23. jan 2016.

Ovo NISU autorske fotografije / These ARE NOT copyrighted photos

Photo of a hole in the road/ Fotografija rupe na putu

Photo of a hole in the road/ Fotografija rupe na putu

Our attempt of a mechanical photo of a hole in the road/ Naš pokušaj mehaničke fotografije rupe na putu

Our attempt of a mechanical photo of a hole in the road/ Naš pokušaj mehaničke fotografije rupe na putu

Ovo nije tekst.

Ovo nije blog.

Ovo nije izražavanje stava.

Sve ove fotografije bi uskoro trebalo da spadaju u istu kategoriju: obične, rutinske, mehaničke fotografije, na kojima autor gubi autorska prava.

Prvenstveno zbog sadržaja.  Dodatno, zbog činjenice da su OVE fotografije izašle uz tekst. Na internetu. Autorska prava se automatski brišu.

 

This is not a text.

This is not a blog.

This is not an expression of attitudes. All of these photos should soon fall into the same category:ordinary, routine, mechanical photos, in which the author loses copyright. Primarily because of the content. In addition, due to the fact that these pictures came out with the article. On the Internet.Copyright is automatically deleted.

Po novom tumačenju odredbi srpskog Zakona o autorskim i srodnim pravima koja su u potpunoj suprotnosti sa međunarodnim zakonima o intelektualnoj svojini, fotografija više neće predstavljati originalno autorsko delo i u skladu sa time više neće uživati automatsku pravnu zaštitu, što će fotografe svesti na ulogu “opslužioca kamera”, sa zadatkom obavljanja proste mehaničke radnje pritiskanja okidača kamere.

Under the new interpretation of the articles of the Serbian copyright law, and contrary to the international laws on intellectual property, photography will no longer be considered an original work of authorship by default and it will be stripped of automatic copyright protection, reducing the photographers to the role of “camera operators” charged with menial task of pressing the shutter release button.

Photo of a car and something else/ Fotografija kola i nečega sličnog

Photo of a car and something else/ Fotografija kola i nečega sličnog

Our attempt of a routine photo of a car/ Naš pokušaj rutinske fotografije kola

Our attempt of a routine photo of a car/ Naš pokušaj rutinske fotografije kola

Citati iz usvojenog predloga autenticnog tumacenja Zakona o autorskim i srodnim pravima:

“…svaka, rutinski izrađena fotografija koja se pojavljuje i preuzima u elektronskom obliku,  (selfi, fotografija kobasica, praznih rafova u prodavnici,  rupe na putu, pilećih krilaca, krana, automobila i slično)  bi po tome bila „autorsko delo“, čime se ne mora dokazivati  nijedan od elemenata dela iz zakonske definicije (originalna duhovna tvorevina).

Obična fotografija a posebno one koje su u sastavu novinarskog članka kao ilustracija teksta, su rezultat isključivo mehaničke, rutinske, odnosno fizičke radnje,  treba da ima pravnu zaštitu na osnovu opštih principa građanskog prava ali ne u smislu  Zakona o autorskim i srodnim pravima.”

Quotations from passed Interpretation of the Copyright and Related Right Law:

“…Any routinely made photo which is delivered in electronic form (selfies, photographs of sausages, empty shelves at the supermarket, potholes, chicken wings, cranes at the construction sites, cars and similar objects) would be regarded as “work of authorship”, thus removing the necessity to prove any of the elements that constitute the legal definition of the term “original work of authorship”…

Regular photographs, especially those included within the news article as its visual complement, are exclusively produced by the means of routine labor, or simple menial task, and should be protected under the base principles of the civil law, and not under the provisions of Copyright and Related Rights law.”

Photo of a crane/ Fotografija krana

Photo of a crane/ Fotografija krana

Our attempt of a ordinary photo of a crane/ Naš pokušaj obične fotografije krana

Our attempt of a ordinary photo of a crane/ Naš pokušaj obične fotografije krana

Posebno se ukazuje da je izražen problem zbog hiperprodukcije fotografija nastalih usled razvoja tehničkih uređaja (fotoaparati, pametni telefoni i slično) gde je učešće čoveka neznatno i svedeno na samu mehaničku radnju.

Attention should be drawn to the fact of the excessive production of the photographs, related to the rise of consumer electronics (cameras, smart phones, et cetera), where human labor is rendered almost completely obsolete and the process of picture-taking is reduced to simple menial task.

Text, translations and support, Nenad Kostić

All photos © Kamerades

Any use of the photos without written permission from the author is strictly forbidden! 

Or not?

Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.

Send this to a friend