04. okt 2019.

RTS zapetljan u „Mreži“: Razlog skidanja emisije politički, česte primedbe zbog sadržaja

Usred rasprave o otvaranju medija za različita mišljenja u predizbornoj kampanji, RTS skida emisiju Produkcijske grupe Mreža, osnivača Utiska nedelje. Izvori Cenzolovke u RTS-u potvrđuju da su razlozi za skidanje emisije politički. Nenad Lj. Stefanović tvrdi da je samo istekao ugovor, ali urednicima TV Mreže niko iz RTS-a ne želi ni da se javi posle 19 godina saradnje

Da li je ukidanje političkog magazina „TV Mreža“ sa Drugog programa RTS-a kolateralna šteta televizijske reinkarnacije Olje Bećković i njene autorske emisije „Utisak nedelje“ na kablovskoj televiziji Nova S? Obe emisije su medijski proizvodi privatne Produkcijske grupe Mreža.

Olja Bećković nije jedina koja smatra da je „Utisak“ mogući razlog za „osvetu“ ovoj produkciji čiji je ona jedan od osnivača. To mišljenje dele i neke njene kolege.

Dobro obavešteni izvori u javnom medijskom servisu čak to potvrđuju, uz uslov da im ime ostane poznato samo za Cenzolovku.

Novinari i urednici Produkcijske grupe Mreža nemaju dilemu da su politički razlozi u pozadini ukidanja njihove emisije. Ukazuju na to da su poslednjih godina primedbe RTS-a na njihove priloge uglavnom bile takve vrste.

Stefanović: RTS ne ukida tuđe emisije

Oni su iznenađeni utoliko što RTS odlučuje da emisiju skine s programa baš u jeku aktuelne rasprave o otvaranju medija za različita mišljenja u predizbornoj kampanji.

S druge strane, glavni i odgovorni urednik Informativnog programa RTS-a Nenad Lj. Stefanović za Cenzolovku kaže da ne vidi u čemu je problem sa „TV Mrežom“ – „emisija nije ukinuta nego je istekao ugovor za emitovanje“.

Bez obzira na pravi razlog, činjenica je da je zbog ove iznenadne programske promene na javnom servisu najteži udar prvo osetila nezavisna medijska produkcija u kojoj radi desetak novinara, montažera i snimatelja.

Naime, kada je u ponedeljak, 30. septembra, izostalo emitovanje „TV Mreže“ sa Drugog programa RTS-a, Produkcija je odlučila da obavesti javnost kako je posle 19 godina i 930 emisija, javni medijski servis zatvorio ekran za ovaj polusatni program.

U poslednjoj emisiji, u prilogu o istorijatu Trga republike, otišlo se čak dotle „da je iz RTS-a zamereno što su pominjani protesti na tom mestu kojih će verovatno biti i ubuduće“ (Snežana Stojadinović)

RTS zvanično nije obavestio gledaoce o promeni emisija na Drugom programu. Niko od odgovornih ljudi nije se javljao na pozive medija, osim što je PR služba saopštila da RTS ima svoj politički magazin „Oko“, pa nema potrebu za sličnom emisijom.

Produkciji niko nije uputio zvanično objašnjenje za prestanak saradnje na emisiji „TV Mreža“. Zato su novinari u prvom trenutku bili u dilemi da li će biti produženo emitovanje njihove druge emisije – „Da nam nije“ o nacionalnim manjinama. Od kolega iz drugih medija dobili su potvrdu da za RTS taj program nije sporan.

U odgovoru za Cenzolovku, glavni urednik RTS-a Nenad Stefanović to potvrđuje, ističući da se „radi o čisto poslovnom odnosu“.

„Završio se jedan poslovni ugovor, niko nikome nije ostao dužan. Naprotiv. Po gruboj proceni, samo ta emisija (’TV Mreža’) za 18-19 godina emitovanja imala je prihod od RTS-a oko 1,5 miliona evra. A PG Mreža je sa nama imala i danas ima i druge projekte. Ne vidim šta je tu sporno. RTS, dakle, ne ukida tuđe emisije“, naglašava Stefanović.

On napominje i „da ih niko ne sprečava da kao i svi drugi (kao i do sada) konkurišu sa novim projektima na tenderima za nezavisne  produkcije koje RTS raspisuje svake godine“.

Foto: PG Mreža, Fejsbuk

Radonjić: Niko mi nije odgovorio na pozive

Ugovor je zaista istekao, odgovara direktor Produkcijske grupe Mreža Vladimir Milić, ali ističe da je tako bilo i prethodnih godina, međutim, uvek je obnavljan posle konkursa.

Produkcijska grupa Mreža se oglasila tek nakon desetak dana pošto je njenom direktoru rečeno da RTS nema nameru da obnovi ugovor za „TV Mrežu“. Za to vreme, on i glavna urednica Lila Radonjić pokušavali su da stupe u kontakt sa direktorom javnog servisa Draganom Bujoševićem.

Od 2013. sve se češće skreće pažnja iz Aberdareve da neki komentari sagovornika u prilogu ili novinara nisu baš poželjni, pa čak i neke teme. Ali, emisija je uvek emitovana (Vladimir Milić)

Nadali su se da će dobiti zvanično objašnjenje, pa i priliku da rukovodstvo u Aberdarevoj uvere da „brzopleta i politički motivisana odluka može da se ispravi“. Uzalud, niko im nije odgovorio na pozive i poruke.

„Ne razumem da posle tolikih godina profesionalne i drugarske saradnje oni na taj način označe kraj. Takvu vrstu vaspitanja ne prihvatam ni u privatnom ni u poslovnom životu“, kaže Lila Radonjić.

Povodom prestanka emitovanja „TV Mreže“, predsednik Upravnog odbora RTS-a Vladimir Vuletić kaže da uređivačka politika kuće nije u njihovoj nadležnosti. Ipak, lično smatra da je zvanično obrazloženje takve odluke bilo potrebno u interesu očuvanja profesionalnog odnosa sa saradnicama.

Slično misli i Milivoje Pavlović, predsednik Programskog saveta RTS-a, koji ističe da je dužnost javnog servisa da gledaoce i saradnike obavesti o razlozima za izmenu programa.

„I kada završava saradnju, javni medijski servis to treba da uradi na kulturan način, vodeći računa da sa partnerima ostane u dobroj poslovnoj vezi. Nema razloga za stvaranje nepotrebnih napetosti“, ističe Pavlović za Cenzolovku.

Napominjući da je Programski savet u stalnoj vezi sa uređivačkim kolegijumom RTS-a, on ocenjuje da je sadržaj programa ove kuće u principu kvalitetan.

BEĆKOVIĆ: BUJOŠEVIĆ NE DONOSI ODLUKE SAM, U TOME VUČIĆ IMA UDELA

Za medijsku scenu Srbije najznačajnije je bilo skidanje „Utiska nedelje“ sa programa TV B92, koje je usledilo 2014. godine, dolaskom naprednjaka na vlast. Olja Bećković, autorka te emisije u produkciji PG Mreža, tada je prvi put govorila o pritisku sadašnjeg predsednika Srbije Aleksandra Vučića. Mnogo puta ju je, kao je rekla, pozvao telefonom da bi joj izrazio svoje nezadovoljstvo sadržajem „Utiska“.

Ukidanjem te emisije, sa najvišeg mesta, iako nezvanično, svim novinarima i medijima tada je stavljeno do znanja da sloboda izražavanja mišljenja u javnom prostoru pomera granicu, ovoga puta naniže.

Olja Bećković za Cenzolovku kaže da bez obzira na to što bi neko mogao da ima utisak da je paranoična, veruje da je novo pojavljivanje njene emisije na televiziji doprinelo ubrzanju političke odluke o skidanju „TV Mreže“ sa javnog servisa.

Ona je uverena, kako napominje, „da Bujošević sam ne donosi odluke i da predsednik Srbije u tome ima udela“.

Ipak, ističe da je zaprepašćena da „ni na tom Drugom programu, na najmanje vidljivom mestu, emisija više nije mogla da bude dozvoljena“.

„I to se dešava u istoj nedelji kada se RTS otvara za tvitove Dragana J. Vučićevića i tekstove iz Informera“, ukazuje autorka „Utiska“.

Divac: RTS rad prilagodio očekivanjima vlasti

Ako je suditi po javnim kritikama, informativni program je najslabija karika u programskoj šemi RTS-a. Novinarka Maja Divac, takođe među osnivačima Produkcijske grupe Mreža, ukazuje na to da je emisija „TV Mreža“ godinama bila „kost u grlu“ jer je sadržinski odudarala od informativnog programa javnog medijskog servisa. Tako da je, kako kaže, bez obzira na to šta je neposredan povod za skidanje emisije, razlog jasan.

Po njenom mišljenju, umesto da se drži osnovnih zakonskih načela o „nezavisnosti uređivačke politike“ i obaveze da informiše „potpuno i blagovremeno“, javni medijski servis Srbije je svoj rad prilagodio očekivanjima aktuelne vlasti. Prihvatio je „da ćuti o temama koje mogu biti nezgodne i nepopularne po aktuelni režim“.

U takvo programsko okruženje TV Mreža je sa svojim pričama unela profesionalnu različitost. Prilozi o višemesečnim građanskim protestima, o problematičnim rekonstrukcijama u Beogradu, o rušenju u Savamali, o ugroženosti demokratskih procesa i kršenju ljudskih prava i drugi bili su često vidljivi samo u ovoj emisiji.

