19. okt 2015.

Botovi nisu tu da misle, već da rade po Gebelsovoj metodi

Lejla-TurciloBotovanje je lažno predstavljanje slike javnog mnenja, ili mišljenja javnog menja o nekoj temi, kaže profesor dr Lejla Turčilo, koja predaje onlajn komunikacije na Fakultetu političkih nauka u Sarajevu. „Botovi su oni ljudi koji su plaćeni da bi delili stavove i mišljenja, kako bi zavarali javno mnenje“

„Botovi nisu tu da misle, tu su da prenesu poruke, da ih multipliciraju“, kaže Turčilo. Obično koriste različite identitete da bi se stekao utisak da armija ljudi stoji iza takvog mišljenja, dodaje.

Oni dobijaju novac od različitih stranaka i interesnih grupa, onih centara koji treba da ostvare neki politički i ekonomski interes, a to mogu biti i neke velike kompanije, kaže Turčilo. „Oni nisu tu da dele svoje mišljenje…. Uvek je neki interes iza toga“.

Kako navodi, botovski komentari se mogu prepoznati, jer su vrlo slični.

Kritičko mišljenje javnosti je jedini način da se oni „drže pod kontrolom“, i jedini način borbe je učiti javnost kako na njih da reaguje, dodaje profesorka.

Botovi, bar kad je Srbija u pitanju, vrlo često ne vode računa o tome kako plasiraju svoj komentar i kakva mu je sadržina.

To je propagandna delatnost, a naručioci veruju da je količina dovoljna – da bombarduju sadržajima, pa još ne vode računa o njihovom sadržaju, navodi profesorka Turčilo. „Po onoj staroj Gebelsovoj – što više puta ponovite, postaće istina“.

Ona dodaje da se zato ne obraća pažnja na sadržaj poruke koju šalju, ali ističe da je sigurno da će te metode postati u budućnosti sofisticiranije.

Razlika trolovanje – botovanje

Trolovanje je sličan i paralelan fenomen botovima, ali postoje razlike, kaže Turčilo. „Trolovanje podrazumeva skretanje komunikacije na neki drugi kolosek“.

Botovi su tu da šire informacije, da pišu pozitivno o svojoj političkoj opciji, a trolovi da skreću komunikaciju i usmeravaju na nešto drugo, da vređaju, navodi ona.

Sloboda na internetu je velika, navodi ona i dodaje da nema regulacije koja bi taj problem rešila. „Jedino rešenje je kritičko mišljenje, da ljudi prepoznaju botove i trolove i da adekvatno reaguju svojim komentarima na njih“.

Ona navodi da se slobodno može reći da je u pitanju „onlajn ratovanje“, naročito u političkim kampanjama, ali i da nema rešenja kako izbaciti botove iz komunikacije.

„Internet je miljama širok, ali i plitak… Ključne reči su kritičko mišljenje i izgradnja poverenja, ali samo u neke izvore koji se pokažu kao neki u koje možete verovati“, zaključuje gošća Regionalne teme Novog dana.

Video prilog pogledajte ovde.

 Foto: N1 

Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.

Send this to a friend