28. mar 2017.

Slučaj Igora M.: Od novinara na lizing do blogera na donacijama čitalaca

Kada su njegovi kritički tekstovi koje piše na blogu viđeni odštampani na stolovima urednika Radio-televizije Vojvodine, Igor Mihaljević je mogao da zna šta će se dogoditi: nije mu produžen ugovor za februar i mart, pa se bacio na pravljenje novog medija

Igor Mihaljević (foto: Denis Kolundžija/Cenzolovka)

Igor Mihaljević (foto: Denis Kolundžija/Cenzolovka)

Nakon više od dve godine rada na Radio-televiziji Vojvodine, novinar Igor Mihaljević odlučio je da svojim pozivom, uz presudnu pomoć donacija čitalaca, nastavi da se bavi na ličnom blogu.

Njegovom odlasku iz pokrajinskog javnog servisa, kako tvrdi za Cenzolovku, kumovala je odluka rukovodstva RTV-a da se s njim ne potpisuju autorski ugovori za februar i mart. Kaže da nema dilemu o tome da su razlozi za takvu odluku njegova politička nepodobnost i stavovi koje javno iznosi.

„Izričito su tražili da se sa mnom ni za februar ni za mart ne potpisuje ugovor, i to je očito zbog stavova koje iznosim na svom blogu ‘ZnašTiZašto’, ali i na drugim platformama i u raznim prilikama“, navodi Mihaljević u razgovoru za Cenzolovku i dodaje:

„Rečeno mi je da će me možda vratiti čim RTV potpiše ugovor s agencijom preko koje je nas više od 100 radilo do kraja januara, ali ja sam dobro razumeo poruku da sam nepoželjan i za RTV politički nepodoban. Nisam neko ko dozvoljava da se njime briše pod, niti sam po prirodi mazohista.“

[povezaneprice]

Blog-postovi na stolovima urednika RTV

Upravo potreba za prostorom u kojem bi se slobodno izražavao naterala je Mihaljevića da pre četiri godine pokrene blog. Od prvog dana ga karakteriše oštar kritički osvrt na anomalije u društvu i – čitajući te tekstove, reklo bi se s posebnim guštom – one koji ih neprekidno i nekontrolisano proizvode.

Od svojevrsnog utočišta, taj blog za njega, nakon raskida sa RTV-om, prerasta u – egzistencijalni izazov.

„Nastavljam da pišem na svom blogu, s tom razlikom što sam nedavno prvi put pozvao svoje čitaoce da se pretplate na blog ili da uplate donaciju, na bankovni račun ili preko pej-pala“, upoznaje nas Mihaljević sa svojom post-RTV fazom.

„Krenuo sam stopama Daška i Mlađe koji su takođe bili prinuđeni da napuste RTV, a zahvaljujući donacijama slušalaca uspešno su na internetu nastavili svoj radio-šou.“

„Na moj novinarski rad na RTV-u nikad niko, ni zvanično ni nezvanično, nije imao primedbe, ali znam da su kolege viđale moje odštampane blog-postove na stolovima urednika“

Planira da blog pretvori u medij – ZTZ Media mu je naziv – gde bi uz lične stavove, svoj inače zaštitni znak, objavljivao i klasične novinarske forme, poput intervjua i reportaža. Ukoliko mu, kaže, to finansije budu dozvolile, rado bi uveo i video i audio sadržaje, ali i – angažovanje drugih autora, uz adekvatan honorar.

„Zadovoljan sam prvim talasom podrške ovome što radim. Ako si kvalitetan i ako čitaoci imaju poverenja i u tebe i u ono što radiš, onda ovakvi projekti sigurno mogu da budu samoodrživi“, poručuje Igor Mihaljević.

Od pokretanja O radija, novembra 2014, Mihaljević je na najmlađem mediju u okviru RTV-a bio angažovan preko ugovora na određeno vreme, odnosno dve godine. Od novembra do januara, zajedno sa oko 115 kolega, u RTV-u je bio angažovan preko „agencije za lizing“.

„Na moj novinarski rad na RTV-u nikad niko, ni zvanično ni nezvanično, nije imao primedbe, ali znam da su kolege viđale moje odštampane blog-postove na stolovima urednika“, kaže Mihaljević. „Ne znam da li je ovaj limbo u kojem su se našle moje kolege bez ugovora o stalnom radnom odnosu rezultat nemarnosti rukovodstva, nesposobnosti ili nečeg goreg, ali sam uveren u to da je RTV iskoristio ovu priliku da mi stavi do znanja da sam nepoželjan.“

Novinari na lizing

Limbo na koji upućuje sagovornik Cenzolovke nastao je s prvim danom februara, nakon što RTV nije na vreme raspisao novi tender za agencijsko angažovanje lica neophodnih za redovan rad RTV-a, odnosno, kako se to kolokvijalno naziva, „za lizing“.

