koristi od medija, ali samo samo ih pametno koriste uz pomoć pažljivog usmeravanja roditelja, a tri najčešća benefita koja na taj način mogu da ostvare su:

  • Pismenost jer deca mogu da počnu da uče slova azbuke pomoću programa ili edukativnih kompjuterskih igrica i aplikacija.
  • Računanje jer deca mogu da uče brojeve ili jednostavnije operacije poput računanja.
  • Društvene veštine jer deca mogu da počnu da uče kako da sarađuju sa drugim gledajući TV programe ili igrajući kompjuterske igre i aplikacije koje pokazuju kako da pomažu drugima.

Koristi od medija za stariju decu:

Kada je reč o starijoj deci, lista potencijalnih benefita od medija je još veća, ali su i izazovi za roditelje znatno veći jer kontrola i usmeravanje dece zahteva još više truda, znanja i pažnje. Među najbitnijim pozitivnim efektima su:

  • Intelektualne veštine jer deca mogu da razvijaju veštine rešavanja problema i donošenja odluka igrajući kompjuterske igrice koje su primarno i nastale da bi razvijale te veštine.
  • Obrazovanje uz pomoć TV emisija i filmova koji su bazirani na edukativnim knjigama jer mogu da podstaknu decu na čitanje.
  • Društvene veštine u slučaju pridruživanja onlajn klubovima koje može da pomogne deci da vežbaju kako da koriste društvene medije na siguran način ili uz pomoć igranja kompjuterskih igara sa prijateljima i porodicom jer može da pomogne da vežbaju kako da sarađuju i poštuju pravila igre.
  • Kreativnost jer deca mogu da razvijaju maštu, veštine kreiranja muzike, video sadržaja i umetnosti koristeći razne softvere i aplikacije, poput My Story ili Bubl Draw. Edukativne televizijske emisije takođe mogu inspirisati decu da kreiraju nešto samostalno.

Koristi od medija za za tinejdžere:

Najveće koristi od medija mogu imati tinejdžeri jer im mnogi mediji pružaju mogućnost da razvijaju i istražuju sledeće oblasti:

  • Čitanje, pisanje i kritičko razmišljanje uz pomoć, primera radi, korišćenja pažljivo odabranih blogova i foruma.
  • Društveni odnosi zahvaljujući povezivanju s drugima putem društvenih mreža.
  • Poznavanje političkih i društvenih prilika tokom gledanjem vesti, dokumentarnih programa ili čitanjem onlajn vesti.
  • Vrednosti ukoliko se ugledaju na prave uzore u medijima, u čemu im je najčešće potrebno usmeravanje roditelja ili nastavnika.
  • Nove kreativne forme jer tinejdžeri, primera radi, mogu da uče kako da sviraju gitaru gledajući tutorijale na YouTube-u ili koristeći aplikaciju, mogu da posećuju razne besplatne onlajn radionice iz oblasti koje ih zanimaju ili da upoznaju nove alate za kreiranje sadržaja.
  • Samoizražavanje ako se uključuju u debate na internet stranicama ili kreiraju sadržaje poput blogova ili kratkih video snimaka.

Deca takođe mogu da budu i kreatori medijskih sadržaja, ne samo korisnici. Kreiranje sopstvenih filmova, fotografija ili druge kreativne onlajn aktivnosti  doprinose razvoju kritičkog razmišljanja, društvenih, tehničkih i umetničkih veština. To takođe doprinosi da budu svesni da su njihova mišljenja i odluke bitni, ali i da razvijaju veštine koje im mogu biti koriste i tokom budućeg obrazovanja ili zanimanja.

Kako da pomognete detetu da iskoristi dobre strane medija

Svako od nas može da pomogne detetu da iskoristi benefite medija tako što će biti prisutan i uključen tokom korišćenja medija od strane deteta. Tako, primera radi, možete zajedno da posećujete kvalitetne veb stranice, da podstičete dete da koristi edukativne softvere i gleda TV emisije koje nude priliku da nešto dodatno nauči.

Kada gledate televiziju ili filmove zajedno, pokušajte da diskutujete o radnji filma ili emisije, o tome kako se dete oseća povodom toga šta se dešava, ili šta bi bilo u stvarnom svetu kada bi se ponašao neodgovorno ili protivzakonito. Možete takođe da diskutujete o glumcima i glumi ili kako specijalni efekti čine da se nerealne stvari naizgled dešavaju.

Gledanje ili čitanje vesti može da uznemiri i zabrine dete. Razmislite o tome da sve vesti ne budu dostupne deci mlađoj od 8 godina. Za decu od 9 do 12 godina, dobra je opcija da gledaju vesti zajedno sa vama kako biste mogli da razgovarate s vašim detetom o vestima koje bi mogle da budu uznemirujuće za njega.

Ovo su samo neki od primera koji pre svega ukazuju da vi morate da budete prisutni i da usmeravate dete jer će ono učiti od vas. Ako ne preuzmete aktivnu ulogu u tom poduhvatu, dete će se najčešće prepustiti najlakšim ili najzanimljivijim aktivnostima koje najčešće nemaju edukativan i pozitivan uticaj.

Kako proceniti koji su mediji „dobri“

Donošenje odluke o tome da li je TV program, film, kompjuterska igrica, aplikacija ili internet stranica dovoljno dobrog kvaliteta može biti veoma zahtevno.

Drugi roditelji i nastavnici vašeg deteta mogu biti koristan izvor informacija o kvalitetu medija koji su dobri za decu. Stoga diskutujte sa njima i poslušajte njihova iskustva i preporuke.

Uvek možete da potražite TV emisije i filmove koji pružaju vašem detetu šansu da otkriju nešto novo, poput novih mesta, životinja, ljudi, ideja, kultura koje ne bi upoznalo na drugi način. To može da posluži kao inspiracija detetu da proba nove aktivnosti ili razmišlja o novim idejama, i ostvari to kroz igru, kreiranje nečega ili istraživanje te teme.

Filmovi i TV emisije sa dobrim uzorima mogu da imaju pozitivan uticaj na vaše dete. Dobri uzori su ljudi ili likovi koji čine pozitivne stvari ili se ponašaju na način na koji biste želeli da se ponaša i vaše dete.

Sadržaj sa dobrom tematikom koja se ne zasniva na nasilju je vredan gledanja i ako je zabavnog karaktera.

Određeni filmovi i emisije koje upoznaju vaše dete sa različitostima, naročito etničkim i verskim, su dobra stvar i koriste su za razvoj razumevanja različitosti kod vašeg deteta.

Programi, aplikacije i veb stranice koje pružaju mogućnost detetu da crta, smišlja priče ili pesmice podstiču kreativnost. Za predškolce to može biti odličan način da izraze svoje ideje ili osećanja.

Kompjuterske igre koje pružaju mlađoj deci jednostavne izbore – odabir lika ili pozadine za sliku – takođe mogu pomoći detetu da pravi kreativne odluke. Što igre ili aplikacije nude više interakcije, više će pomagati deci da efikasnije uče.

Avatari i igre mogu da pruže starijoj deci i tinejdžerima priliku da razvijaju identitet i empatiju pružajući im mogućnost da isprobaju različite fizičke i psihološke karakteristike.

Ovo su neke od smernica koje vam mogu pomoći da naučite decu kako da koriste medije na pravi način, ali ne zaboravite najbitniju stvar – ako želite da vaše dete bude medijski i digitalno pismeno, i vi morate uraditi „domaći zadatak“. Morate izdvojiti vreme za usmeravanje svog deteta, morate i vi sami mnogo učiti jer se mediji i medijski sadržaji konstantno menjaju i napreduju, pa morate i vi. To je jedini način da naučite decu kako da na kvalitetan i kritički način koriste savremene medije.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend