23. jul 2021.

Koliko košta osvajanje gledalaca u Srbiji i regionu u sve oštrijem ratu operatera

Dok je tržište TV prava na sportske prenose zbog pandemije kovida 19 prešlo u stagnaciju, a recimo ekipe engleske Premijer lige će u narednom periodu dobiti manje novca sa sopstvenog tržišta nego do sada, cene na Balkanu skaču neverovatnim tempom.

Prema izveštaju specijalizovanog sajta Sport biznis media, balkanski region, koji obuhvata Srbiju, Hrvatsku, Sloveniju, BiH i Crnu Goru jedan je od najaktivnijih u otkupljivanju TV prava sportskih događaja. Sedam od 10 najskupljih sportskih takmičenja okoristilo se u prethodnih godinu dana o oštru konkurenciju na ovom tržištu i ostvarilo značajno veće prihode.

Prosečno povećanje vrednosti ovih poslova iznosilo je čak 92 odsto i to ne računajući nedavno preuzimanje TV prava na englesku Premijer ligu od strane Telekoma Srbija, odnosno Arene sporta, po oko osam puta većoj ceni (ukoliko su tačni medijski napisi koje niko do sada nije demantovao) nego do sada. Naime, tvrdi se da je Telekom platio 100 miliona evra godišnje za prava na prenos 380 utakmica PL godišnje u narednih šest godina. Dakle, celih 600 miliona evra.

Od 10 najvažnijih, najpopularnijih i najskupljih sportskih takmičenja na Balkanu, pet su fudbalska takmičenja. Iza njih se nalaze košarkaške lige i teniski turniri.

Konkurencija između Sport kluba u vlasništvu Junajted medije i Arena sporta u vlasništvu državnog Telekoma Srbija dovela je do toga da se za neka takmičenja plati od dva do osam puta više nego u prethodnim paketima. Prema podacima Sport biznis medija, u aprilu prošle godine Telekom je platio 134 odsto više za prava na prenos Lige šampiona, Lige Evrope i novoosnovane Lige konferencija Evrope koje se nalaze pod okriljem UEFA-e. Za tržište od dvadesetak miliona stanovnika za ova prava je, prema nepotvrđenim informacijama, plaćeno umesto dotadašnjih oko 19 miliona, 43 miliona evra godišnje. U Hrvatskoj je nacionalna televizija HRT otkupila jedan prenos nedeljno, sredom uveče za tri miliona evra.

Premijer ligu do sledeće sezone prenosi Sport klub koji je paket od 2019. do 2022. godine platio oko 12 miliona evra godišnje što je za oko 12 odsto više nego u prethodnom trogodišnjem periodu. I to je SK prava otkupio od agencije IMG koja je prava otkupila direktno od Premijer lige. Sada je Telekom platio više od osam puta skuplje i to direktno od PL.

Šestogodišnji ugovor o pravima na NBA ligu od 2019. godine, prema navodima ovog sajta, Telekom je platio 233 odsto više nego što je koštao prethodni paket.

Najmanje povećanje cene Arena, odnosno Telekom su platili za prava italijanske Serije A, tek 11 odsto više nego što je italijanska liga naplatila u prethodne tri godine. Za prava na rukometna takmičenja od 2019. godine plaćeno je 75 odsto više nego do tada.

S druge strane Junajted medija je uložila u prava na takmičenja reprezentacije EURO 2020 koji je održan ove godine i kvalifikacije za predstojeće SP i Ligu nacija. Teniske mečeve ATP tura takođe drži Sport klub i prošle godine je produžio ugovor na naredne tri godine, ali po 60 odsto višoj ceni nego do tada.

Distribucija medijskog sadržaja je bar prema Telekomovom godišnjem izveštaju za prošlu godinu jedini segment poslovanja koji beleži značajniji rast prihoda od osam odsto, prihodi od širokopojasnog interneta su porasli za četiri odsto, dok prihodi od fiksne i mobilne telefonije opadaju. Prema proceni agencije Digital TV Europe evropski emiteri sportskih utakmica će ove godine zaraditi 10,5 milijardi dolara, dok će na TV prava dati oko 8,3 milijarde dolara. Dakle to će biti isplativ posao, ali pitanje je da li to važi i za naše tržište s obzirom na ogroman skok cena za ta prava u prethodnih godinu, dve.

Ovo je posebno slučaj jer je naše medijsko tržište jako skromno. Prema nedavno objavljenim podacima Ipsosa u 2020. godini tržište oglašavanja u Srbiji vredelo je 197,6 miliona evra, što je pad u odnosu na 2019. godinu. Od toga 103 miliona evra se odnosi na oglašavanje na televiziji.

Prema rečima producenta Saše Mirkovića TV prava u regionu vredi oko 1,2 milijarde evra.

„To se pre svega odnosi na sport, filmove i serije. Ubedljivo najveću gledanost ima sport, a daleko iza su serije, filmovi, i muzika, odnosno zabava. Informativa ima najmanju gledanost. Otuda je jasno da treba najviše ulagati u zabavni i sportski sadržaj, jer ljudi to gledaju. Takođe i najveći oglašivači se najviše pojavljuju u sportskim programima. Otuda i takva konkurencija kod otkupa prava za emitovanje utakmica i evo sada Premijer lige. Jasno je da Telekom postavlja sebe kao lidera i kao državna firma istiskuju sa tržišta UM“, ocenjuje Mirković dodajući da ne bi bilo toliko sportskih kanala da se to ne isplati. On ističe i da će zbog preuzimanja Premijer lige verovatno doći do prelaska nekih korisnika sa SBB na Telekom.

S druge strane medijski ekspert Maja Divac je ubeđena da ovolika cena nema ekonomskog opravdanja.

„Mislim da je nebitno na koji način, ali cilj je da se uništi Junajted medija. Nebitno je koliko će platiti, više nego Francuska ili Nemačka, samo da UM ne dobija ta prava“, kategorična je ona dodajući da ovde jedva i ima medijskog tržišta kada veliki deo medija živi od države.

Junajted medija: Ponudili smo 35 miliona evra za Premijer ligu

„Aleksandru Vučiću, koji se juče razotkrio kao glavni strateg kompanije Telekom Srbija i kao neko ko je učestvovao u pregovorima oko kupovine prava za Premijer ligu na strani Telekoma Srbija, ovog puta se ne obraćamo kao predsedniku Srbije već kao konkurentu na tržištu“, saopštila je juče Junajted medija, reagujući na izjave predsednika Vučića u vezi otkupa prava na prenos Premijer lige u kojima je podržao Telekom.

„Pozivamo Aleksandra Vučića da pokaže papire i dokaže svoje tvrdnje da je United Grupa „ponudila više novca u prvom krugu, ali je Telekom pobedio u drugom krugu“. Građani Srbije tako bi se uverili da li Vučić laže da je učestvovao u pregovorima pa ne zna tačne cifre ili je zaista učestvovao i zna sve detalje, ali ipak laže. U oba slučaja, Aleksandar Vučić je slagao i obmanuo sve građane Srbije.

Šta je ono što je tačno i što nijedna laž osobe koja se zove Aleksandar Vučić ne može da negira? Tačno je da je United Grupa imala najuspešnije rezultate od kad postoji i to u prvih šest meseci 2021. godine. Tačno je da je EBITDA kompanije dvostruko veća od Telekoma Srbija (konsolidovano). Tačno je da smo u poslednje tri godine ostvarili rast poslovanja od 300 procenata. Tačno je da zapošljavamo 14.365 ljudi u osam zemalja i da im nikada nije zakasnila plata. Tačno je i da smo uvek mislili i na druge i pomagali kad je najteže donirajući milione evra u regionu, a posebno u Srbiji, ali su te informacije po naređenju vlasti cenzurisane. Ono što je takođe tačno da čak i takva uspešna United Grupa, kao lider u telekomunikacijama i medijima u Jugoistočnoj Evropi, nije mogla da ponudi više od 35 miliona evra po sezoni za prava prenosa Premier Lige za tržište bivše Jugoslavije. I ta cifra je bila prevelika i nerealna i uslovljena nelegalnom konkurencijom državnog i privatnog kapitala, koja je u zemljama Evropske unije apsolutno nemoguća i zabranjena. Srbija je takođe potpisala, ali ne primenjuje isti zakon. Nažalost očekivano, s obzirom na to da mnogobrojne zakone Srbije Telekom i njihov menadžer Vučić krše svakodnevno. United Grupa će se naravno žaliti svim relevantnim institucijama u Srbiji i u Evropskoj uniji. Imamo prava prenosa utakmica Premier Lige još godinu dana na Sport klubu. Premier Liga ima svoja interna pravila o fer ponašanju posebno u oblasti finansiranja. Uvereni smo da još ništa nije konačno završeno sa pravima za englesku ligu“, zaključuje se u saopštenju Junajted medije.

Žugić: Pobedili u drugom krugu

Nebojša Žugić, direktor Arena čanels grup poslao je juče saopštenje u kom navodi da su za sve lige bili raspisani tenderi sa unapred poznatim uslovima i uglavnom se utakmica igrala u više krugova, nekada čak i tri ili četiri kruga.

„Ovde je zbog pravila nadmetanja proces izbora pobednika završen u drugom krugu. Dakle da je istina to o preplaćivanju mislite li da bi bilo više krugova i da bi nadmetanja bila toliko mučna i iscrpljujuća?

Prema informacijama do kojih smo došli i u ovom slučaju su u prvom krugu bili u prednosti u odnosu na nas, isto kao što je bio slučaj i u drugim nadmetanjima. Pa onda kada mi na kraju pobedimo onda krenu sa napadanjem, lažima i populističkim klevetama. Jedina liga od liga “petice“ (pet najjačih liga sveta), nemačka liga, za koju nije bilo raspisano nadmetanje na volšeban način nije završila kod nas. Pitanja koja smo uputili svima od same lige, preko nemačke ambasade i Evropske komisije ostala su bez odgovora. Ovo je prvi put da su male televizije (male u odnosu na svetske medijske gigante) dobile priliku da se direktno bore za prava. Vodili smo poštenu bitku sa nekim od najvećih svetskih agencija koje se bave trgovinom prava i sa svim drugim lokalnim sportskim televizijama i pobedili“, između ostalog navodi Žugić u saopštenju.

Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.

Send this to a friend