21. nov 2018.

Europski sud očitao lekciju Hrvatskoj: Da, suci se itekako smiju kritizirati

Općinski sud u Splitu je prethodno presudio, a Županijski sud u Zagrebu ovih dana potvrdio kako Jutarnji list mora isplatiti odštetu članu Državnog sudbenog vijeća (DSV) i sucu splitskog Županijskog suda Nevenu Cambiju od 50 tisuća eura. 

Razlog? Jutarnji list je objavio autorizirani intervju saborskog zastupnika Mosta Nikole Grmoje u kojemu je on izjavio da je DSV izvor korupcije i da korumpirani ljudi ne bi trebali birati suce. Iako Grmoja pritom uopće nije spomenuo Nevena Cambija, dotični je odlučio podići tužbu zbog duševnih boli izazvanim člankom u kojem se ne, ponavljamo još jednom, njegovo ime uopće ne spominje.

Da bi tu duševnu bol nekako olakšao, Cambi je tužio Jutarnji list – ali ne i Grmoju – te su mu sudački kolege na kraju dodijelili 50 tisuća kuna.

Presuda u korist suca Cambija predstavlja prijetnju slobodi medija da kritiziraju hrvatske suce

Taj primjer pokazuje kako se hrvatsko sudstvo odnosi prema slobodi govora i medija, a može se i pretpostaviti kako će ovakva presuda i pripadajuća odšteta imati efekt zastrašivanja na izvještavanje medija o radu hrvatskih sudaca. Presuda u Cambijevu korist zapravo znači da se svaki medij u Hrvatskoj izlaže velikom financijskom riziku ako neki od novinara ili sugovornika u intervjuima kažu bilo što kritično o bilo kojem općinskom i županijskom sudu, o DSV-u, o Ustavnom ili Vrhovnom sudu. Po logici ove presude svaki zaposlenik tih sudskih institucija može zbog toga osjetiti duševnu bol, čak i ako nije izrijekom imenovan, te onda tu duševnu bol oploditi s 50 tisuća kuna.

Povezane priče

Skoro u isto vrijeme, 8. studenog ove godine, Europski sud za ljudska prava (ESLJP) iz Strasbourga donio je pak presudu koja pisanje medija o sucima tretira na potpuno suprotan način. ESLJP je presudio da Hrvatska mora platiti odštetu od 6 tisuća eura, odnosno 50 tisuća kuna, nakladniku zadarskog Narodnog lista i to jer je ovaj medij bio osuđen na hrvatskom sudu zbog teksta u kojemu je žestoko kritizirao jednog suca.

Slučaj Narodni list D.D. protiv Hrvatske

Europski sud za ljudska prava je presudio kako je Hrvatska u slučaju Narodni list D.D. v. Hrvatska prekršila članak 10 Europske povelje o ljudskim pravima, koji se odnosi pravo na slobodu izražavanja i informiranja.

Naime, tjednik Narodni list objavio je članak u kojemu je kritizirao hrvatskog suca jer je išao na jednu proslavu, argumentirajući da to predstavlja sukob interesa. Zbog toga je taj sudac tužio Narodni list i na hrvatskim sudovima pobijedio, te dobio novčanu odštetu.

No, ESLJP u svojoj presudi ističe da pojedincima ne smije biti zabranjeno kritizirati pravosudni sustav, te da se izuzeci od toga isključivo odnose na “duboko štetne i neutemeljene napade”.

Prekršeno pravo na slobodu izražavanja i medija po Europskoj povelji za ljudska prava

“Članak je pokrivao temu od javnog interesa, a to je funkcioniranje pravosuđa, i iako je bio zajedljiv nije bio uvredljiv. Način na koji je članak bio napisan nije nekompatibilan s pravom na slobodu izražavanja po Povelji o ljudskim pravima. Povrh toga, odšteta koja je dosuđena je pretjerana i može po mišljenju Europskog suda za ljudska prava dovesti do obeshrabrivanja javne rasprave o stvarima od javnog interesa”, navodi se u priopćenju ESLJP-a.

ESLJP je u svojoj presudi kritizirao i hrvatske sudove koji su prihvatljivu kritiku jednog suca protumačili kao “uvredljive vrijednosne sudove”, a da uopće nisu provjerili jesu li ti vrijednosni sudovi činjenično utemeljeni. ESLJP je čak naglasio da je posve u redu koristiti zajedljiv ton pisanja kada je riječ o pisanju o sucima, te se obrušio i na odštetu koja je sucu presuđena, ustvrdivši da ona iznosi dvije trećine iznosa koji hrvatski sudovi u prosjeku dosuđuju kada je riječ o duševnoj boli izazvanoj nepravednom smrću člana obitelji.

Europski sud prozvao hrvatske sudove što im skoro isto vrijedi duševna bol suca i nepravedna smrt člana obitelji

Drugim riječima, ESLJP je smatrao skandaloznim da odšteta koju na hrvatskom sudu u prosjeku dobijete kad vam netko poput Tome Horvatinčića skrivi smrt člana obitelji ne može biti tek za jednu trećinu veća od odštete za duševnu bol suca o kojemu je neki medij napisao zajedljiv tekst u kojemu se propituje je li taj sudac u sukobu interesa zbog svojih postupaka.

Tj. ne može se za nepravednu smrt člana obitelji dosuđivati u prosjeku 75 tisuća kuna, a za duševnu bol suca 50 tisuća kuna. Time ESLJP indirektno upozorava na posve izvrnuti sustav vrijednosti koji vlada u hrvatskom pravosuđu.

Jutarnji list se na presudu očito treba žaliti u Strasbourgu

Ova presuda ESLJP-a veliki je šamar hrvatskim sudovima, ali i pokazatelj da Jutarnji list ima snažan slučaj ako odluči ići na europski nivo s presudom koju je dobio u Grmojinom intervjuu nespomenuti, ali ipak duševno povrijeđeni sudac Neven Cambi.

Vrijedi napomenuti da je ovu presudu ESLJP-a donio panel od sedam sudaca, a među njima je hrvatska sutkinja na ovom sudu Ksenija Turković.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend