13. dec 2022.

Igor Žeželj, vlasnik Kurira, preuzeo i sajt Euractiv.rs o EU integracijama

Medijskom carstvu Igora Žeželja, vlasnika više medija među kojima je najuticajniji dnevni list Kurir, odnedavno se pridružio i sajt Euractiv.rs. Sajt je „filijala” medijske kuće Euractiv iz Brisela koja je, nakon 12 godina saradnje sa agencijom Beta, odlučila da za novog partnera uzme Žeželjevu firmu. Reč je, inače, o portalu koji je informisao domaću publiku o dešavanjima u EU, ali i evropsku publiku o relevantnim dešavanjima iz Srbije uključujući i afere poput Savamale, korupciji, pritiscima na medije, otkrićima istraživačkih novinara. Iz centrale u Briselu za Raskrikavanje nisu želeli da odgovore na pitanje zašto su, za saradnju uzeli firmu koja u svom portfoliju ima prorežimski tabloid, a o svojim motivima za preuzimanje sajta o EU integracijama nije želeo da govori ni Žeželj.

 

„Slučaj Savamala: Godinu dana bez napretka”„Univerzitet u Beogradu poništio doktorat ministra”„Nasilnici uništavaju zgrade u Beogradu dok policija okreće glavu”„Porast napada na novinare u Srbiji” – samo su neki od kritički intoniranih tekstova o dešavanjima u Srbiji koje je evropska publika prethodnih godina na engleskom jeziku čitala na sajtu Euractiv.com.

Reč je o medijskoj kući iz Brisela koja informiše Evropljane o događajima na kontinentu i koja ima više lokalnih „podružnica” u Evropi, između ostalog i u Srbiji – Euractiv.rs.

Ovu redakciju u Beogradu je prethodnih 12 godina vodila agencija Beta, kao partner evropskog Euractiv-a. Sajt u Srbiji je primarno namenjen domaćoj publici a tekstovi se tiču EU, evropskih integracija i politika.

Međutim, srpski Euractiv je izveštavao i evropsku publiku o dešavanjima u Srbiji za koje bi bilo procenjeno da mogu biti interesantna ili važna za njih. Takvi tekstovi su, prevedeni na engleski ili još neki evropski jezik, bili objavljivani na „glavnom” sajtu Euractiv.com, koji mesečno poseti par miliona čitalaca primarno iz zemalja EU i SAD.

Tako su, zahvaljujući beogradskoj redakciji, građani i mediji u Evropi, kao i politički i poslovni krugovi EU, imali prilike da čitaju i kritički intonirane tekstove o korupciji, napadima na medije, antivladinim protestima kao i otkrićima istraživačkih novinara poput priče KRIK-a o 24 stana na bugarskom primorju ministra Siniše Malog.

Međutim, Beta je krajem novembra saopštila da je Euractiv.com posle dvanaest godina „jednostrano prekinuo saradnju” i da je za novog partnera uzeo kompaniju Igora Žeželja. On je, inače, vlasnik više medija u Srbiji, ali je verovatno najpoznatiji medij u njegovom portfoliju – prorežimski tabloid Kurir.

Ovu informaciju je za Raskrikavanje potvrdio i sam Euractiv iz Brisela navodeći da su potpisali ugovor sa Žeželjevom „Adria Media Group” (izdavač Kurira) o preuzimanju brenda Euraktiv Srbija i prekinuli saradnju sa agencijom Beta, ali su odbili da obrazlože zašto.

„Redovno proveravamo svakog partnera franšize u pogledu njegovih sposobnosti da isporuči kvalitetan sadržaj, u skladu sa potrebama i očekivanjima publike širom Evrope. Imajući to u vidu, složili smo se da okončamo naše partnerstvo sa novinskom agencijom Beta i započeli smo potragu za novim partnerima u Srbiji”, naveli su iz Euraktiva za Raskrikavanje.

Na osnovu njihovih odgovora ostalo je nejasno zbog čega je Euraktiv za partnera izabrao bas AMG, posebno imajući u vidu da su informativni mediji čiji je ona izdavač – poput lista i portala Kurir, ili portala Espreso – tradicionalno naklonjeni vlastima u Srbiji. Ipak, iz Euraktiva to ne vide kao problem.

List Kurir kao glavni „brend” AMG-a, novog partnera Euraktiva, jedan je od redovnih prekršilaca Kodeksa novinara Srbije – prema poslednjem monitoringu Saveta za štampu, samo tokom druge polovine prošle godine prekršili su Kodeks u više od 760 tekstova. Takođe, analiza Raskrikavanja je pokazala da je Kurir u prošloj godini na naslovnim stranama objavio najmanje 80 lažnih odnosno manipulativnih vesti, a manipulacije i lažne vesti medija iz ove grupacije beležili su i drugi fektčekerski portali iz regiona. Savet za Štampu je uočio da je Kurir smanjio broj prekršaja Kodeksa u odnosu na raniji period, ali da se i dalje „svrstava” na stranu vlasti, kao i da su uočene „kampanje protiv njenih političkih protivnika i drugih neistomišljenika.”

„Adria Media Group poseduje nekoliko izdanja, ali za sada ne planiramo da radimo sa određenim brendovima u sklopu te grupe, već sa novom grupacijom koja je posvećena evropskoj perspektivi Euraktiva. Kao i od svih sa kojima radimo, očekujemo potpunu usklađenost sa našom uređivačkom misijom, vrednostima i etikom”, naveli su za Raskrikavanje.

Euractiv.com, inače, na sajtu navodi da izveštavaju „potpuno nepristrasno, bez favorizovanja političkih stavova bilo koje nacionalne ili međunarodne institucije, vlade, političke stranke ili grupe za pritisak”.

O motivima za ovu saradnju i uređivačkoj politici Raskrikavanje je pitalo i kompanije Igora Žeželja koje su u vlasničkoj strukturi Adria Media Grupe: Wireless Media i Mondo INC (novi registrant domena Euractiv.rs), kao i samog Žeželja. Žeželj je uputio novinarku na PR službu, a iz PR službe su se „zahvalili” što smo „pokazali interes” za njihovu kompaniju i odbili da odgovore.

Da li su u pitanju finansijski motivi? Saradnja sa Euraktivom, bar dosad, nije donosila veliki profit partneru u Srbiji. Naime, Zlata Kureš, direktorka Bete, za Raskrikavanje je objasnila da su dobijali neki novac od učešća u projektima, ali da su ta sredstva bila „simbolična” i nisu mogla da pokrivaju troškove redakcije koja se primarno finansirala iz budžeta ove agencije.

„Dva su razloga koja utiču na to, a jedan od njih je što Srbija nije članica Evropske unije, a većina programa se odnosi na zemlje koje su u EU, odnosno na fondove kojima raspolaže EU za te namene”, navela je ona.

Osim toga, sama Beta je, kao franšiza briselskog Euraktiva, matičnoj firmi morala da plaća određeni godišnji iznos za prava korišćenja njihovog brenda i usluga.

Sajt Euractiv.rs je, inače, dosad imao relativno mali broj čitalaca – prema podacima platforme Similar Web, koja između ostalog beleži analitiku poseta sajtova na internetu, reč je o nekoliko hiljada poseta mesečno, u najvećem broju slučajeva iz Srbije.

Ostalo je nepoznato i kakva će pod novom upravom biti uređivačka politika sajta Euraktiv.rs koji je dosad u više navrata izveštavao kritički o vlastima u Srbiji, a nepoznanica je i kada će početi sa radom budući da mu je trenutno nemoguće pristupiti.

Širenje uticaja i poboljšanje reputacije

Sagovornici Raskrikavanja koji se u Srbiji bave procesom evropskih integracija smatraju da je odluka briselskog Euraktiva da za partnera uzme Žeželjevu firmu, istu onu koja stoji iza prorežimskog Kurira, u najmanju ruku sporna.

Član glavnog odbora Evropskog pokreta u Srbiji Vladimir Međak je za Raskrikavanje prokomentarisao da je to „bruka za Euraktiv”. Kritčkog je stava i koordinatorka Nacionalnog konventa o EU i programska direktorka Građanskih inicijativa, Bojana Selaković.

Selaković ističe povezanost Igora Žeželja i njegovih medija sa vlastima i na tom tragu vidi i mogući motiv za ovu saradnju – politički uticaj koji bi vlast, preko ovog portala, mogla da ostvaruje.

„Jedan od mogućih motiva je da se putem ove konekcije utiče na reputaciju Srbije kod institucija EU u ovom pregovaračkom procesu, a moguće je i da se utiče na sadržaje koje objavljuje briselski portal Euraktiv koji je i do sada imao kritičke sadržaje o onome što vlast u Srbiji radi”, kaže ona.

Drugi potencijalni motiv, kako to vidi Bojana Selaković, mogao bi da bude i poboljšanje poslovne reputacije Žeželjevih medijskih biznisa.

„Iako u Srbiji nema neku tržišnu vrednost, Euraktiv ima reputacionu vrednost kada su u pitanju krugovi bliski Evropskoj uniji, vrsta prestiža”, navodi Selaković.

Ostavite komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

*

Send this to a friend