U RTV-u, naime, drže da pokrajinski servis, kao korisnik budžetskog novca, nema pravo na zapošljavanje bez saglasnosti Vlade Srbije (prema tvrdnjama generalnog direktora RTV-a, u poslednje dve godine RTV je dobio saglasnost za zapošljavanje samo jednog lica, dok je RTS-u nedavno odobreno zapošljavanje oko 370 novinara i medijskih radnika), pa je prelomljeno da svi kojima su istekli ugovori na određeno vreme nastave da rade za RTV preko „agencije za lizing“, koja je prvi put angažovana u novembru prošle godine.

Iako je tromesečni angažman s agencijom isticao krajem januara, RTV je novi tender za angažovanje agencije raspisao tek 13. januara ove godine.

Prema objašnjenju zaposlenih u RTV-u, koji su tražili da im ne navodim imena, posledica neblagovremenog raspisivanja tendera bila je ta da je svim do tada agencijski angažovanim radnicima rečeno da će od prvog dana februara morati da pređu ili na autorske ugovore ili na ugovore o privremeno-povremeno poslovima.

Tu je, međutim, nastao novi problem – RTV-u, kao korisniku budžetskog novca, nije dozvoljeno da mu broj radnika u „privremenom statusu“ (na određeno vreme, na autorskom ugovoru, ugovoru o privremeno-povremenim poslovima…) bude veći od 10 procenata ukupnog broja zaposlenih.

„Izričito su tražili da se sa mnom ni za februar ni za mart ne potpisuje ugovor, i to je očito zbog stavova koje iznosim na svom blogu ‘ZnašTiZašto’“

Prema navodima portala VOICE, u RTV-u je u decembru prošle godine bilo 1.049 ljudi zaposlenih na neodređeno vreme i 155 onih na određeno vreme. Preko firmi „Optimum MB-NS“ i „Sekvester implojment“, koje su angažovane u novembru prošle godine, bilo je angažovano oko 115 ljudi, a isto toliko je na RTV-u bilo i honorarnih saradnika.

Da bi se uklopili u zakonsku kvotu od 10 procenata, rukovodstvo RTV-a naredilo je da se u svim organizacionim jedinicama, počev od februara, linearno za 20 odsto smanji broj onih koji su u „privremenom statusu“, u koji su uključeni i svi koji su u protekla tri meseca bili angažovani preko agencije.

„Na O radiju je u tom trenutku bilo nas sedmoro honoraraca i angažovanih na ’lizing’, pa je, u okviru traženog smanjenja za februar, jednoj koleginici uskraćeno potpisivanje novog ugovora“, navodi Mihaljević. „Mi ostali dobili smo saglasnost rukovodstva za potpisivanje autorskih ugovora. Međutim, 7. februara me obaveštavaju da je iz vrha Kuće zatraženo da se ’skine’ još jedno ime, s tim da to mora biti – Igor Mihaljević.“

Za mart, dodaje naš sagovornik, pravilo o smanjenju broja radnika za 20 procenata više nije važilo, tako da su ugovore za mart dobili svi – osim njega.

„Sa svima koji su u februaru morali da pauziraju, u martu su obnovljeni ugovori. Meni je pak rečeno da je iz rukovodstva RTV-a poručeno da ni za mart ne mogu da potpišem ugovor, ali da će se to, navodno, promeniti čim bude rešeno pitanje angažovanja agencije.“

Cenzolovka je generalnom direktoru Miodragu Koprivici i v.d. direktora programa RTV-a Slavici Subotić Braun uputila pitanja o okolnostima u kojima se našao RTV nakon isticanja ugovora sa agencijom, te o razlozima za neprodužavanje ugovora sa Igorom Mihaljevićem. Njihovi odgovori su, kao i uvek do sada, izostali.

UGOVOR POTPISAN UPRKOS ŽALBI

Na tenderu raspisanom u 13. januara prvobitno je ponovo pobedila zajednička ponuda firmi „Optimum MB-NS“ i „Sekvester implojment“. Nakon uložene žalbe, međutim, 9. marta RTV dodeljuje posao firmi „Kadarplus d.o.o.“ i Studentskoj zadruzi „Student Novi Sad“.

„Optimum MB-NS“ pak 15. marta ulože žalbu na tu odluku, ali je, uprkos tome, Radio-televizija Vojvodine prošle sedmice rešila da sa izabranim agencijama ipak potpiše ugovor.

U pokrajinskom javnom servisu objašnjavaju da bi odlaganje zaključenja i izvršenja ugovora s odabranim ponuđačima  „prouzrokovalo velike teškoće u poslovanju i obavljanju redovnih aktivnosti u proizvodnji i emitovanju programa“, pošto je predviđeno da preko agencije bude angažovano sad već oko 190 radnika.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*

Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje definisan je Zakonom o javnom informisanju, koji u članu 38. kaže: „Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo“. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.

Send this to a friend