Vladimir Milić podseća da od početka emitovanja „TV Mreže“ na RTS-u, posle oktobarskih promena 2000. godine, nije bilo nikakvih primedaba. Emisija se iz produkcije Mreže slala ponedeljkom, često u poslednjem trenutku pred emitovanje.

Od 2013. su iz RTS-a od Produkcijske grupe Mreža tražili da emisija stigne već u petak. I od tada se sve češće skreće pažnja iz Aberdareve da neki komentari sagovornika u prilogu ili novinara nisu baš poželjni, pa čak i neke teme. Ali, emisija je uvek emitovana, ističe Milić.

Lila Radonjić, foto: PG Mreža

Stojadinović: Zamereno pominjanje protesta na Trgu

Prema rečima urednice Snežane Stojadinović, mehanizam kontrole emisije je vremenom postao krajnje rigidan. Na primer, u poslednjoj emisiji, u prilogu o istorijatu Trga republike, otišlo se čak dotle „da je iz RTS-a zamereno što su pominjani protesti na tom mestu kojih će verovatno biti i ubuduće“.

Lila Radonjić kaže da je RTS već mnogo puta razmatrao način za skidanje „TV Mreže“ sa programa.

Novinari i urednici Produkcijske grupe Mreža nemaju dilemu da su politički razlozi u pozadini ukidanja njihove emisije. Ukazuju na to da su poslednjih godina primedbe RTS-a na njihove priloge uglavnom bile takve vrste

„Kada smo na konkursu od njih dobili emitovanje programa o manjinama, pomislili smo da će verovatno ukinuti ’TV Mrežu’. Oni su samo tražili elegantan način da realizuju svoju odluku. Pošto imamo još jednu emisiju na njihovom programu, bilo im je lakše da skinu jednu problematičnu“, smatra Lila Radonjić.

Ona skreće pažnju da na javnom servisu ima divnih emisija o lepoti života, ali „nema nijedne emisije o našoj stvarnosti“. Uveliko je vidljivo, kako kaže, da je „mnogo novinara na RTS-u koji ne pristaju da rade programe koji su postali očigledno programi samo jedne stranke“.

Na isti način, pre pet godina, sa Prvog programa RTS-a skinuta je petominutna emisija Produkcijske grupe Mreža, „Evronet“, koja se bavila evropskim integracijama. Odluka je, takođe, obrazložena time da RTS ima dovoljno svog programa o toj temi.

Urednica „Evroneta“ Maja Divac pak ističe da u tom trenutku, a ni kasnije, „javni medijski servis nije mogao da se pohvali adekvatnim pokrivanjem tema važnim za pristupanje Srbije Evropskoj uniji“.

PG MREŽA NASTALA KADA JE SPO SMENIO ĐINĐIĆA ZBOG BOJKOTA IZBORA

Nakon 22 godine postojanja, što je za medijsku kuću ovakve vrste već uspeh po sebi, Produkcijska grupa Mreža ponovo se našla u političkom vrtlogu – bojkot izbora – sličnom onome u kojem je silom prilika nastala.

Naime, u jesen 1997. zagovornici bojkota izbora bili su opozicioni lideri Zoran Đinđić i Vesna Pešić. U političkom prestrojavanju, opoziciona stranka SPO tada pravi politički dogovor sa vladajućim socijalistima, julovcima i radikalima.

Istog dana kada je SPO smenio Zorana Đinđića sa čela Skupštine Beograda, novinari, zajedno sa glavnom urednicom Lilom Radonjić, dobijaju otkaz na TV Studio B.

Oni su tada osnovali svoju medijsku produkciju i napravili politički magazin „TV Mreža“. Ta emisija je sada skinuta sa programa RTS-a. Po mišljenju novinara Produkcijske grupe Mreža, „na vlasti je slična koalicija“.

2 komentara za: “RTS zapetljan u „Mreži“: Razlog skidanja emisije politički, česte primedbe zbog sadržaja

  1. Marko
    04. okt 2019. at 15:42
  2. Radnik RTS

    Ovaj modus operandi nije ništa novo ni kod N.Lj. Stefanovića ni kod Bujoševića: oni nikome ne odgovaraju, ništa ne objašnjavaju, ni svojim zaposlenima kada ih nešto pitamo i tražimo, ni, što je najgore, javnosti u čiju bi korist jedino trebalo da rade. Reč je naprosto o ekipi individua koja je kupljena, vezana i kastrirana, čija je novinarska i ljudska ličnost poništena. Oni su autistični i, kad već govorimo o odgovaranju i pružanju objašnjenja, naprosto funkcionalno nepismeni. Sa njima se ne može ostvariti nikakav kvalitetan ljudski kontakt: oni samo mogu biti posmenjivani, pošto politička nomenklatura koja ih tu održava u v.d. statusu da bi bili još poslušniji nego što jesu, bude uklonjena sa vlasti.

    07. okt 2019. at 23:24

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend