02. feb 2019.

Kritika „Beograda na vodi“ u bunkeru RTS-a tri godine

Emisija dugogodišnjeg autora RTS Bojana Bosiljčića „Razgolićeni grad: Savski amfiteatar u raljama Beograda na vodi“, skoro tri godine bila je „sklonjena“ sa programa zbog kritike ovog projekta od nacionalnog značaja, pa je na kraju objavljena na – društvenim mrežama.

Na društvenoj mreži Jutjub ova emisija se pojavila pre nekoliko dana zahvaljujući grupi novinara RTS-a koji su odlučili da je spasu od cenzure, kako su i sami naveli.

Emisija se bavi istorijskim razvojem dela beogradskog priobalja uz reku Savu i naselja Savamala još od 18. veka, vremena vladavine princa Eugena Savojskog i rekonstrukcije beogradske tvrđave, pa do današnje izgradnje projekta od nacionalnog značaja sa arapskim partnerima pod nazivom „Beograd na vodi“.

Pitanja – ko gradi ovaj kompleks, za koliko novca i šta se gradi, pojavljuju se u ovoj emisiji kao deo onoga što javnost zanima, a sagovornici su bili akademik Milan Lojanica, arhitekta i scenograf Miodrag Tabački, karikaturista Jugoslav Vlahović, slikar Milan Tucović i arhitekta Ivan Ratković. Oni su izrazili različite stavove i argumente za i protiv ovog projekta.

Autor Bojan Bosiljčić kaže za Danas da nije inicirao da se emisija objavi na internetu, ali da ne može da optuži nikog za ovaj potez.

– Kada je pre tri godine emisija skinuta sa programa rekao sam direktoru Bujoševiću da nema tako vodonepropusnog bunkera koji kad tad neće propustiti svoj sadržaj. Mislio sam pritom da će se moje zabranjene emisije jednom svakako dokopati ekrana televizije za koju su pravljene. Na pamet mi nije palo da to može da se desi na ovakav način, naglašava Bosiljčić.

[povezaneprice]

Bosiljčić je dan pred emitovanje, zakazano za 8. mart 2016, u Jutarnjem programu svoje kuće najavio početak serije da bi mu dan kasnije lično generalni direktor RTS-a rekao kako „Savski amfiteatar“ ne može da ide u program, „navodeći brojne razloge koji su trebali da prikriju cenzuru i činjenicu da se protiv „Beograda na vodi“ ne sme ništa reći“, objašnjava nam Bosiljčić. Nije potom emitovana ni druga emisija iz tog serijala jer je opet sadržala kritiku – na račun preuređenja Čubure, a Bosiljčić je potom, na svoj zahtev, preuzeo uređivanje stranog programa iz kulture.

– Ne mogu da se otmem utisku – kaže Bosiljčić, da pojavljivanje emisije na Jutjubu koincidira sa trenutkom u kome je glavni ulaz moje kuće, onaj isti na koji je pre 19 godina Džo bagerista uterao svoje vozilo a kuća potom bila spaljena, oblepljen plakatima ružičaste boje i trakama sa tekstom „cenzurisano“. Javni servis je zato javni, i zato ga građani plaćaju svojim novcem, da bi balansirano i bez tendencioznosti, a sa nužnom merom stila i profesionalnosti, prikazivao sve strane naše stvarnosti. On, dakle, mora da pruži prostora i za autorske emisije koje po definiciji sadrže gram soli iz autorove glave i ne moraju nužno da apologetski govore o projektima koje u tom trenutku aktuelna vlast sprovodi na bilo kom planu našeg života. U protivnom narod, naš jedini poslodavac, ume da propeva pod prozorima svoje televizije. A tada je, podseća Bosiljčić, kasno za promenu uređivačke politike.

Od RTS-a nismo dobili odgovore o statusu emisije, kao ni odgovor na pitanje zašto emisija nije objavljena već tri godine iako je najavljena, kao ni da li su planirali da je objave. Komentar nije imao ni generalni direktor RTS Dragan Bujošević.

Prava

Autor emisije Bojan Bosiljčić objasnio nam je i da objavljivanjem ove emisije na Jutjubu on nije pravno oštećen, ali da RTS ima imovinska prava te može da zatraži od ove društvene mreže da ukloni sporan sadržaj.

Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.

Send this to a friend